כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

"עברנו את אושוויץ, אנו לא חוששים מבית סוהר"

מסע סאטמר • 'בחדרי חרדים' חושף: מדוע שלח הגר"ש וואזנר מכתב בקשת מחילה לאדמו"ר מבעלזא, ומי התקשר להודות על כך? • מי השתתף בחתונת סאטמר, ומדוע בכה האדמו"ר לאחר דברי הבדחן? • וגם: שיחתו של האדמו"ר עם אורחו מבעלזא, הסכום שנאסף ב'עליות' לטובת מוסדות החסידות ודברי האדמו"ר על גזירת הגיוס • גלריה מקיפה

"עברנו את אושוויץ, אנו לא חוששים מבית סוהר"



מסע האדמו"ר מסאטמר בארץ הקודש נמשך: ביום חמישי לפנות ערב, הגיע האדמו"ר לביקור אצל הגר"ש וואזנר, והזמין אותו להשתתף בחתונת בית סאטמר, שהתקיימה זמן קצר לאחר מכן, בשיכון סאטמר בבני ברק, ולשמש שם כמסדר קידושין.

למעשה, הגר"ש כבר הוזמן ימים אחדים קודם לכן על ידי המחותנים - אבי החתן רב קהילת סאטמר בבני ברק, הגרח"צ מייזליש, אחיינו של האדמו"ר מסאטמר וחתנו של האדמו"ר מויז'ניץ, והמחותן אבי הכלה, הגה"צ רבי סיני הלברשטאם רב שיכון ג' בב"ב. הגר"ש הביע נכונותו לקבל את הכיבוד, ולשם כך הותקנה גם מעלית מיוחדת בסמוך לחופה, כדי להקל עליו לעלות על הרמפה הענקית שעליה הוצבה החופה.

בהמשך השיחה, עלה נושא השלום שנרקם בין סאטמר לבעלזא בביקור הקודם של האדמו"ר, לשמחת לב אלפי החסידים בעולם החרדי. הגר"ש פנה לאדמו"ר ואמר לו: "אני הוא איש השלום הראשון". למשמע הדברים השתררה דממה בחדר. הכל הטו אוזנם כדי לדעת למה התכוון הגר"ש, שהמשיך: "בשעתו, לאחר שצירפתי חתימתי נגד האדמו"ר מבעלזא בעידן המחלוקת הידועה, לפני למעלה משלושים שנה, הרי שכידוע לאחר תקופה שלחתי לאדמו"ר מבעלזא מכתב פיוס והתנצלות על כך. לאחר זמן מה, קיבלתי שיחת טלפון מאביכם האדמו"ר ה'ברך משה' זצ"ל מסאטמר שהודה לי על כך והביע באוזני 'יישר כח' על הצעד שנקטתי".

האדמו"ר והנוכחים היו מופתעים ביותר מהחשיפה. נראה כי רק לאחר שהוכשרה הקרקע מאז החל עידן השלום, הרשה הגר"ש לעצמו לחשוף את הדברים. הגר"ש גם הודה לאדמו"ר בחום על כי הוא עושה רבות ונצורות להרמת קרן התורה וישראל, ו"בעיקר בענייני הכשרות ובפרט בתחום השחיטה, עופות ובשר, וחיטים שאינם חשש מצומחות, שבהם אתם מניחים את כל כובד משקלכם בארה"ב".

משם, פנה האדמו"ר והגיע לקבלת הפנים שלפני החופה. במהלכה, נשא האדמו"ר משא קצר ונרגש לפני קהל חסידיו. האדמו"ר העלה על נס את אחיינו רב הקהילה, וסיפר כי הוא היה חביב מאד בעיני אביו האדמו"ר ה"ברך משה" מסאטמר זצ"ל. "אנו מאמינים שהאבא נמצא פה, כפי שנאמר בזוהר הקדוש, שהאבות יורדים מגן עדן, כדי להשתתף בשמחות צאצאיהם, וזו ההזדמנות לבקש ולהתחנן, כי יפעל שם במרומים, כי יבוטלו הגזירות הקשות על כלל ישראל ובפרט על העם היושב בציון, שמאוים כרגע בגזירת הגיוס".

האדמו"ר הוסיף, כי הוא זוכר כאשר היה ילד, היה אביו מרבה לשיר את הלחן העממי 'אני מאמין' מבית מודז'יץ, ובו היה מתחזק בשעותיו הקשות. האדמו"ר התפרץ בבכי נסער והחל לשיר 'אני מאמין' יחד עם כל הקהל.

כשהבדחן גרם לאדמו"ר לבכות

בחופה הכריז השמש, כי האדמו"ר מכבד את הגר"ש וואזנר לסדר קידושין. המעלית, שהוסוותה בווילון מיוחד מפאת כבודו של הגר"ש, העלתה את הגר"ש - שהגיע לחופה יחד עם מלוויו. לאחר סידור הקידושין, כובד הדוד הרה"ג רבי זאב ארנסטר, רב קרית מאור חיים בירושלים, בקריאת הכתובה. בשש ברכות כובד הסבא האדמו"ר מויז'ניץ, ובברכה אחריתא דוד הכלה האדמו"ר מטשאקווא.

לאחר החופה, האציל הגר"ש וואזנר את ברכתו על הקהילה ועל האדמו"ר העומד בראשה, אותו הגדיר 'ידידי ומכבדי', ואיחל כי יוסף ה' עליהם אלף פעמים ויצליחו עד ביאת המשיח. בתום ריקוד מקומי נלהב, התפזר הקהל ויצא לחתונה שהתקיימה באולמי לב האצולה בפתח תקוה.

בחתונה השתתפו אדמו"רים רבים בראשות האדמו"רים מסאטמר וויז'ניץ. בלטו בהשתתפותם גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וויס, האדמו"ר מצאנז והרב אהרן מרדכי רוקח בן האדמו"ר מבעלזא.

האדמו"רים מסאטמר וצאנז הרבו לשוחח במהלך החתונה, ובהמשך רקדו במשותף מחול לצדיקים יחד עם האדמו"ר מויז'ניץ. כאשר האדמו"ר פצח בריקוד יחד עם אחיינו הרב רוקח, גברה ההתרגשות והשמחה גאתה במיוחד.

הבדחן במצווה טאנץ, היה הר"ר יואל הרשקוביץ, אשר חרז חרוזים ברגש ובכישרון רב, בעת שקרא לאדמו"ר מסאטמר לצאת ב'מצוות ריקודין'. בתום דבריו, סיפר על הרה"ק המהרי"ד מבעלזא זצ"ל, שכאשר השיא פעם את אחד מצאצאיו, נקלע למקום חייל יהודי שהיה לבוש במדי הצבא. הופעתו של החייל הייתה חריגה בכל קנה מידה, והגבאים ביקשו להרחיקו מהאולם. אך המהרי"ד לא הרשה להם לפגוע בו, והדגיש כי כיוון שהאבות הקדושים יורדים ממרום כדי להשתתף בשמחת צאצאיהם, הרי שמוטב שיראו את המצב של היהודים בגלות, וכיצד הם מושפלים ונאלצים ללכת למשבצות ולמסגרות חיצוניות, בניגוד לרצונם.

"וגם כעת", חתם הבדחן את דבריו, "שהאדמו"ר יפיל תחינתו לפני האבות שבוודאי נמצאים כאן ויבקש מהם רחמים, שיראו כיצד אנו עדיין בגלות ורוצים לגייס ולחייל את כל התלמידים והאברכים לצבא רח"ל, ולקבור חלילה את עולם התורה". האדמו"ר ששמע את הדברים פרץ בבכי תמרורים במשך כרבע שעה.

מחיר העליות: 2 מיליון דולר

למחרת, הגיע האדמו"ר מבעלזא לבקר את האדמו"ר מסאטמר באכסנייתו בבית המחותן הרב מייזליש. היה בכך חידוש, שכן בבעלזא מקפידים שלא לצאת מהעיר בערב שבת. ככל הנראה, סמיכותה של בני ברק למקום מנוחתו של האדמו"ר מבעלזא בכפר הרי"ף, איפשר את היציאה ליעד.

הביקור נמשך כשלושים וחמש דקות, והוא עסק ביחסים ההדוקים ששררו בין חצרות בעלזא וסיגעט לפני השואה. הוזכר כי המהרי"ד מבעלזא שימש כסנדק בברית של ה'ברך משה' זצ"ל, אבי האדמו"ר. כמו כן סופר, כי ה'דברי יואל' מסאטמר זצ"ל, הגיע פעם לבעלזא בשנת האבל לאחר הסתלקות אביו ה'קדושת יום טוב' זצ"ל, וכובד לגשת לפני התיבה, "למרות שבבעלזא הקפידו לא לתת לאבלים להתפלל לפני העמוד". לאחר שהאדמו"רים שתו 'לחיים' לרגל השמחה, הם נפרדו לשלום.

בערב שבת, הספיק האדמו"ר מסאטמר לערוך סיור גם במקווה של סאטמר בשכונת 'זכרון מאיר' בבני ברק. את תפילות השבת ערך בבית המדרש של החסידות בשיכון סאטמר בעיר, ואת השולחנות ערך באודיטוריום העירוני, בהשתתפות אלפי חסידים ותושבי העיר. במהלך קריאת התורה, קיבלו עליות הגבירים האורחים של סאטמר שהרבו להתנדב סכומי כסף גדולים לטובת המוסדות סאטמר, בסכום כולל של כשני מיליון דולר. זאת בנוסף לחמש וחצי מיליון דולר שכבר נכנסו עד כה במגביות שערך האדמו"ר בארה"ב, לטובת הבניין החדש של בית החינוך לבנות, שאת אבן הפינה שלו יצוק היום (א).

במוצ"ש התקיימה הכנסת ספר תורה לבית המדרש של סאטמר בשיכון סאטמר בבני ברק, שנודב על ידי הנגיד הרב יחזקאל טאלר. לאחר הריקודים והמחולות ברחובה של עיר ובבית המדרש, פתח האדמו"ר במשא ארוך ונוקב בענייני היום, בנושאים שעומדים על הפרק ועוד.

בתומו, הצהיר בבכי חסר מעצורים, קבל עם ועדה, משפטים מצמררים: "תורה הקדושה! הכנסנו אותך הערב כאן לבית המדרש. אני מבטיח לך, לא נתנתק ממך! אף אחד לא יוכל לנתקה מאיתנו. איננו פוחדים ממכות ומהלקאות, איננו חוששים לשבת בבית סוהר! אנו מוכנים לכך, עד מסירות נפש ממש! עברנו בגלות הרבה יותר מזה. עברנו אינקוויזיציה ואת אושוויץ, ונצח ישראל לא ישקר. צריך להכריז מדן ועד באר שבע, בכל ארץ ישראל, תהיה לנו מסירות נפש ולא נלך לשום מקום שמטרתו לעקור אידישקייט ולעבור על הדת!"

האדמו"ר הוסיף והמשיך: "המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד, רשעי ישראל יקבלו מפלה בדיוק כנו המן הרשע, תשועתם היית לנצח ותקוותם 'בכל דור ודור' - גם בדורינו. עכשיו חודש אדר, ידוע שבחודש אדר קיבלו כלל ישראל את התורה מרצון ומאהבה. אנו מוכנים לקבל שוב את עול התורה, במסירות נפש ממש!"

אחר כך ביקש האדמו"ר מבחורי הישיבה שכבר קיבלו צו גיוס, לרדת לרקוד יחד עם ראשי הישיבה והמגידי שיעור, ובמשך חצי שעה הם רקדו לצלילי השיר 'ה' הוא מלכינו ולו אנו עבדים', ובהמשך בשירה וריקודים עד 2:45 לפנות בוקר.

בתוך כך, בהנהלת העדה החרדית, מנסים לארגן עצרת ענק נגד גזירת הגיוס ברחוב בר אילן בירושלים, שאמורה להתקיים ביום רביעי. בהנהלת העדה מנהלים מגעים מול בית האדמו"ר כדי שהוא ישתתף בעצרת. עד כה, טרם ניתן האישור.























































סאטמר בעלזא ביקור וואזנר עליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד