ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

אור ירוק: הקומבינה של סוחרי המכוניות המשומשות

משרד התחבורה מאפשר לכלי רכב לעלות לכביש למרות שהיו מעורבים בתאונת דרכים קשה – ללא ידיעת הרוכשים מה מצב הרכב. מנכ"ל אור ירוק: "במקרה של תאונה רכב כזה עלול להפוך למלכודת מוות לנוסעים, מאחר ומערכות הרכב עלולות שלא לתפקד"

אור ירוק: הקומבינה של סוחרי המכוניות המשומשות
חדשות 24



אתם הולכים לקנות רכב יד שנייה ורוצים לדעת אם הוא עבר תאונה קשה? כיום אין לכם שום סיכוי לדעת אם אתם נוסעים ברכב קרטון או רכב קומבינה שעבר שיפורים ושיפוצים. המצב כיום הוא, שמשרד התחבורה מאפשר ביודעין לכלי רכב לחזור לכביש אחרי שהיו מעורבים בתאונת דרכים קשה. אלפי ישראל נופלים מידי שנה קורבן לתרמיות והונאות הקשורות ברכישת כלי רכב משומשים. מדובר במכוניות שעברו תאונות קשות ונמכרות ללקוח כמכוניות רגילות ותקינות לחלוטין.

על פי החוק, אדם מחויב לדווח על רכב שעבר תאונה קשה ועל רכב זה לעבור סדרת בדיקות מחמירות. המטרה היא למנוע תיקון בשטחים, הכנסת חלקי חילוף גנובים, גילוי נאות וכו'. לאחר בדיקת הרכב, מחליט השמאי האם יש לקבוע כי הרכב נמצא במצב של "אובדן להלכה", כלומר כי לכלי הרכב נגרם נזק של 40%-60% משוויו, או במצב של אובדן מוחלט (טוטאל לוס) כלומר כי לרכב נגרם נזק הגבוה מ- 60% משוויו.

על פי שיטת סוחרי רכבים מפוקפקים, כאשר כלי רכב עובר תאונה ושמאי הרכב מגדיר את מידת הנזק בין 40%-60% משוויו, הרכב נרכש על ידי סוחרי רכב בעלי מגרש מכוניות וחברת הביטוח מקבלת עבורו תמורה חלקית משווי הרכב. הרכב מועבר למוסך, במקרים רבים למוסך לא מורשה, ללא פיקוח , שם הוא מתוקן ומוכנסים בו חלקי חילוף גנובים, לא מקוריים.

חברות הביטוח הן המרוויחות הגדולות משיטה זו שכן כאשר רכב עובר תאונה קשה פעמים רבות עליו להיות מוגדר כ"טוטאל לוסט", שיביא לכך שחברות הביטוח ייאלצו לשלם למבוטח את שווי הרכב. לעומת זאת, אילו השמאי קובע כי מדובר על אובדן להלכה ויש אפשרות לתקן את הרכב, הרי שחברות הביטוח משלמות הרבה פחות. כך מרוויחות חברות הביטוח מיליונים במחיר של סיכון חיי אדם.

על פי הערכות, כאלף מכוניות נוסעות היום בכבישי הארץ לאחר שעברו תאונת דרכים קשה אך אין לכך שום תיעוד. למעשה מדובר על פצצות מתקתקות שעשויות רכב קרטון. כלי הרכב שעברו תאונה קשה וחזרו לכביש, לא יגנו על הנוסעים במקרים של תאונת דרכים מאחר ושלדתם נמתחה, חלקי הפח לא יוכלו לספוג את המכה וכן הצמיגים ומערכות הרכב השונות אינם תקינים.

אדם שקונה את הרכב, קונה למעשה חתול בשק כיוון שהוא איננו יודע שהרכב עבר תאונה קשה: אין רישום ברישיון הרכב שיכול להתריע בפני הקונה כי הרכב עבר תאונה קשה.

לאחרונה התקיים דיון בוועדת הכלכלה במהלכו נקבע כי החל מה- 1 באוגוסט, לאחר שהמוסך יתקן את הרכב הוא ישלח הודעה למשרד הרישוי ולאחר שזה יאשר את ההודעה יוטבע ברישיון הרכב כי הרכב עבר "נזק בטיחותי תוקן ונבדק". המשמעות היא, כי אדם שקונה רכב יוכל לדעת האם הרכב שהוא קונה עבר תאונה קשה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר בהחלטה חשובה וציון דרך במאבק בתאונות הדרכים. ישנם מקרים רבים שבהם רכב נרכש לאחר תאונה ומוכנסים בו חלקי חילוף לא תקניים, לא מקוריים, גנובים, על ידי אנשים שלא מוכשרים לכך, ואין להם את הידע והציוד המתאים. במקרה של תאונה רכב כזה עלול להפוך למלכודת מוות לנוסעים, מאחר ומערכות הרכב עלולות שלא לתפקד. ההחלטה החשובה שהתקבלה תיתן לאדם שקונה רכב את המידע כי הרכב שהוא עומד לרכוש עבר תאונה קשה ולא כפי שקורה היום, שבו אדם לא מכיר את העבר הבטיחותי של הרכב ולמעשה קונה חתול בשק".
אור ירוק תאונות רכבים משומשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד