כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

רוב בבית היהודי נגד חוק הגיוס: נצביע נגד

תפנית מפתיעה: שבעה חברי כנסת מהבית היהודי הודיעו כי יתנגדו לחוק • הדרישה: שינוי בסעיף הדן בסמכות הממשלה, שלמעשה ייעקר את החוק מתוכנו • בראש הקבוצה: השר אורי אריאל וסגן השר אלי בן דהן • אריאל: זה תנאי לתמיכה בחוק, אם הוא לא ישונה - נצביע נגד; בנט: השינוי יערער את הקואליציה • היום בוועדה: מחלוקות בין שקד ושלח

ראש בראש? בנט ואריאל. צצילום: פלאש90
ראש בראש? בנט ואריאל. צצילום: פלאש90

אולי בכל זאת? הבוקר (ד) מסתמן: יש רוב בבית היהודי נגד חוק הגיוס הכולל סנקציות פליליות. שבעה חברי כנסת הודיעו ליו"ר המפלגה בנט כי יתנגדו לחוק במתכונתו הנוכחית.

זאב קם חושף הבוקר ב"מעריב" את רשימת השבעה. בראש הרשימה מתנוסס שמו של שר השיכון ויו"ר תקומה, חבר הכנסת אורי אריאל. סגן שר הדתות אלי בן דהן, חברי הכנסת ניסן סלומיאנסקי, מוטי יוגב, יוני שטבון, אורית סטרוק וזבולון כלפה.

השבעה, כך מסתבר, הניחו את האיום המפורש במרד לפתחו של בנט, והודיעו שכשיגיע החוק להצבעה שניה ושלישית, הם יתנגדו לו, בניגוד כאמור לעמדתו של בנט. את עמדתם גיבשו בישיבה בתחילת השבוע הנוכחי.

הדרישות שהם מציבים בכדי לאשר את החוק, על פי קם, מעקרות אותו למעשה מתוכנו; הדרישה המשמעותית היא שינוי בחוק הקובע כי בכל שנה כולל במהלך שנות המעבר, לממשלה תהיה סמכות להחליט אם החרדים עמדו במכסות או לא - מה שאומר שלמעשה הממשלה תוכל להחליט שהחרדים עמדו ביעדים, גם אם לא עמדו במספרים שבחוק.

את הקו הנוקשה מוביל השר אורי אריאל, שאף התבטא כי "זה תנאי לתמיכה בחוק", במידה והשינוי לא יושג, מתכוונים חברי הקבוצה להצביע נגד חוק הגיוס. בנט אמר בתגובה לדרישה כי השינוי הזה "יעורר מהומות ואי שקט בקרב הקואליציה".

"מה שלא יושג בהסכמה יגייס את החרדים להפגנות, אבל לא יגייס אותם לצבא," מצוטט ח"כ יוגב מדבריו במהלך ישיבת הסיעה. "צריך לתת לממשלה את היכולת לקבל החלטות בעניין". מהבית היהודי נמסר בתגובה לדברים כי "בישיבת הסיעה הושמעו דעות מגוונות, כמו בכל ישיבת סיעה."

בתוך כך מדווח כי ההצבעות בוועדת שקד שנקטעו אתמול מוקדם מהצפוי, יתחדשו היום. ההצבעות נקטעו בעקבות מחלוקת חדשה בין יש עתיד לבית היהודי.

המחלוקות נוגעות לשני סעיפים: הראשון הוא זה המציין את היעד של 5200 מגויסים לשנת 2017 שביש עתיד מתעקשים לכלול אותו בחוק, בניגוד לדעת אנשי הבית היהודי. והשני הוא שאלת סמכותה של הממשלה לקבוע האם החרדים עמדו ביעדים.

חברת הכנסת שקד מעוניינת בסעיף שלפיו הממשלה תוכל לקבוע אם ישנה עמידה ביעדים, בעוד שלח מיש עתיד מתעקש לסעיף שיתן לממשלה סמכות פורמלית בלבד, ללא יכולת השפעה על ההחלטה.

גורם בסיעת יש עתיד אמר גם כי "ראש הממשלה והבית היהודי מתבזים בניסיונות של הרגע האחרון לעקר את החוק מתוכן בניגוד להחלטות הממשלה".
גיוס אריאל הבית היהודי בנט שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד