ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

גור ובריסק • היום הראשון למסע האדמו"ר

סיכום היום הראשון: האדמו"ר מסאטמר ביקר אצל הגאב"ד, הראב"ד, הגר"ד סולובייציק וגם האדמו"ר מגור • כל הפרטים

האדמו"ר מסאטמר בישראל. צילום: בח''ח
האדמו"ר מסאטמר בישראל. צילום: בח''ח

ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך הודיע הערב (רביעי), כי ישוב לשורות בית הדין.

לפנות ערב, הגיע האדמו"ר מסאטמר לביקור בבית גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט ווייס. במקום נוכח הנדיב הר"ר מאיר זעליג ריספלר שתרם את שיפוץ המקווה של שומרי החומות. האישים שוחחו אודות המקווה ונושאים נוספים. אחר, הזמין הנדיב את הגאב"ד להשתתף בחנוכת הבית שתתקיים זמן קצר לאחר מכן.

בהמשך, הגיע האדמו"ר לרחבה הסמוכה למקווה. שם המתינו לו ילדי ת"ת שומרי החומות עם דגלונים. האדמו"ר נשא דברים קצרים בפניהם ואחר, קבע מזוזה בפתח המקווה.

האדמו"ר המשיך לביקור אצל הגר"ד סולובייצ'יק. הגר"ד קם לקראת אורחו וקיבל את פניו בשמחה. במהלך השיחה, התבטא הגר"ד באוזני האדמו"ר: "אתה האדמו"ר היחידי שראשכם ורובכם מונחים בסוגיית גזירת הגיוס והנושא מטריד אתכם באמת וכואב לכם".

האדמו"ר המשיך לשכונת הר נוף לביקור אצל ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך. בתחילת השיחה, שוחחו האישים אודות ענין השקיעה בארץ ובערים בעולם. הראב"ד ציין, שגם בירושלים עצמה, ישנם שינויים בזמני השקיעה במקומות שונים. האדמו"ר הוסיף: "זו הסיבה שהאדמו"ר ה"דברי יואל" מסאטמר זצ"ל, הקפידה על השקיעה כזמן קבוע לכולם ולחומרא". לאחר מכן, שוחחו השניים בנושא הגיוס.

לאחר מכן, נועד האדמו"ר ביחידות עם הראב"ד למשך 15 דקות. ככל הנראה, השיחה עסקה במשבר בעדה החרדית.

האדמו"ר המשיך למעמד חנוכת הבית שהתקיים באולמי נוות ירושלים. במעמד השתתפו חברי הבד"ץ ובהמשך הגיעו גם הגאב"ד והראב"ד, כדי לקבל את פני האדמו"ר. כמו כן השתתפו האדמו"רים מתולדות אהרן ודושינסקיא, פינסק קרלין, נדבורנה ירושלים, ספינקא ירושלים ואדמו"רים נוספים, לצד מוצ"י העדה החרדית, רבנים ואישי ציבור.

הראב"ד שהקדים לבוא, כובד לשאת דברים לאחר משא נלהב שנשא הגר"מ טייטלבוים לכבוד הופעת האדמו"ר בארץ הקודש. בראשית דבריו, ציין הראב"ד לשבח את האדמו"ר שבכל דרכיו נוקט על פי ההלכה, בדומה לדודו ה"ויואל משה", שבירר בספרו את השיטה הקנאית על פי ההלכה.
הראב"ד המשיך ומתח ביקורת סמויה על הקנאים, שמעשיהם נובעים מקנאות גרידא, ולא מבוססת על פי ההלכה. בהמשך הביע סיפוקו, על הופעת האדמו"ר דווקא ביום קשה כזה והדגיש כי התייצבותו לימין המערכה, חשובה כעת במיוחד.

במשאו של האדמו"ר, הטעים את חשיבות המוסדות שלא לוקחים כסף מהמדינה ומתנזרים כליל מהשלטון. האדמו"ר עסק כצפוי גם בנושא הגיוס והבטיח כי יעמוד בפרץ וימנע את הגזירה. "עומדות היו רגלינו ב'צערייך' ירושלים' הבטיח האדמו"ר וקבע, כי יש למסור את הנפש על כך, כבעקדת יצחק וכי אסור בתכלית האיסור להתגייס לצבא 'הטמא' כהגדרתו.

האדמו"ר המשיך משם לביקור בבית האדמו"ר מגור. שם שוחחו אודות הסנקציות הפליליות שאושרו באותם רגעים בוועדת שקד. האדמו"ר מגור הדגיש, כי הוטלה עלינו גזרה קשה שנצטרך להלחם עליה בכל התוקף.

האדמו"ר מסאטמר, ציין כי הוא היה נכון להגיש כל סיוע אפשרי, אלמלי היה מסע המועצג"ת יוצא לפועל. בתגובה, השיב האדמו"ר כי אכן ידוע היה לו על כך. והאדמורי"ם נפרדו לשלום.
ראב העדה סאטמר ירושלים גאב''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד