י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

נרקב: בחור ישיבה כבר תשעה ימים בכלא הצבאי

שמואל אייזיק גבאי נשפט לעשרים ימי מחבוש; אף אחד מהחכי"ם החרדים לא נרתם לעזור • התקשרו לתמוך: הגר"ש אויערבך והרב ברלנד

הפגנה, צילום: אהרן והב
הפגנה, צילום: אהרן והב



עדיין בכלא: בן הישיבה שמואל אייזיק גבאי שנשפט על ידי הצבא למחבוש של עשרים יום, אסור עדיין בכלא הבצאי.

המקרה האחרון שזכור, הוא של הבחור שנעצר ונכלא בכלא 6 ושוחרר לאחר מספר ימים, לאחר שקדמו לכך, הפגנות סוערות ברחבי הארץ.

אבל לא כל אחד זוכה. המקרה הבא, שכבר דווח עליו ב'בחדרי חרדים', זועק לשמים ואף אחד מקרב החכ"ים הנכבדים של יהדות התורה, לא פוצה פה ומנסה לעזור.

מדובר בבחור שמואל אייזיק גבאי, שנשפט על ידי בית דין צבאי לעשרים יום, מתוכם ריצה עד כה תשעה ימים. אף אחד לא יכול להצביע בבירור, מהי עילת העונש. ישנם שיגידו, 'הוא נחשב כעריק'. אחרים טוענים, כי הוא החציף פניו מול אחד הקצינים בלשכת הגיוס.

בשורה התחתונה, גבאי יושב ונמק בכלא ולאף אחד מקרב השתדלנים שלנו, ובעיקר מקרב אלו שהבטיחו כי כל בחור שייעצר, יזכה לתמיכה בכל המישורים, לא אכפת ממנו.

ותחילה לפרטים:
לפני שנה כאשר גבאי היה כבן שבע עשרה, הוא התייצב פעמים בלשכת הגיוס ונכח בה ארבע שעות בכל פעם. מאז לא קבל התלמיד לטענתו בדואר, שום מכתב מהצבא.

בתאריך 09/02/14 קבלה משפחת גבאי שיחת טלפון, כי שמואל אייזיק צריך להתגייס וכי עליו להגיע מיד. אמו, הגברת שושנה גבאי, ניגשה ללשכת הגיוס מצוידת במכתב מרופא, ש'הבחור לא מרגיש טוב כבר תקופה וכשיתאושש נשלח אותו'.

לאחר כיומיים, התקשרו שוב מלשכת גיוס, והודיעו כי הרופא הצבאי החליט שלמרות החולי הוא חייב להופיע. כאשר קיבל שמואל אייזיק את הידיעה על הפקודה, הלך והתייצב בלשכת הגיוס.

זמן קצר לאחר מכן, כך לדברי המשפחה, הונחו אזיקים על ידיו והוא נשלח למעצר בעילה שטרם הובררה.

למחרת, נקרא הבחור לדיון בבית משפט צבאי, שם נערך לו משפט שדה מהיר ללא יכולת תגובה וללא הגנה מינימלית מצדו כלל וכלל. הזכות האלמנטרית של אזרח להצטייד בעורך דין, כלל לא ניתנה לו. הוא נשפט לעשרים יום נוספים בכלא 6. כפי שנאמר לו, הסיבה לכך היא "משום שאינו חפץ להתגייס".

במשפחת גבאי מציינים, כי למרות שבנם ביקש להתקבל לוועדה רפואית כדי לדון במצבו ולהציג בפניהם את מסמכיו, בקשתו סורבה ורשויות הצבא התעלמו כליל מבקשתו.

אבל כאן לא תמה מסכת ההתעללות. המשפחה מאשימה, כי בנם לא מקבל אוכל כשר די סיפוקו, גם לאחר יומיים של שביתת רעב! יחסי הנהלת הכלא כלפיו, הם של זלזול מחפיר ואיומים , שנובעים לדבריהם, עקב ההסתה הנוראה על הצבור החרדי בתקופה קשה זו.

במשך מספר ימים, לא אפשרו לאמו לבקרו, ובקושי הותר לה להעביר לו תפילין. על ביקור ההורים באותו שלב, לא היה מה לדבר.

הפגנה, צילום: קובי הר צביצילום: הפגנה, צילום: קובי הר צבי
הפגנה, צילום: קובי הר צבי


ההתעמרות ממשיכה

כאשר אחד העסקנים, הצליח לארגן לגבאי עורך דין שיטפל בעניינו, הגיע העו"ד לכלא, אך השב"ס סירב לאשר את כניסתו. בינתיים, ניסו העסקנים לארגן לו עו"ד חלופי, בכיר יותר, בתקווה כי הוא יוכנס למקום ותתאפשר לו פגישה עם הבחור.

בנוסף, בגין העובדה שהתלמיד העניק ראיון לאחד מקווי הנייעס, לכאורה, השיתה עליו הנהלת הכלא עונש כבד יותר ונאסרה עליו להעביר את זמנו בבית הכנסת. העצור סיפר, כי העובדה שהוא נאלץ לבלות את כל שעות היממה בקרב עצירים חילוניים, שאת מהותם מיותר לתאר, מפוררת אותו נפשית וכי הוא חושש כי יצא משם שבר כלי, על לא עוול בכפו.

בינתיים, קיבל התלמיד שיחת חיזוק בטלפון מאת הרה"צ רבי אליעזר ברלנד ראש מוסדות שובו בנים השוהה כידוע בזימבבואה, שעם חסידיו נמנית המשפחה, שעודדה את רוחו והפיחה בו חיים.
היום, ככל הנראה, צפוי התלמיד לקבל שיחת טלפון, גם מאת הגר"ש אויערבך.

ובינתיים, הבחור ממשיך להירקב בכלא וגם אחד החכ"ים, שנכון לכתיבת השורות הבטיח לטפל בעניינו, אינו מבטיח תוצאות חיוביות.
כלא גבאי הגרש בן ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד