י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

קייב סוערת; תפילה התקיימה בכיכר הראשית

הרב מרקוביץ' שליח חב"ד הראשי בעיר קיבל טלפון והוזעק לכיכר • "בבמת הכבוד כבר המתינו המופתי והכומר הראשי, קראתי תהילים"

ההפגנות בקייב, צילום: נחמן שטיינברג
ההפגנות בקייב, צילום: נחמן שטיינברג



עצרת תפילה התקיימה היום בצהריים בכיכר העצמאות בעיר קייב,

הרב יונתן מרקוביץ שליח חב"ד הראשי של אוקראינה, הרב היחידי שנותר עם משפחתו בעיר, אומר לבחדרי חרדים: "שעה לפני האירוע קבלתי טלפון מאחד האחראים על המתרחש בכיכר "העצמאות" שהזמין אותי להגיע לכיכר לבמה המרכזית לשאת תפילה לשלום המדינה.

"הגעתי לכיכר, עשרות אלפי אנשים עמדו והצטופפו במקום למרות הקור. בבמת הכבוד כבר המתינו הכומר הראשי, והמופתי המוסלמי. עליתי לבמה וקראתי פרק תהילים הסברתי לעשרות אלפי האנשים שאני קורא את התפילה שנשא דוד מלך ישראל כשהתפלל לעזרתו של הקב"ה במלחמתו נגד אויביו.

"אמרתי להם שאני קורא את התפילה בלשון היהודית-הלשון המקורית שבה נאמרה התפילה , ואני מבקש מהם להתפלל ביחד איתי. בתום קריאת פרקי התהילים פרצו כולם בקריאות "מלדיצ'"( כל הכבוד י.ב) האירוע כולו הועבר בשידור ישיר בכל כלי התקשורת, זה היה קידוש ה' גדול".

הבקר החליט בית המחוקקים למנות את יושב ראש הפרלמנט האוקראיני, אלכסנדר טורצ'ינוב, לנשיאה הזמני של אוקראינה עד לבחירות שיתקיימו בסוף חודש מאי. במקביל, הצביעו חברי הפרלמנט על הדחתו של שר החוץ לאוניד קוזהארה.

הרב הלל כהן ליד המחסומים בקייבצילום: הרב הלל כהן ליד המחסומים בקייב
הרב הלל כהן ליד המחסומים בקייב


ארמונו המפואר של הנשיא נפרץ

בתוך כך דווח כי ההמונים עדין גודשים היום יום (א) את כיכר מיידאן ודורשים להעמיד לדין את, השניא המפוטר ויקטור ינוקוביץ'.

זעם ההמונים נגד ינוקוביץ' החל לאחר שמפגינים פרצו לארמונו שממוקם בפאתי בירת אוקראינה, קייב.

הפולשים למתחם, שאינו מוגן עוד על ידי מאבטחים, מצאו גן חיות פרטי, מוסך ובו מכוניות פאר ובמרינה הקרובה אף ראו את הספינה הנשיאותית הפרטית. אורח חייו הבזבזני של ינוקוביץ' מעורר כאמור את זעם ההמונים ומלבה את הדרישה להביאו לדין ולא להסתפק בהדחתו מהשילטון.

הרב הלל כהן מנהל הצלה קייב שביקר אתמול בשבת אחה"צ בכיכר אומר שעדין רצוי להישאר בבתים: "נאלצתי לעבור בכיכר בשבת אחר הצהריים כי הייתי צריך ללכת לבקר חולה ישראלי שמאושפז בבית חולים, ולצורך זה נאלצתי לעבור בכיכר ביחד עם מספר יהודים נוספים. צעדנו בבגדי שבת , כולם ראו שאנחנו יהודים חרדיים, אבל לא היינו רגועים אמנם לא נגעו בנו לרעה אבל האוקראינים ידועים כשונאי יהודים.

"אני עכשו נמצא בכביש מקייב לאודסה על פני חלפו עשרות אוטובוסים של הצבא ברור לי שעדין לא נאמרה המילה האחרונה והעניינים עדין רחוקים מלהירגע . המפגינים הקימו מחסומים בכניסות לערים בודקים רכב רכב ההרגשה היא שעדין אסור לצאת לרחובות כי עדין לא ברור מה הולך לקרות", אומר הרב כהן.

ובינתיים הודיע יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אתמול (מוצש) על החלטת הסוכנות היהודית להעניק סיוע חירום מידי לקהילה היהודית באוקראינה ולפעול לחיזוק הביטחון במוסדות היהודיים במדינה.

במקביל לסיוע המיידי, תצא הסוכנות היהודית בקמפיין גיוס תרומות למען הגברת אמצעי האבטחה במוסדות היהודיים באוקראינה. "הקהילה היהודית באוקראינה המונה כ- 200 אלף חברים היא אחת הקהילות המשגשגות בעולם שמחזיקה עשרות מוסדות יהודיים פעילים. האירועים האחרונים לימדו אותנו שיש לפעול לחיזוק אמצעי האבטחה במוסדות האלו. יש לנו חובה מוסרית לדאוג לשלומם ולביטחונם של חברי הקהילה", אמר יו"ר הסוכנות היהודית.

בסוף השבוע כינס שרנסקי ישיבת חירום בלשכתו בירושלים על מנת לעשות הערכת מצב וללמוד על הצרכים המידיים של יהודי אוקראינה על רקע ההסלמה בעימותים בקייב.

מנהיגים יהודיים מקומיים באוקראינה הביעו חשש בפני הנהגת הסוכנות היהודית לביטחונם של חברי הקהילה אם תהיה החמרה במצב. "אנו נמצאים בקשר הדוק עם ראשי הקהילות באוקראינה ועוקבים מקרוב אחרי האירועים. הסיוע של הסוכנות היהודית נועד לסייע להגברת האבטחה של המוסדות היהודיים בקהילה", אמר שרנסקי.
אש אוקראינה קייב הפגנות מחסומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד