י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הוא לקח אחריות • טור פרידה מאריאל שרון

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', מציג פן מוכר פחות בדמותו של ראש הממשלה המנוח, אריאל שרון ז"ל

הוא לקח אחריות • טור פרידה מאריאל שרון

הימים, הם ימי ההתנתקות, שעות עבודה קשות וארוכות, תחת לחץ ציבורי-תקשורתי כבד. באותה עת, אני משמש כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, הפגישות שלי עם ראש הממשלה, אריאל שרון, נערכות מידי שבוע, כאשר ראש הממשלה עובר שוב ושוב על תכנית העבודה, יורד לפרטים הקטנים, לא חדל מלהנחות את התהליך ולהובילו.

זוהי אולי גדולתו והיבדלותו של אריאל שרון מרבים אחרים, יכולתו לקחת אחריות כנה ותכליתית, שניבטה מכל אשר עשה ואשר היתה לי הזכות לצפות בה מקרוב.

הנשיאה באחריות אפיינה את אריאל שרון בעיקר ביכולתו הייחודית לפרוץ מסגרות בירוקרטיות ולהאיץ תהליכים ארוכים ומורכבים לא רק ביחסו האישי למפוני גוש קטיף שפונו מבתיהם, שהיווה תפנית היסטורית בגישתו המדינית, אלא גם בראייתו את האחריות בנושאים אזרחיים כגון יחסה של ממשלת ישראל בהנהגתו לנושא תאונות הדרכים.

בתקופה זו נבחרתי לשמש מנכ"ל אור ירוק, וכך התוודעתי להחלטתו של שרון כי ממשלת ישראל לוקחת על עצמה את יישומה של התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים. שרון הבין את האחריות המחייבת מבחינתו, כראש הרשות המבצעת כי בתאונות הדרכים לא רק הנהג אשם, והן אינן גזירת גורל, אלא מחדל הניתן למניעה על ידי הקצאת משאבים הנמצאים בידי הממשלה. הניסיון שהחל להצטבר במדינות המפותחות של העולם, הצביע על אחוזי הפחתה ניכרים בהרוגי התאונות, אם הן נרתמות למאבק ומוציאות אל הפועל תכניות לאומיות הכוללות את כל משרדי הממשלה למאבק בקטל בדרכים.

שרון בחר ללכת בדרך זו. הוא הורה על הכנתה של תכנית לאומית לבטיחות בדרכים. משקיבל אותה לידיו, העבירה לאישור בממשלה. הוא הקצה לתכנית את התקציב הדרוש, מעט למעלה מחצי מיליארד שקלים בשנה, ואף הוסיף על כך עוד כעשרים מיליארד שקלים לצורך סלילת כבישים חדשים ומשופרים לצורך חיזוק תשתיות הבטיחות הרעועות בכבישים האדומים ומרובי הנפגעים.

בזכות לקיחת האחריות והעמידה מאחוריה – התוצאות לא אחרו לבוא. מ- 465 הרוגי תאונות דרכים בשנת 2005 ירדנו עד לכ- 300 הרוגים בשנה. רבים הם הגופים והאנשים שהתגייסו למאמץ הזה בדמות הצלת חייהם של כ- 160 אזרחים, שניצלו מהסבל הנוראי של אותם משפחות שחייהם השתנו ללא היכר מרגע האובדן. את הזכות להישג הזה ניתן לתת לא רק לעושים במלאכה אלא גם לעומד בראשם בה שררה כל העת רוח המפקד – רוחו של ראש הממשלה, אריאל שרון, אשר בחר לעשות את המעשה הנכון.

*הכותב כיהן כמנכ"ל משרד הבינוי בזמן ההתנתקות ומכהן כיום כמנכ"ל עמותת אור ירוק
שרון אחריות אבואב טור רוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד