י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כך הצליח האדמו"ר להחזיר את הראב"ד

איך הצליח האדמו"ר מסאטמר להחזיר את הראב"ד ל'עדה החרדית'? • 'בחדרי חרדים' חושף את תמליל השיחה הגורלית

האדמו"ר מסאטמר בישראל
האדמו"ר מסאטמר בישראל



בימים האחרונים, רבים תמהו, איזה 'קסם' הפעיל האדמו"ר מסאטמר במהלך השיחה שהתקיימה בינו ובין הראב"ד ביום רביעי בערב, שבגינה החליט הראב"ד למשוך את התפטרותו מהעדה החרדית ולחזור לשורותיה.

ל'בחדרי חרדים' נודע תוכן השיחה והיא מובאת בזאת במלואה: בראשית השיחה, קבל הראב"ד באוזני אורחו, כי לאחרונה שופכים את דמו ואף אחד לא תובע את עלבונו:

"דווקא במקום שבו אני מכהן כראב"ד התמהמהו, מילאו פיהם מים ולא מיהרו להגן עלי מפני המכפישים והמלעיזים. הם לא צייצו כשהפיצו נגדי כתבי פלסטר וכתבו עלי מילות בוז וביטויי גנאי. איך אני יכול להמשיך במקום ששותקים על הכפשתי?", שאל הראב"ד בכאב עצור.

"אם הנהלת העדה לא מתנערת ולא מוקיעה את הקיצוניים", הוסיף, "אינני מוכן להמשיך! מה שהיה לא יכול להמשיך".

האדמו"ר שאל: "ממה אתם חוששים? מפאשקווילים? אתם מתכוונים ברצינות, שזה מה שמטריד אתכם?".

"אינני חושש מפאשקווילים, אבל לא יכול לשאת את העלבון שמכפישים אותי ובעדה החרדית לא יוצאים להגנתי". הגיב הראב"ד. "כמה זמן הדבר נמשך?" התעניין האדמו"ר. "כבר כשנה תמימה", השיב המארח.

"נו", השיב האדמו"ר בתנועת ביטול, "במשך שלושים וחמש השנים האחרונות, אני יוצא מהבית כל יום וכמעט שלא קורה, שאינני דורך על כתב פלסטר שנכתב נגדי. אבל, אני לא מביט אחורנית ולא אל העבר, כי אם אל העתיד ורק ככה מצליחים", ניסה האדמו"ר להפיס את דעת הראב"ד.

"איך אפשר להתחזק ובמה?" תהה הראב"ד. "אמנם זה לא קל, אך עליכם להמשיך להוציא חיבורים, להנפיק תשובות ובירורים בהלכה, להיות שקועים בדיני תורה ובכל התחומים התורניים שהייתם עסוקים בו כל השנים ובכך, להדחיק הצידה, את כל היתר. אל לכם להתרגש, מכל אלו שחורשים עליכם רעה והיא לא תצלח".

בשלב זה, נדרך הראב"ד ושאל: "מה שאתם אומרים לי כעת, זוהי הדרכה, או ברכה?"

האדמו"ר השתתק לשניות ספורות, הרהר קלות ואז השיב: "אני נותן לכם את שניהן. גם ברכה וגם הדרכה". האישים נפרדו לשלום. זמן קצר לאחר מכן, התקשר הראב"ד להנהלת העדה החרדית ובישר להם, כי הוא מוכן לשוב ולחדש ימיו כקדם.

בעדה החרדית הופתעו מהמהלך שהבשיל במהירות ושאלו: "מה הם התנאים שכבודו דורש מאתנו, כדי לאפשר את שובו כבקשתם של הגאב"ד וחברי הבד"ץ?"

"אני לא דורש שום דבר. אני חוזר", שב הגר"מ והודיע להנהלת העדה.

חברי ההנהלה, מיהרו להגיע למעונו ושתו עמו 'לחיים' לרגל הבשורה המשמחת. רק כאשר יצאו מביתו, הזדרז הראב"ד והתקשר לאדמו"ר שנכח אז בחגיגת חנוכת המקווה של שומרי החומות, לבשר לו כי אימץ את המלצתו וכי הוא חוזר לעדה החרדית, כבימים ימימה. פניו של האדמו"ר קרנו משמחה והוא איחל לראב"ד הצלחה וברכה בכל ענייניו.

תוך כך: אורח בשמחת הפארשפיל בדושינסקיא אמש (מוצ"ש), לרגל נישואי בנו של האדמו"ר: ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, שאף כובד לשאת דברים במעמד.

"תדעו לכם שיש לכם אדמו"ר שלא פוחד מאף בן אדם", החמיא הראב"ד לאדמו"ר מדושינסקיא ורמז לתקופה הסוערת האחרונה, שבה היה האדמו"ר מטרה לביקורת בעקבות פרשת גולובנציץ.
סאטמר אדמו''ר הדרכה ראב''ד עדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד