י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

וועדת שקד ממשיכה להכות • היום: מיהו חרדי?

סעיף שנוי במחלוקת: שלח ממהר להסביר כי הסעיף "יקל" על החרדים • ביהדות התורה: "התיקון נועד רק למבחן בגץ"

בלי החרדים, צילום: פלאש90
בלי החרדים, צילום: פלאש90

היום בוועדת שקד : הכללת הדתיים לאומיים במכסות הציבור החרדי.

לאחר העברת סעיף הסנקציות הפליליות בשבוע שעבר ופרישת החכי"ם החרדים בעקבות העלאתו להצבעה בוועדה, צפויה היום הוועדה להמשיך ולהצביע. יתכן שאף סעיף הסנקציות יעלה להצבעה חוזרת לאחר בקשת הרביזיה (הצבעה חוזרת) שהעלה ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי מיד לאחר שהסעיף עבר בהצבעה בשבוע שעבר.

במקביל, תימשך ההצבעה על שאר סעיפי החוק ובהם הסעיף הנוגע לעמידה ביעדים. בהקשר זה, בעיתון הארץ דיווח הבוקר יאיר אטינגר כי שקד צפויה להעלות היום להצבעה סעיף שכבר הובא בעבר אל הוועדה אך הושמט בשל התנגדותו של ח"כ עופר שלח מיש עתיד.

הסעיף השנוי במחלוקת, כך ע"פ הפרסום בהארץ, קובע כי ביעדי הגיוס יכללו גם תלמידים מ"מוסד חינוך אחר שניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים, או חלק ממוסד חינוך כאמור, שקבע שר החינוך בצו, באישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת". לעומת זאת בסעיף החוק המקורי ששלח דרש שיובא להצבעה נכתב כי ביעדי הגיוס יכללו אך ורק בוגרי ישיבות קטנות חרדיות המוגדרות בחוק כ"מוסדות תרבותיים יחודיים".

סיבת החזרת הסעיף השנוי במחלוקת, לדברי אטינגר, הינה בעקבות דרישת משרד המשפטים להכליל בחוק מוסדות נוספים שאינם נכללים תחת ההגדרה "מוסדות תרבותיים יחודיים" כדוגמת מוסדות חרדים טכנולוגים, או מוסדות חרדים בהם התלמידים נבחנים במבחני בגרות. והיא חלק ממגמה כוללת בחוק שמטרתה להקל על החרדים לעמוד ביעדי הגיוס המתוכננים.

אולם, משיחה עם גורמים בסביבות הח"כים החרדים שהשתתפו בדיוני הוועדה התמונה המצטיירת הרבה פחות וורודה.

לדבריהם, הסיבה היחידה להכנסת הסעיף השנוי במחלוקת לחוק למרות התנגדותו של שלח הינה חוות דעת משפטית הקובעת כי בלעדיו החוק לא יעבור את מבחן בג"ץ.

"הם פשוט מבינים שכל סעיף לא שוויוני יגיע מידית לבג"ץ ולכן הם נערכים בהתאם. אבל זה לא מונע מהם לרוץ לתקשורת ולספר להם על ה'הקלות' כביכול אותם הכניסו לחוק בכדי להקל על החרדים לעמוד ביעדי הגיוס, במטרה להציג בתקשורת החילונית את החוק כריק מתוכן.

"מצד אחד הם מנסחים את החוק בצורה הכי נוקשה ולא מוותרים על אף סעיף, ומאידך גיסא מיתממים כאילו הוא חסר משמעות".
גיוס חרדי שקד שלח סעיף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד