כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מה דורשים בחב"ד? מכתב מפתיע

בית הדין הגדול של רבני חב"ד במכתב מפורט • מבהיר הדרישות מועדת שקד, ומצהיר מי הם נציגי החסידות בנושא זה

צילום אילוסטרציה: גבריאל דבוש
צילום אילוסטרציה: גבריאל דבוש

פרסום ראשון: בית הדין הגדול של רבני חב"ד, הוציא הבוקר (ג) מכתב מפתיע, בו הוא מפרט בפתיחות את הדרישות של ראשי הישיבות מ'ועדת שקד' בנוגע לסעיף "המשך לימודי תלמיד ישיבה בחו"ל".

כזכור, בשבוע שעבר עלה המתווה לדיון והוסר בעקבות קביעת היועץ המשפטי של הוועדה כי ניתן להסדיר את הענין בתקנות הקיימות ואין צורך להכניסו בחוק. במצב הדברים הנוכחי, הכח יוותר בידי משרד הביטחון להחליט מידי שנה האם וכיצד להסדיר את נסיעת התלמידים לחו"ל.

כפי שפורסם בעבר, מתווה חב"ד שנדון בוועדה נועד להסדיר את מעמדם של תלמידי ישיבות חב"ד הנוסעים בגיל 20 לניו יורק, וממשיכים את לימודיהם בישיבה הגדולה של חב"ד ב-770 בברוקלין ומצטרפים לאלפי התלמידים ('תמימים' בעגה החב"דית) הלומדים בישיבה הנחשבת לישיבה הגדולה של חב"ד בעולם.

לשם הסדרת נסיעת התלמידים לחו"ל ובכדי שלא יוכרזו כעריקים בשובם ארצה, נפגש תא"ל גדי אגמון, נציג צה"ל בוועדה, עם ראשי ישיבות חב"ד וראשי בית הדין בפגישה סודית בכפר חב"ד, באותה אסיפה השתתפו כל מגוון הדעות בחב"ד והתקבלו בה החלטות שהועברו לאגמון פנים אל פנים. הבוקר כאמור מוציא בית הדין את ההחלטות מתוך אותה אסיפה סודית החוצה.

'בחדרי חרדים' שכבר דיווח בהרחבה על המגעים שקיימה חב"ד מאחורי הקלעים של ועדת שקד, בדק מהי הסיבה להוצאת המכתב המפתיע: מסתבר שהנציגים הרשמיים של חב"ד נזהרים מלהופיע בדיוני הועדה, והם נפגשים עם חברי הועדה מחוץ לאולם הדיונים. נציג צה"ל, גדי אגמון, ששאף להגיע להסכמות ולא חיפש ליצור עימות מיותר עם חב"ד, הגיע לסיכום עם הרבנים שעל אף חילוקי הדעות בין נציגי חב"ד לצה"ל, סעיף "המשך לימודי תלמידי ישיבה בחו"ל" לא יעלה להצבעה ללא הסכמת ראשי ישיבות חב"ד.

אך בשבוע שעבר ביום רביעי הופתעו נציגי חב"ד לגלות כי שקד החליטה להצביע על הסעיף, בטענה שיש לה את הסכמת ראשי חב"ד, נציגי חב"ד המופתעים הופתעו לגלות מתגובתה של שקד כי היא פועלת על דעתם של רבני חב"ד ובהסכמתם - לאחר שגורמים נוספים התערבו במגעים ופעלו בשמם של רבני חב"ד.

פעילותם של נציגי חב"ד מול ח"כ שקד הביאה לכך שדיוני הועדה הופסקו על ידה מוקדם מהצפוי. בעקבות כך הוחלט על הוצאת מכתב ובו קביעה נחרצת כי העסקנים בנימין ליפשיץ ואריאל למברג הם הגורמים המוסמכים היחידים לדון מול שקד, ובכך למנוע מגורמים אחרים שאינם מייצגים את רבני חב"ד להשתתף במגעים ולפעול מול הוועדה.

בנוסף מפרט המכתב את התנאים הנדרשים על ידי ראשי הישיבות, ובהם גיל הגיוס, שיעמוד על 25 בלבד ולא מוקדם יותר, ונתינת מכסה של 20 אחוז תלמידים מידי שנה שיוכרזו כ"מתמידים".
חב''ד בחורים פעילות ראשי ישיבות שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד