כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מסתמן: לפיד יוותר על הסנקציות הפליליות

פרסום ראשון • בליכוד דוחפים לפשרה: במקום סנקציות פליליות תהיה בידי שר הביטחון סמכות להטיל 'חובת גיוס', במקרה של אי עמידה במכסות • פיצוץ בועדת שקד מול נציגי חב"ד, המחלוקת: מספר השלוחים שיקבלו הכרה כמשרתים, והגיוס בתום שנת השליחות • פרוש: אף אחד מרבני חב"ד לא עומד מאחורי ההסדר • הדיון נסגר מוקדם מהצפוי

וועדת שקד, צילום: דוברות הכנסת
וועדת שקד, צילום: דוברות הכנסת



האם התגלה הפתרון המוסכם למאבק סביב חוק הגיוס? כזה שיאפשר ללפיד לוותר על הסנקציות הפליליות.

גורמים בליכוד חשפו כי במגעים המתנהלים מול אנשי 'יש עתיד' מסתמנת פשרה, על פיה לא יוכנס לניסוח החוק המינוח "סנקציות פליליות", ותחת זאת יקבע כי אם לא יעמדו במכסות הגיוס תוטל על כלל בני הישיבות "חובת שירות".

משמעות הפשרה הינה כי הסנקציות לא יוטלו באופן מיידי וגורף, אלא תינתן בידי שר הביטחון האפשרות להחליט בתום שנה שבה נקבע כי לא התמלאו מכסות הגיוס להורות על החלת חובת שירות לכלל בחורי הישיבות, כאשר על בחורים שלא יתייצבו יוכל השר להטיל סנקציות פליליות כקבוע בחוק שירות ביטחון.

הפשרה, שהושגה במגעים שקטים שקיימו גורמים בליכוד ובבית היהודי, מצטרפת לסעיף נוסף בחוק הקובע כי ההחלטה על מילוי מכסות הגיוס תהיה נתונה בידי וועדה שתורכב על ידי הממשלה ואשר מסמכותה יהיה לקבוע את היעדים של גיוס בני הישיבות.

המגמה המסתמנת מסעיפים אלו היא, כי אילו המפלגות החרדיות יכנסו לקואליציה יוכלו נציגי המפלגות להשתתף בקביעת היעדים ואף להשפיע במצב של אי עמידה ביעדים על ההחלטות שיתקבלו.

האם הסעיפים המדוברים שהוכנסו לחוק מהווים קריצה מכיוונו של נתניהו למפלגות החרדיות? על רקע הדיווחים בשבועות האחרונים על מגעים בין החכי"ם החרדים ללשכת רה"מ - יש יותר מיסוד סביר להניח שאכן כן.

מאבק בין חב"ד לשקד

דרמה בוועדת שקד: יו"ר הוועדה איילת שקד העלתה לדיון את ההסדר לבני ישבות חב"ד היוצאים לחו"ל למרות שהמגעים שהתקיימו בינה לבין רבני חב"ד לא הבשילו לכדי הסדר מוסכם.

ברגע האחרון הודיעה שקד כי לא תתקיים הצבעה בדיון ונעלה את הישיבה מוקדם מהצפוי.

כזכור, בין שקד והצבא התקיימו מגעים בתקופה האחרונה על מנת להגיע למתווה מוסכם לאפשר לבחורי הישיבות לנסוע לחו"ל לשנה של לימוד בקבוצה כנהוג בחב"ד.

עם זאת, גורמים בסביבתה של שקד טוענים כי הושגה הסכמה מלאה מול חב"ד וכי המתווה לא היה צפוי לעלות כלל להצבעה אלא לדיון בלבד. נושא המחלוקת העיקרי היה בשאלת הגיוס בתום השנה לאחר שיחזרו הבחורים לארץ וכמות הבחורים שיוכלו להמשיך בהסדר בני ישיבה למשך שנה נוספת וגם בשאלה זו צפויות הסכמות בקרוב.

ח"כ פרוש תקף בוועדה בתגובה "אם אין אף אחד מחב"ד שעומד מול הוועדה ונותן את הסכמתו להסדר המתגבש מדוע לקרוא לזה הסדר חב"ד? מחר תאשימו את חב"ד אם ההסדר לא יצליח, זה לא קשור לחב"ד, אל תקראו לזה חב"ד".

גורמים בכירים בחב"ד מוסרים כי שקד קיבלה מסרים במהלך הישיבה לאחר שהעלתה את הנושא לדיון כי להצבעה במתווה לא מוסכם תהיינה השלכות, ואף צפוי לצאת מכתב מכלל ראשי הישיבות חב"ד המורה לתלמידיהם שלא לשתף פעולה עם ההסדר המתהווה.

הדיון הסתיים במפתיע זמן מועט אחרי תחילתו, לדברי שקד "עקב טעות לא הוכנסו הישיבות הגבוהות ללו"ז המתוכנן ולכן לא תתאפשר ההצבעה".

חברי הוועדה מטעם הסיעות החרדיות תקפו את שקד על הדיון המיותר וחסר התכלית שהתכנס. אריאל אטיאס : "אנחנו מתכנסים לדיונים ולא מסיימים לדבר ולדבר. הוועדה הזו נוסעת על פול גז בניוטרל"

גפני תקף גם הוא "כל מטרתה של הוועדה הזו הנה לייצר כותרות. אילו יאיר לפיד היה מצליח במשרד האוצר הוא לא היה מתעסק בכלל בשוויון בנטל".
חבד גיוס פרוש שקד וועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד