י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הסתלקות יורש מחלקו בעיזבון • טור משפטי

כיצד ניתן להסתלק מעיזבון? • מתי אנו עשויים להיתקל במקרה כזה? • ואלו רווחים נפיק מכך? • טור ייעוץ

הסתלקות יורש מחלקו בעיזבון • טור משפטי

במסגרת סדרת הטורים בנושא צוואות וירושות, נעסוק הפעם בנושא של הסתלקות מעיזבון.

על פי חוק הירושה, יורש יכול להסתלק מחלקו בעיזבון, לטובת בן זוגו של הנפטר, ילדיו או אחיו (של הנפטר). לא ניתן להסתלק לטובת אנשים אחרים. במילים יורש הכוונה או לאדם שזכה ע"פ צוואה, או מי שמוגדר כיורש על פי כללי חוק הירושה.

נניח ומשה רצה לחלק את רכושו, במסגרת צוואה, לאשתו ושני ילדיו. אזי, הילדים יוכלו לוותר על חלקם לטובת אמם, כך שאמם תזכה בכל העיזבון , ואמם יכולה לוותר על חלקה לטובתם כך שכל אחד מהבנים יזכה בחצי.

מתי אנו עשויים להיתקל במקרים של הסתלקות מעזבון?

1. אם מצבו הכלכלי של אחד מהיורשים הינו טוב יחסית, יש לו הכנסה קבועה, והוא רוצה לוותר על חלקו לטובת בני משפחתו שמצבם אינו שפיר ו/או אינם בעלי הכנסה קבועה ו/או שקועים בחובות.

2. כאשר העיזבון כולל בעיקר חובות. אבהיר כי במקרה בו המנוח הותיר חובות, היורשים לא אמורים לשלם זאת מכספם, והחובות ינוכו רק מכספי העזבון, אולם סביר להניח כי במקרה שכזה, היורשים יעדיפו לוותר על הטרחה הכרוכה בכך, מה גם שאם מדובר בחובות רבים ובעיזבון מצומצם, יתכן כי לאחר כיסוי החובות- ממילא לא יוותר דבר בעיזבון.

3. כאשר הרכוש היחידי הינו דירה, פעמים רבות ילדים יסתלקו מחלקם לטובת ההורה שנותר בחיים, כך שיוכל להמשיך לגור שם, וכאשר סביר להניח כי אותו הורה יוריש להם חזרה את הדירה, לאחר 120 שנה. (אולם אציין כי לא ניתן להסתלק על תנאי, כלומר אי אפשר לקבוע שרק במידה ותקבל בעתיד דבר מה- תסתלק מחלקך כעת. ההסתלקות מצריכה להיות מוחלטת)

כיצד מסתלקים בפועל?

יש לציין מפורשות בבקשה למתן צו ירושה/ קיום צוואה, על ההסתלקות של יורש/ים. רק לאחר קבלת צו זה, עם שמות היורשים שנותרו, ניתן יהיה לחלק את העיזבון ליורשים שנותרו.

מה משמעות ההסתלקות?

עם ההסתלקות, החלק של המסתלק חוזר לכלל העזבון.

לדוגמה, נניח ואדם מחליט בצוואה, להוריש 500,000 ₪ בצורה שווה לבת זוגו וארבעת ילדיו. באם לא תהיה הסתלקות- כל אחד יקבל 100,000 ₪

ואולם, נניח שאחד הבנים רוצה להסתלק לטובת אמו ואחיו, הרי שכעת כ"א יקבל 125,000 ₪ (500,000/4).

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף ויש לבחון כל נסיבות מקרה לגופו. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

בכל שאלה, ניתן להשאיר לנו הודעה : 6951408 03 או במייל [email protected]
חוק חובות יורש הסתלקות עיזבון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד