י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חיילים חרדים דורשים: הרשו לנו להשתתף בעצרת

עשרות חיילים המשרתים במגוון המסלולים חרדים פנו בבקשה להשתתף • עו"ד יהודה גוטמן פנה בשמם לאלופת אכ"א ברביבאי

חיילים חרדים, צילום: דובר צה"ל
חיילים חרדים, צילום: דובר צה"ל

חיילים חרדים המשרתים במסלולי צה"ל השונים, הגישו בקשות למפקדיהם להשתתף ב'מחאת המיליון' שתתקיים ביום ראשון, אולם עד כה הם לא הורשו.

כידוע, בצה"ל קיימת פקודת מטכ"ל לפיה "חייל לא יופיע כנציג הצבא בפני גורמים שמחוץ לצה"ל ולא ישתתף בכל אסיפה, מסיבה או אירוע פומבי אחר כנציג הצבא, אלא אם כן הוסמך לעשות זאת על ידי הרמטכ"ל, ראש אכ"א או על ידי דובר צה"ל"

עוד נכתב בפקודה, כי "חייל רשאי להיות נוכח בכנס או באסיפה של אגודה, ובלבד שלא יהיה לבוש מדים".

האם העצרת נושאת אופי פוליטי או אופי דתי?

המחלקה המשפטית של 'פרויקט דוסים' הגישה פנייה דחופה לראש אכ"א אלוף אורנה ברביבאי בבקשה להתיר לחיילי צה"ל להשתתף בעצרת התפילה שתתקיים בירושלים ביום ראשון הקרוב להצלחת עולם התורה ולהורות בדחיפות למפקדים לא לאסור על פיקודיהם להשתתף בעצרת בזמנם החופשי.

פניות רבות של חיילים שהגיעו ל 'פרויקט דוסים' בימים האחרונים, קבלו על כך שמפקדיהם אסרו עליהם להשתתף בעצרת - בין במדים ובין בלבוש אזרחי - ככל הנראה לאור פקודת מטכ"ל האוסרת על חיילים להשתתף בהפגנות.

"אנו אמנם בחרנו לעטות על עצמינו מדים, אבל לא נפרדנו מן העולם החרדי ואנחנו מרגישים חלק ממנו לכל דבר", כתב אחד החיילים בפנייה ל'פרויקט דוסים', "עולם התורה יקר וחשוב לנו ואנו רוצים להתפלל להאדרת שמו כמו כל אדם מאמין".

בפנייה שהוגשה על ידי עו"ד יהודה גוטמן, הוא מבהיר כי "בעצרת המתוכננת לא מתכננים נאומים פוליטיים כלשהם והיא הוגדרה על ישי המארגנים כעצרת תפילה בלבד".

כמו כן בשל העובדה כי עצרת התפילה אינה מזוהה עם גוף פוליטי כלשהו אלא עם כלל הציבור הדתי, הרי שאין כל סיבה לאסור את השתתפותם של חיילים המבקשים [בזמנם החופשי] לבוא ולהתפלל.

ב'פרויקט דוסים' מקווים כי הפנייה תיענה בחיוב, לאור העובדה כי חופש הפולחן כמו גם חופש הביטוי קיבלו בחוקי הייסוד ובפסיקות בית המשפט העליון מעמד מיוחד והם נחשבים לזכויות הבסיסיות אף במגילת זכויות האדם של האו"ם.

"אם צבא ההגנה לישראל רואה בעצמו צבא העם, הרי שלא ייתכן כי הוא יפלה חיילים וימנע מהם את זכותם הבסיסית להיות חלק מעצרת תפילה. אופן הפעולה של ראש אכ"א בעניין, תעיד על כוונתם האמיתית של שלטונות צה"ל אל מול חרדים המשרתים בצבא", מסכם יאיר טיילור, עורך באתר 'דוסים'.

יצויין, כי בפייסבוק נפתחה קבוצה בשם "משרתים ומוחים הפגנת המיליון" אליה הצטרפו כבר מעל 60 חברים.



צבא חיילים חרדים עצרת ברביבאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד