כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הונגריה מדאיגה: מגמת גימוד זיכרון השואה

שגריר הונגריה בישראל זומן לפגישה במשרד החוץ, העילה: מספר אירועים מתמיהים מצידה של הונגריה, בנוגע לזכרון השואה

שואה, צלם: פלאש90
שואה, צלם: פלאש90

הונגריה מנסה לשכתב את חלקה בשואה: ממשלת הונגריה החליטה לאחרונה להקים אנדרטה חדשה לציון הכיבוש הגרמני של הונגריה במרץ 1944, תוך התעלמות משיתוף הפעולה של הונגרים עם הגירוש וההשמדה של הקהילה היהודית שם.

שגריר הונגריה בישראל, אנדור נאג', זומן ביום חמישי לפגישה במשרד החוץ בירושלים. מספר אירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים מצביעים על מגמה מדאיגה בחברה ההונגרית.

אחד האירועים היה כנס שנערך לאחרונה במוזיאון "בית הטרור" ועסק במקומו ההיסטורי של שליט הונגריה האנטישמי הורטי בהיסטוריה ההונגרית וניסיונות לשכתוב שתוף הפעולה של משטרו עם הנאצים.

אירוע נוסף הייתה ההתבטאות של ראש מכון המחקר המזלזלת ברציחתם של עשרים אלף יהודים הונגרים על ידי גרמנים ועוזריהם ההונגרים, שהוגדרה כעניין של טיפול במהגרים לא חוקיים.

כך גם אישור השתתפותה של המפלגה הנאצית "השחר ההונגרי" (NFP) בבחירות הקרובות לפרלמנט ההונגרי עוד כחודשיים, זאת למרות שהמפלגה דוגלת באידאולוגיה אנטישמית וגזענית. השתתפות המפלגה אושרה ע"י ועדת הבחירות ובית המשפט בבודפשט.

מדובר במגמות מדאיגות של שכתוב ההיסטוריה של השואה והתפקיד אותו מלאה הונגריה תחת המשטר האנטישמי בתקופת השואה, כמו גם מוטיבים אנטישמיים ותגובות סלחניות של אישי ממשל הונגרים כנגד התופעות הללו.

יש לציין כי ישראל תמכה בזמנו בבחירתה של הונגריה לעמוד בראש "הברית הבינלאומית לשימור זיכרון השואה" החל מחודש מרץ 2015.

בתפקידה כיו"ר אמורה הונגריה להוביל את הפעילות הבינלאומית לשימור השואה. המגמה שצוינה לעיל מעוררת אף היא סימני שאלה בדבר יכולתה של הונגריה למלא שליחות חשובה זו.

במהלך הפגישה הביע בפניו הסמנכ"ל לענייני אירופה, רפי שוץ, דאגה עמוקה משורה של אירועים אנטישמיים והתבטאויות קשות בזירה הפוליטית ההונגרית, המעמידים בספק את נכונותה של החברה ההונגרית להתמודד באופן אמתי ואמיץ עם עברה.
שואה אנטישמיות משטר הונגריה זיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד