ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

ניצב ארביב טרפד הסכם לחזרתו של הרב ברלנד

פרקליטי הרב ברלנד הציעו למשטרה הסדר לחקירה הוגנת, וסורבו • פרישת הניצב הביאה לפריצת דרך והרב ישוב לישראל

הרב ברלנד. צילום  ארכיון: קובי הרב צבי
הרב ברלנד. צילום ארכיון: קובי הרב צבי



מתברר שיש קשר הדוק בין פרשת 'הרב והניצב', לפרשת חקירתו של הגאון רבי אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים' ולהודעה על ההסדר שיביא לשיבתו ארצה.

לטענת מקורבי הרב ברלנד, מי שהיה עד לאחרונה ראש יחידת להב 433 ניצב מנשה ארביב, טירפד הסדר שהיה מביא לחזרתו של הרב ברלנד לארץ. פרישתו הכפויה היא שסללה את הדרך להסדר מחודש. את הדברים גם מאשרים גורמים המקורבים לרב. אין לדברים אישור לא ממשטרת ישראל ולא מפרקליטיו של ארביב.

משטרת ישראל, העלתה על ראש שמחתה בתקופה האחרונה, חקירות רבנים והתגנדרה בכך. אבל אם מישהו סבר, שכל חקירה מתנהלת עניינית ואובייקטיבית, עם בידול מוחלט בין התיקים, החשיפה הבאה, טורפת את הקלפים, למי שעוד רחש אימון במערכת. אם הדיווח נכון הרי שהוא מעלה חשד שמניעים פסולים וזרים, הם במידה רבה, שם המשחק, לפחות אצל חלק מראשיה.

היה זה כעשרה ימים לפני שהתפוצצה פרשיית הרב והניצב. אחד הפרקליטים המטפל בעניינו של הרב ברלנד ומוסדותיו, סיכם עם ראש יחידת להב 433 דאז מנשה ארביב, על פגישה במשרדי היחידה בלוד, כדי לקדם את נושא חקירת הרב ברלנד והגעתו לישראל לשם כך.

הפגישה, הייתה אמורה להיות פרטית ללא רעש וצלצולים מיותרים, כאשר מראש כבר סוכמו מספר קווים להסדר מוסכם.

אך כאשר ניצב עורך הדין ומלוויו, על מפתן משרדו של הניצב, הוא היה בהלם: בחדר, הסבה גלריה של קצינים בכירים וחוקרים, שלא היו אמורים להיות נוכחים בה בהתאם לסיכום. הפרקליט החליט למרות זאת לגשת לעניין.

העו"ד הסביר לארביב, כי התיק של הרב ברלנד שכבר נעדר מהארץ כשנה, שוכב על מדפי המשטרה ללא תזוזה: "אם אתם רוצים להתקדם עם זה ולדרוש את שובו של הרב ברלנד ארצה, הצ'אנס לכך, הוא רק אם תכבדו את הרב ואת הקהילה והחקירות יתבצעו בצורה מכובדת", ביקש.

עורך הדין הטעים, כי החקירות יצטרכו להתבצע באופן דיסקרטי, הוגן ללא הדלפות לתקשורת.

הפרקליט הציע את קיומו בחדר צדדי בנמל התעופה, עם נחיתתו של הרב, כאשר לאחר מכן, יתייצב הרב לכל חקירה נוספת ובלבד, שתיעשה בצורה הוגנת ללא הדלפות רעשניות, וללא מעצרו כיאה ומתבקש לרב חשוב ומנהיג קהילה גדולה בישראל.

לשמע הדברים, לבש ארביב ארשת חמורת סבר ואמר לפרקליט: "אצלי אין דבר כזה. רב ואזרח, שווים בפני החוק. דין אחד לכולם. אינני עושה עסקאות עם רבנים, אין לי קשר אליהם, ואינני מוכן לרקוח שם דיל, שבגינו המשטרה, תצטייר כמי שנוקטת במדיניות של איפה ואיפה! כמפקד היחידה, אני מודיעך על דחיית הבקשה שלך".

עורך הדין, היה המום. התשובה שקיבל, לא הלמה את אופי הבקשה ורוח ההבנות שגובשו מראש. הוא לא קלט, מדוע מטרפד ארביב את המגעים שהוא מבקש לנהל עמו ועוד בנוכחות פיקודיו ועמיתיו למקצוע. "המשטרה יורה לעצמה ברגל?" שאל את עצמו ונותר ללא תשובה.

"הרגשתי שיש משהו באוויר, אבל לא ידעתי במה מדובר", אמר העו"ד למקורבי הרב שנכחו גם הם בפגישה, עם צאתו מהיחידה. הסיכוי שהרב ברלנד יגיע ארצה, ירד מעל הפרק.

כאמור, עשרה ימים לאחר מכן, פרשיית הרב והניצב התפוצצה. האסימון נפל, כאשר הפרקליט שמע על כך יחד עם כל בית ישראל. המסקנה הייתה לכאורה, בלתי נמנעת:

"לדעתינו", אומרים בקהילה, "ארביב כנראה, ביקש להכשיר את השטח, שכן כבר חש שהקרקע שתחת רגליו מתחילה לבעור. הוא סבר אולי לגרוף הון אישי, בהצהרות נבובות שמטרתן להוכיח ניקיון כפיו לקראת המפץ הגדול. בכך, חשב אולי למנוע את הצונאמי שנחת עליו. הוא חשב חהקריב את הרב ברלנד כדי להציל את עורו, אך כשל".

"כעת", מוסיפים בקהילה, "מתבררים פרטים, המלמדים שאם היו רוצים במשטרה לסיים את הפרשה, זה כבר יכול היה לקרות מזמן. תקוותינו היא, שלפחות כעת, השיקולים יהיו עניינים והפרשיה תגיע אל סיומה הטוב ובמהרה".

בקשה לתגובה נשלחה לפרקליטי מנשה ארביב. התגובה תפורסם לכשתתקבל.
חקירה משטרת ישראל הרב אליעזר ברלנד הרב פינטו ניצב מנשה ארביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד