כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

כך נמנע את אסון תאונת המשאית הבא

עמותת אור ירוק: "על המדינה להגביר את האכיפה באמצעות ביצוע מספר רב יותר של בדיקת תקינות, בדיקות משקל ובדיקת זמני עבודה של הנהג"

כך נמנע את אסון תאונת המשאית הבא
חדשות 24


בתאונות דרכים קטלניות רבות ידי מעורבים כלי רכב כבדים כמו משאיות ואוטובוסים. המשקל העצום של כלי הרכב הללו, מעלה את הסיכון לכך שהפגיעה בתאונה כזו תהיה קטלנית. דו"חות כלל עולמיים רבים עוסקים בנושא זה וממליצים על טכנולוגיות כלי רכב על מנת למנוע תאונות קשות אלו.

הבעיה הראשונה העולה בדו"חות אלה היא המהירות המופרזת. בכדי למנוע מנהגי רכב כבד לנסוע במהירות מופרזת, יש לחייב אותם להתקין טכנולוגיה מגבילת מהירות.. זוהי טכנולוגיה אשר לא מאפשרת לרכב לעבור רף מסוים של מהירות: 90 קמ"ש למשאיות, 100 קמ"ש לאוטובוסים וכו'. כמובן שבכבישים אשר המהירות המותרת נמוכה יותר, אין למגבילי המהירות ברכב כל הגבלה.

בעידן בו אנו חיים, כבר ידוע בכל העולם כי חגורת הבטיחות מצילה חיים והכרחית לנהיגה בטוחה. טכנולוגיה נוספת המוצעת, היא מתריעי חגירה. שיפור שיעורי החגירה יוביל לא רק לשיפור כללי בבטיחות, אלא גם יפחית את שיעור ההרוגים, במיוחד בתאונות שבין מכוניות ומשאיות או אוטובוסים, המהוות את רוב התאונות הקטלניות. מתריעי חגירה מזהים את נוסעי הרכב ושולחים התראה ויזואלית וקולית אם החגורה איננה בשימוש.

מערכת נוספת, חכמה ובעלת האמצעים למנוע תאונות קטלניות וקשות היא מערכת בלימת חירום והתרעה על אי-שמירת מרחק. המערכת ברכב תזהה רכבים מתקרבים ותזהיר את הנהג גם באופן קולי וגם באופן ויזואלי שהרכב קרוב מדי לרכב שלפניו, ובמקרה של תאונה בלתי נמנעת, תפעיל את הבלמים כדי להפחית את מהירות המשאית או האוטובוס.

פרוייקט בגרמניה אשר בחן טכנולוגיה זו על רכבים כבדים מסוג משאית, התקין את הטכנולוגיה בחלק מן המשאיות והחלק השני של המשאיות המשיך לנהוג כרגיל, ללא הטכנולוגיה במשך שנתיים. מספר תאונות הדרכים ירד בכ-34% בקרב המשאיות המצוידות בטכנולוגיה, בהשוואה לקבוצת הביקורת, ללא קשר לסוג הכבישים – עירוניים או בין-עירוניים, לזמן ביום ולתנאי התאורה ומזג האוויר.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק", בשנת 2013 נרשמה עליה חדה במספר ההרוגים בתאונות דרכים שבהן משאית מעורבת. בשנת 2012 התרחשו 50 תאונות קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות) שבהן הייתה מעורבת משאית ואילו בשנת 2013 התרחשו 62 תאונות קטלניות שבהן הייתה מעורבת משאית, עליה של יותר מ-20%.

אחת התאונות הקטלניות ביותר השנה, התרחשה ב-10 באפריל, בה נהרגו שישה בני אדם בתאונה עם משאית, בנשר. בתאונה קטלנית נוספת שאירעה ב-4 באוגוסט, נהרגו ארבעה בני אדם בהתנגשות אוטובוס במשאית שעמדה בשולי כביש 6.

משאיות עד 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי שישה לעומת מכוניות ומשאיות מעל 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי 24 לעומת מכוניות לכן, כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה במעורבות משאיות בתאונות דרכים, יש להגביר את האכיפה (בדיקת תקינות, בדיקות משקל, בדיקת זמני עבודה של הנהג) ולהטיל את האחריות גם על המעסיקים ועל קציני הבטיחות.

עמותת "אור ירוק": העלייה במספר התאונות הקטלניות במעורבות רכב כבד היא מדאיגה. כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה במעורבות משאיות בתאונות דרכים, על המדינה להגביר את האכיפה באמצעות ביצוע מספר רב יותר של בדיקת תקינות, בדיקות משקל ובדיקת זמני עבודה של הנהג. כמו כן יש להטיל את האחריות לבדיקות אלו גם על המעסיקים ועל קציני הבטיחות".
אור ירוק משאית משאיות תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד