כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"בישיבות הציוניות משתמטים בלי ללמוד"

דיון סוער במיוחד בועדת שקד • הועדה הצביעה ואישרה את קיצור משך השירות ל-32 חודש • חילופי האשמות סוערים בין שטרן ליוגב בסוגיית הישיבות הציוניות • גפני: "אם המטרה לגייס יותר לומדי תורה - אין סיבה לא לכלול את הישיבות הציוניות" • הועדה תמשיך בשבוע הקרוב להצביע על סעיפי החוק החדש

צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

ועדת שקד העוסקת בסוגיית השוויון בנטל התכנסה היום (ב), והחלה בהצבעה על סעיפי החוק המתגבש. במסגרת ההצבעה הועלו הנושאים הבאים לדיון: קיצור משך השירות הצבאי לגברים, דיון בעניין הישיבות הגבוהות הציוניות ודיון בעניינן של ישיבות חב"ד.

הועדה אישרה את קיצור משך השירות לגברים ל-32 חודש, תוך שהיא מסכמת עם נציגי הצבא כי בשבוע הבא יעלו חלופות לפיתרון בעיית כח האדם שתיווצר בעקבות כך. באם לא יעלה הצבא חלופות אפשריות - תיוותר הצעת החוק הממשלתית על כנה להארכת משך שירות הנשים.

סעיף נוסף שהובא לדיון בוועדה - אך לא עלה לבסוף להצבעה, המסמיך את שר הביטחון להעניק דיחוי לתלמיד ישיבה גבוהה ציונית עד גיל 26. הסיבה לכך שהסעיף לא עלה לדיון בוועדה הייתה ההסתייגות של ח"כ מאיר פרוש וח"כ אלעזר שטרן מ"התנועה". לטענתם, לא ניתן לקבוע מהי ישיבה גבוהה ציונית ומהי ישיבה חרדית.

ח"כ הרב משה גפני, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר: "החוק דורש מכסות מגויסים מקרב לומדי התורה. אין שום סיבה להבדיל בין לומד תורה בעל כיפה כזו או אחרת. אם מטרת החוק היא להגדיל את מספר המגויסים בקרב לומדי התורה - אזי אין שום סיבה שהישיבות הציוניות לא יכללו במכסה".

נושא נוסף שעלה לדיון על פי בקשתו של גפני, הייתה הקביעה כי כל תלמיד ישיבה יחוייב לעבור בדיקות רפואיות כבר בגיל 18, למרות שעל פי החוק המתגבש עד גיל 22 הוא אינו מחויב בגיוס. גפני פנה לתא"ל אגמון וביקש ממנו לדעת האם אכן נדרש כל צעיר בן 18 לעבור בדיקות גם אם אינו מתגייס עדיין. תא"ל אגמון השיב שכן הם פני הדברים, ובדיקות אלו תקפות ויכולות לשמש גם כעבור מספר שנים.

מיני סערה נוספת נרשמה בדיון על תקציב הישיבות הגבוהות, כאשר ח"כ שטרן העיר על כך שבישיבות הציוניות ישנם עשרות אחוזים של בחורים שאינם לומדים תורה - אך משתמשים בדיחוי מהישיבה בכדי שלא לשרת בצבא.

ח"כ יוגב התפרץ לדברי שטרן ואיים עליו בתביעת דיבה. "יושבים פה מאיגוד ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות, הנתונים שאתה מציג על עשרות אחוזים הינם שקר מוחלט. אנחנו נתבע אותך בתביעת דיבה. אולי אתה תשתמש בחסינות הפרלמנטרית המוקנית לך כפי שעשית בפעמים הקודמות - אך אנו נתבע אותך".

ח"כ שטרן הגיב: "מעולם לא השתמשתי בחסינות הפרלמנטרית שלי. אתה פשוט שקרן. גם על דברים שאמרתי מעל בימת הכנסת לא השתמשתי בחסינותי".

ח"כ שקד מסרה: "התחלנו היום בהצבעות על חוק שירות בטחון. עשרות שנים דנים על כך וכעת הגיעה העת לשנות את המציאות. חשוב לזכור כי מהפכות לא מתרחשות ביום אחד, אלא בתהליך הדרגתי הדורש סבלנות והבנה הדדית. ההחלטה לקצר את שירותם של הגברים היא החלטה משמעותית אשר תיטיב עם החיילים המשרתים ותתרום להגברת השוויון".

הוועדה תתכנס מחר ובשבוע הבא על מנת להמשיך בהצבעה על יתר סעיפי החוק.
ועדת שקד גיוס שוויון חרדים הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד