י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כישלון הסיקריקים: מיני הפגנה בכיכר השבת

סערה ב'עדה' • הגר"ס ארלנגר בעצרת הקברים בבית שמש: "הגאב"ד לא יוצא מהרכב כדי שהראב"ד לא יתפטר" • סיקור וגלריה

כישלון הסיקריקים: מיני הפגנה בכיכר השבת



שבועיים של הכנות שעסקו בהכנת וארגון העצרת שהתקיימה היום (ד) בכיכר השבת, כנגד המשך חילול הקברים במתחם גולבנציץ בבית שמש, הסתיימו בהשתתפות דלילה במיוחד של מפגינים וללא חברי בד"ץ 'העדה החרדית'.

בעצרת שהתקיימה בכיכר השבת, השתתפו להערכת המשטרה קרוב לשבע מאות איש. על בימת הכבוד הסבו הרבנים הרה"ג משה ברנדסדורפר דומ"ץ קהילת תולדות אברהם יצחק, הרה"ג משה זאב זורגר דומ"ץ קהילת המהרי"י מסאטמר, הרה"ג דוד שווימר דומ"ץ העדה וקהילת ויז'ניץ מונסי, הרה"ג סנדר ארלנגר , הרה"ג אברהם אטיק ועוד.

דברים נשאו הגר"מ סולבייצי'ק, הגרמ"ז זארגר והגר"ס ארלנגר, שמחו על התמשכות החפירות וביקשו מחילה מהנפטרים. יש לציין, כי העדה החרדית התנערה מהעצרת, למרות שהגאב"ד נמנה על התומכים בדעת אתרא קדישא בנושא זה. זאת, כדי שלא לפגוע בכבוד הראב"ד.

מארגני העצרת, שנחלה כישלון חרוץ בשל מיעוט המשתתפים, שכרו מאבטחים כדי למנוע מגורמים ב'העדה' להפריע לתקינותה של ההפגנה. בתום העצרת בירושלים, יצאו שמונה אוטובוסים עמוסים לכיוון בית שמש, על מנת להשתתף בעצרת המתקיימת בשעה זו.

העצרת נערכה על רקע הודעת ההתפטרות של הראב"ד, הגר"מ שטרנבוך, שהתקשר הבוקר לאנשי ביתם של הגאב"ד והודיע כי לא יוכל להמשיך כך אם הגאב"ד מגיע לעצרת נגדו.

בבית הגאב"ד הסבירו והתנצלו כי מדובר סך הכל בבקשת מחילה מהמתים ובעצרת התעוררות, וחס ושלום הגאב"ד לא מוחה נגד הראב"ד.

בצל מה שפורסם ב'בחדרי חרדים', על ניסיון הכריכה של עצרת המחאה נגד הקברים עם המחאה נגד הגיוס, נודע כי אמש בשעת לילה הגיע הגר"ש אויערבך לביתו של גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט ווייס לפגישה דחופה, ובה דרש כי העסקנים יפסיקו לקשר בין המערכה נגד גזירת הגיוס לבין המערכה הפרטית נגד הראב"ד ונגד הבנייה במתחם גולובנציץ, כפי שנעשה כעת. הגר"ש הודיע, כי לא יוכל לתת ידו בשום צורה שהיא, למה שעלול להתפרש כפגיעה בכבוד הראב"ד, ואם הדבר ימשך, הוא ייאלץ להפסיק את שיתוף הפעולה עם העדה החרדית במלחמה נגד גזירת הגיוס.

הגר"ש אויערבך הסביר למקורביו כי לדעתו הזיקה בין המערכה נגד גזירת הגיוס למאבקים פרטיים ואישיים בפרשת גולובנציץ, הינם הרי-אסון למערכה נגד גזירת הגיוס.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי לאחר שראש ישיבת בריסק הגאון רבי דוד סאלאווייציק קלט את התרמית, והבין כי עסקני אתרא קדישא הוליכו אותו שולל, כאשר אמרו לו שההפגנה היא על הגיוס, הוא הודיע בפני כל באי ביתו, כי אינו מוכן להשתתף בהפגנה זו.

הבוקר הסתגר הגר"ד בביתו ולא רצה לראות פני איש, ואף נכדו ירוחם סאלאווייציק שניסה להגיע לביתו ולנסות לקחת אותו להפגנה לא הורשה להיכנס לבית, עד שלבסוף הצליח בנו ר' וועלוועל סאלאווייציק להשפיע עליו לצאת לרחוב.

כאשר הגיעו לרחוב הישיבה, מרחק כמה רחובות מכיכר השבת, הבחין הגר"ד בצלמים שעטו עליו ומיד אזר עוז והכריז לפני כולם "אינני שייך להפגנה זו במאומה", והסתובב חזרה לעבר ביתו.

בחסידות תולדות אהרן, יצאו הודעות מבולבלות האם להשתתף בעצרת. על ראשי הקהילה הופעל מכבש לחצים כבד לצאת בקריאה לחברי הקהילה להשתתף בעצרת, אך בפועל החסידים לא נכחו. ואילו בחסידות דושינסקיא, לא נכנעו לשום לחץ, סרבו להביע תמיכה כלשהי בעצרת וכמובן הדירו רגליהם מהמקום.

בסופו של דבר הגאב"ד עצמו לא הגיע לעצרת בכיכר השבת, אך הגיע היום בשעה 4:00 אחר הצהריים למתחם גולובנציץ בבית שמש. בהפגנה עצמה נמנע הגאב"ד מלצאת מרכבו, והמשפיע הגר"ס ארלנגר הסביר כי הגאב"ד אינו משתתף בפועל, בשל דבריו של הראב"ד כי הוא יעזוב את 'העדה'.

גם האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק הגיע למתחם בבית שמש כדי להשתתף בעצרת 'בקשת מחילה מהמתים'. לדברי יודעי דבר, בתולדות אברהם יצחק שומרים טינה לראב"ד הגר"מ שטרנבוך, על כך שפסק לפני 17 שנה כי הבניין הגדול של החסידות יילך לאח הצעיר - האדמו"ר מתולדות אהרן - וכעת הגיעה שעת הפירעון.

האם באמת לאחר שהגאב"ד הגיע אכן הראב"ד לא ימשיך ב'עדה החרדית'? ימים יגידו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הראב"ד מתכוון שלא להגיע לישיבות 'העדה החרדית' בתקופה הקרובה.

צילום: אהרן והב









































































מחאה גלריה העדה ראב''ד גאב''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד