י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

שלומי מדמיין • "מה שדיבר אליי - מדבר לקהל"

את אלבומו החמישי בחר שלומי גרטנר להפיק לבדו • בראיון הוא מספר על השירים והרעיון מאחורי הלהיט 'תדמיין'

שלומי מדמיין • "מה שדיבר אליי - מדבר לקהל"



אלבום חמישי לשלומי גרטנר הוא בשורה טובה בפני עצמה, תוסיפו לכך את העובדה שמדובר באלבום ראשון ששלומי עשה בעצמאות מלאה, והרי לכם סיבה לחגיגה כפולה ומכופלת.

בניגוד לאלבומים הקודמים שהקליט בישראל ובארה"ב, הוקלט האלבום הנוכחי בלונדון. את ההפקה עשה שלומי בעצמו, ללא 'הפקות טי"ם' של יוסי טיברג וגרשי מושקוביץ - הגם שלגרשי יש חלק לא מבוטל בבחירת השירים, כשייעץ לשלומי על תקן חבר.

זה מורגש בתוצאה, המוצר הסופי מתגלה כאלבום מגוון, ועם שירים שהצליחו לתפוס מקום מכובד כבר בחודשיים הראשונים להופעתם.

רגע לפני שאני משוחח עם שלומי על אלבומו החדש, אני מבקש לספר לו משהו על אלבומו הראשון. השיר 'קודש' (מלכהל'י) תפס כל אוזן משמיעה ראשונית, כששלומי סיפר שהשיר נבנה על הקשר בינו ובין בתו והחוויה בריאותית שלה - דווקא אז, כשאפשר היה להבין מהיכן נבעה עוצמת הרגש שנשפכה על מילות השיר, היו שאמרו 'ההנאה נהרסה'.

ככלל, אלבומו הראשון הותיר חותם של ממש וכמה משיריו עדיין מתנגנים בכל מקום וארוע. גם שלושת האלבומים שהגיעו לאחריו הכילו שירים טובים בביצועים מיוחדים, אבל על ההצלחה של אלבום הבכורה הם לא גברו.



מויז'ניץ ועד לונדון

• שלומי, לונדון ולא ישראל?

"אני חייב להגיד, כשמתאפשר בביקורים שלי בישראל למצוא אולפן פנוי - אני מנצל ומקליט בישראל! כל הקשר שלי להיכל הנגינה הוא מישראל, כשלמדתי בישיבת ויז'ניץ בבני ברק. החברים לקחו אותי לאולפנים ואני עד היום מוקיר להם טובה. לאלו שחשפו בפני את עולם העשיה המוסיקאלית, ואלו ששיתפו אותי ומהם למדתי. אבל זו דרך אחרת להקליט ליד הבית בלי הצורך להטלטל בין יבשות ולהיעדר מהבית".

• ו'הפקות טים'?

"ראשית מדובר בשניים שעשיתי עימם דרך לא קצרה, שניים מובחרים ומוכשרים, ואני שמח על כל פסיעה שעשיתי איתם יחד. גם הפעם לגרשי היה חלק גדול באלבום, הוא הביא לי את השיר 'שים שלום' מיצחק פוקס, ועוד הרבה דברים שהוא ייעץ ועזר. אבל עשיתי משהו קצת שונה הפעם, עשיתי את הבחירות שלי בטעם שדיבר אליי, זה יוצר קשר חזק יותר ביני ובין המוצר הסופי, כי אני מרגיש יותר מחובר".

• לפי מה אתה בוחר את השירים?

"קודם כל צריך סיעתא דשמיא בכל צעד ושעל, מה שמוביל את המחשבות והחיפושים זה מתחיל כשבדרך כלל אני מחפש לערב באלבום חומרים שיתאימו לקהל רחב יותר, שאם אני מגיע לשמח בישראל יהיו שירים שדוברי עברית יכירו, לאחרים צריך שיהיו שירים באידיש, וכמובן שצריך גם באנגלית. אז שומעים ומחפשים שירים. יש כל הזמן שירים טובים, משמחים ומרגשים, ובוחרים לאט לאט".

"לדמיין את ביאת הגואל"

• חודשיים אחרי, והשיר 'שים שלום' מתגלה כלהיט הגדול של האלבום?

"כן, מסתבר שמה שמאד אהבתי ודיבר אליי אישית - מדבר גם לקהל, אני חושב להפיק לשיר הזה גם קליפ בלי נדר. אבל זה המהות של השיר, זו תפילה קצרה שיש בה כל כך הרבה בקשות שהן מאד חשובות.

"זה שיר שגרשי מושקוביץ הביא לי, הוא שמע את זה בקומזיץ מיצחק פוקס וסחב אותי לשמוע, והנה עוד משהו שאני מאד שמח שאני מתייעץ עם חברים כמו גרשי מושקוביץ".

• ולמה צריך לדמיין, שיר הנושא של האלבום הוא 'תדמיין'?

"אנשים שאלו אותי למה לא נתתי לשיר שם בעברית, אבל אני רואה גם בישראל שמילה אחת באנגלית - הציבור מתחבר אליה, כמו שמות של חנויות. כשהגעתי אם זה ליוסי גרין הוא גם שאל אותי מה לדמיין, מה הקשר בין דמיונות לשירים? תדמיין שאתה שר. אבל ביקשתי שינסה, יוסי התיישב על הפסנתר הממוקם בין המטבח למדרגות העולות לקומה השניה, וביקש ממני 'תתיישב שם על הכסא ממול, שם תמיד מגיעה ההשראה', וכשיוסי ניסה הוא כל כך שמח. צריך לראות את יוסי גרין מודה להשם בשמחה בכל פעם מחדש כשהוא מצליח ליצור, הוא פשוט קופץ 'תודה לך השם על עוד שיר שהענקת'.

"השיר מדבר על איך יראו החיים בימים שמשיח צדקנו ינהיגנו, כשמנסים לדמיין את זה בחוש - מתמלאים בתקווה ושמחה ויש כח להמשיך עוד קצת".

• גם את האלבום הבא תפיק לבד?

"לא בדיוק, כבר התחלתי לעבוד יחד עם דודי קאליש על אלבום חדש שיהיה כולו באידיש והוא ייקרא כנראה 'דוד ושלמה'".
הפקה גרטנר תדמיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד