י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"כיצד הפכו מאות בחורי חמד לסוחרי נשק מסוכנים?"

שי קאהן, חסיד פרימישלאן בכל רמ"ח, כואב את ההשמצות שספגה החסידות בשבוע האחרון, עת הוטחה בה פרשת סחר הנשק עם איראן • כיצד התגלגלו הדברים מידיעה בעיתון יווני עד לכותרות עם תמונתו של האדמו"ר? • ומדוע הוא נזכר בדבריו של מרדכי גרליץ "מהרסייך ומחריבייך שוכנים בקרבייך"?

"כיצד הפכו מאות בחורי חמד לסוחרי נשק מסוכנים?"
מנדי אור



שני עשורים עברו מאז אותו יום, בו מרדכי גרליץ, סופר מנאמני ביתו של האדמו״ר מנדבורנא זצ״ל, הופיע בתקשורת החילונית. היה זה ארוע בעל רושם מבחינתו, נדבורנא נחשבה לחצר מתבדלת, הגם שהיא קיבלה בזרועות פתוחות לרווחה כל מי שנזדמן בשעריה.

הסופר צלח את הופעתו התקשורתית, על אף שהגיע על משבצת ה׳נזוף׳, ואת החוויה והתחושות הוא שפך בהמשך מעל דפי ׳המודיע׳, תחת הכותרת ׳מהרסייך ומחריבייך שוכנים בקרבייך׳.

במה דברים אמורים?

זמן מה קודם לכן, נתפסו שני יהודים מבאי חצר הקודש לאחר שניסו להתפרנס מסחר בחומרים אסורים, ועל גרליץ הוטלה בימים ההם המשימה ׳דע מה שתשיב׳.

שני עשורים חלפו, ידיד הזכיר לי השבוע את המקרה והכותרת דאז, אלא שהפעם הקונוטציה הייתה שונה בתכלית. אז נתפסו השניים ומרכולתם ברשותם, חצרות הקודש ושמותיהם היוו ישות מוזרה ורחוקה מעולם מושגיו של החילוני המצוי, ועדיין, בשל פטפטנים חסרי אחריות, הוצרך מרדכי גרליץ לשבור את שגרת חייו, לצאת מד' אמותיו, ולהיחשף למחוזות הרחוקים ממנו, עד כי פסק את פסוקו 'מהרסייך ומחריבייך שוכנים בקרבייך'. ההקשר בו נזכר ידידי בסיפור ההוא, היה שונה בתכלית, אם נתייחס לעובדות.

השתלשלות הפרשה

בראשית השבוע שעבר פירסם עיתונאי יווני ידיעה, ולפיה לפני למעלה משנה עלתה ביוון הטענה כי מכולה ועליה ׳מטען צבאי׳ שהגיעה לחופיה ואשר מוענה לחברה מקומית - יועדה לנוח קצרות ולצאת לדרך אל חופי הרפובליקה המוחרמת איראן.

באותה נשימה סיפר העתונאי, כי השלטונות ביוון עירבו את כוחות הבטחון האמריקאים, שבדקו ומצאו כי המכולה נשלחה אל חופי יוון מנמל ישראלי על ידי מפעל הממוקם בבנימינה.

ידיעה שכזו עושה דרכה בטבעיות אל כלי התקשורת הישראלים, שמיהרו להתעניין אצל אוכפי החוק בתקווה לדלות פרטים, הגורמים הרשמיים מספרים כי ׳הנושא ידוע ונבדק׳, ואת הקורא הישראלי הממוצע - תשובה שכזו מרגיעה.

וכאן מגיע 'אבל' גדול, לאחר חמישה ימים בהם התגלגלו הפרטים בעיתונות הישראלית וכבר התדרדרו לשולי המדורים שבדפים האחרונים בעיתון - הצליח אחד הנערים לפרוץ את המשוואה. וכך התפרסמה לה ביום חמישי ידיעה מרעישה, כי המכולה והציוד הצבאי יחד עם החברה מבנימינה טופלו על ידי שני ישראלים תושבי בני ברק, והם בעצם..... בעצם מה? כן, הם חרדים!

מכותרות כגון דא כבר מזמן הפסקנו להתרגש, בכל זאת, מעשים שבכל יום ויום הוא, כל אסיר פלילי רוכש כיפה טרם יעמוד למשפט.

אותו נער הצליח להבין על דעת עצמו גם כי השניים הם חסידי פרמישלאן, נו, זו כבר תגלית של ממש! וכך התקבלה הכותרת ׳חסידי פרמישלאן סחרו בנשק עם איראן׳.



איך הפכו אברכים יראים ושלמים לסוחרי נשק?

ומכאן התגלגל לו כדור השלג, התקשורת שהסתפקה ב׳תושבי בני ברק׳ וסירבה להזכיר את השתייכותם למגזר החרדי - אכן נזהרה בכך, אבל יכלה לספר זאת לצרכניה בדלת אחורית שהתגלתה: ׳השניים התקרבו בעשור האחרון אל החצר הזו׳, תוך שהם מציגים את החצר והעומד בראשה.

יכלתי להיכנס ולדון כאן בפרטי הפרשה, ואף לנבור בה אחורה חמש עשרה שנים, היו הרי כתבים שמצורך לתת פרטים ומידע - עשו זאת. בעוד הם מבדילים בין הדבקים, הרי שדווקא בתוך המחנה לא היה צורך לאף אחד בפרטים. מבחינתם, כל חסידי פרמישלאן והעומד בראשם מכרו נשק מסוכן לאויבת מספר אחת של מדינת ישראל.

לכן, אין טעם אפילו לפרוס את התמונה המלאה, המציגה בגיחוך של ממש את כל האשמות והטיעונים. אותי הטרידה עובדה אחת פשוטה: כיצד במחי מקלדת הפכו עשרות אברכים יראים ושלמים, המחזיקים כל אחד בכיסו לוח שנה בו הם מסמנים מדי ערב על עוד 'קבלה' במלחמת היצר היומיומית. מאות בחורי חמד שסדר יומם מוכתב להם בכל פעם מחדש עם הדרכות חדשות, ששיחת חולין בשבת אסורה אצלהם בתכלית - כולם יחד לסוחרי נשק.

שיהיה ברור, השניים שכיכבו השבוע בכותרות, הינם חלק אינטגרלי מחצר פרמישלאן. לא ימושו מפתח האוהל - כל מי שרק השתתף פעם בתפילה או 'טיש' בחצר והבחין בהם, יודע זאת. אבל גם הם נדרשים ועומדים, אין הנחות בפרמישלאן. השתתפות מלאה בסדרי התפילה והלימוד הקבועים, עמידה ברשימת מטלות שרק הולכת ומתארכת מעת לעת.

אין לי ספק כי מי שעוסק בתחום רגיש שכזה מודע לעודף הרגישות של גורמי הבטחון ועודף העניין של העתונאים. אני רק תמה מה אשם האדמו״ר מפרמישלאן והמסתופפים בצילו שדמם נשפך בחוצות?

לא יוכל אותו נער לרחוץ בנקיון כפיו, בפרט אחרי שדאג לוודא כי לצד הכותרת המשמיצנית - תתנוסס דווקא תמונת האדמו״ר.
חסידים פרמישלאן נשק סחר כאב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד