כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ירידה חדה של 28% בהחרמות כלי רכב לעברייני תנועה, במהלך השנים האחרונות

מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הירידה במספר ההחרמות היא תוצאה ישירה של קיצוץ מאסיבי בתקציב המשטרה. כאשר יש פחות שוטרים ופחות ניידות האכיפה יורדת, וכך גם האווירה ההרתעתית נפגעת"

ירידה חדה של 28% בהחרמות כלי רכב לעברייני תנועה, במהלך השנים האחרונות




מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני משטרת ישראל, עולה כי במהלך השנים האחרונות חלה ירידה חדה של 28% במספר כלי הרכב של עבריני תנועה, שהוחרמו על ידי המשטרה.
על פי הנתונים בשנת 2008 החרימה המשטרה11,437 כלי רכב לעברייני תנועה ואילו בשנת 2012 החרימה המשטרה 8,956 כלי רכב – ירידה של 28%.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2013 (עד ה-25 באוקטובר) החרימה משטרת ישראל 8,296 כלי רכב.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החרמת כלי הרכב הוא כלי אכיפה אפקטיבי ומרתיע לעברייני תנועה שמבצעים עבירות שמסכנות את חיי משתמשי הדרך. הירידה במספר ההחרמות היא תוצאה ישירה של קיצוץ מאסיבי בתקציב המשטרה. כאשר יש פחות שוטרים ופחות ניידות האכיפה יורדת, וכך גם האווירה ההרתעתית נפגעת. על המדינה להקצות למשטרה את הסכום הנדרש בתכנית הלאומית – 160 מיליון שקלים לטובת הגברת האכיפה והצלת חיי אדם".



שיכרות – הסיבה המרכזית שבגינה מחרימים כלי רכב
בפילוח העבירות שבגינן מחרימים הכי הרבה כלי רכב עומדת הנהיגה בשכרות. בשנת 2013 (עד ה-25 באוקטובר) הוחרמו 3,819 כלי רכב לנהגים שנתפסו נוהגים בשכרות או שלא הסכימו לעבור בדיקה.
• 1,382 כלי רכב הוחרמו לנהגים שנהגו ללא רישיון, בשנת 2013.
• 856 כלי רכב הוחרמו לנהגים שנהגו בזמן פסילה, בשנת 2013.
• 698 כלי רכב הוחרמו לנהגים שנהגו עם רישיון לא תקף, בשנת 2013.
• 309 כלי רכב הוחרמו לנהגים שעקפו בצורה מסוכנת תוך חצית קו לבן, בשנת 2013.
• 288 כלי רכב הוחרמו לנהגים שנהגו ברכב שיש לו איסור שימוש, בשנת 2013.
• 274 כלי רכב הוחרמו בגין נהיגה של נהג חדש שהסיע שני נוסעים ויותר מעל המותר, בשנת 2013, ו-139 כלי רכב הוחרמו בשל נהיגה של נהג חדש ללא מלווה.
• 164 כלי רכב הוחרמו בגלל שכלי הרכב היה במצב שסיכן את עוברי הדרך, בשנת 2013.

סקר אור ירוק: מעל 60% מהציבור חושבים שהחרמת כלי הרכב ל-30 יום, מרתיעה נהגים מלעבור עבירות תנועה חמורות

סקר "אור ירוק" שנערך על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, מעלה כי 62% מהציבור, חושב שהחרמת כלי רכב, למשך 30 יום מרתיעה במידה רבה, נהגים מלעבור עבירות תנועה חמורות.

מהנתונים עולה עוד, כי 62% מהציבור מאמינים שצריך להחרים את כלי הרכב של נהג שנכנס עם הרכב שלו לחוף הים, ו-56% חושבים כי צריך להחרים את כלי הרכב של נהג שמסיע ילד ללא מושב בטיחות.

נתון מעניין מגלה כי 40% מהציבור כלל לא שמע על החוק, שמאפשר למשטרה להחרים כלי רכב במקום, ל-30 ימים, בעוון עבירות תנועה חמורות.

מבדיקה שנערכה על ידי המשרד לביטחון פנים, עולה כי נמצאה ירידה של 15% בביצוע עבירות התנועה של נהגים אשר רכבם הוחרם

התקנה המאפשרת השבתת כלי רכב על ידי משטרת ישראל נכנסה לתוקפה ביוני 2006. על פי תקנה זו, רשאי קצין משטרה להשבית כלי רכב בגין ביצוע עבירות תנועה, כאמצעי ענישה נוסף לעונש הקבוע על פי חוק, למשך 30 יום.

העבירות שבגינן ניתן להחרים כלי רכב הן: נהיגה עם רישיון שאינו בתוקף, נהיגה בזמן פסילת רישיון, הסעת נוסעים בניגוד לחוק, הובלת מטען בעומס יתר, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, מעורבות בתאונת פגע וברח, אי ציות לתקנת שעות עבודה ומנוחה, נהיגת נהג חדש לא ליווי או הסעת יותר משני נוסעים.

במחקר אשר בדק את יעילות תקנת ההשבתה כמכשיר להפחתת עבירות התנועה ותאונות הדרכים נמצא כי נהגים אשר רכבם הושבת, ביצעו פחות עבירות תנועה בשנה שלאחר ההשבתה לעומת נהגים אשר רכבם לא הושבת. כמו-כן, נמצא כי אפקט ההרתעה של השבתת הרכב משמעותי יותר כשמדובר בעבירת תנועה ראשונה בשלוש שנים וההשפעה של עונש ההשבתה מצטמצמת כאשר הנהג הוא עבריין תנועה כרוני.
אור ירוק עברייני תנועה תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד