כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הגר"י יוסף: עליה לקברי צדיקים - ביטול תורה

בשיעורו השבועי תקף הגר"י את מנהג בחורי הישיבות לעלות לקברי צדיקים, ואף סיפר מה היתה דעתו של אביו הגר"ע על החזון איש

הגר"י עם אביו הגר"ע זצ"ל. צילום: יעקב כהן
הגר"י עם אביו הגר"ע זצ"ל. צילום: יעקב כהן



הראשל"צ הגר"י יוסף יצא בשיעורו השבועי בלוויין, נגד בחורי הישיבות שנוסעים להתפלל על קברי הצדיקים במירון וצפת, וגם נגד האברכים שנוסעים לציון הרשב"י כדי לערוך חלאק'ה לילדיהם.

"מרן", הזכיר הראשל"צ את אביו הגר"ע יוסף זצ"ל, "הקפיד שלא ייסעו משום ביטול תורה. נהיה רפיון אצל בני תורה שנוסעים לערוך חלאקה במירון, מה עם ביטול תורה? למה לא לעשות בירושלים. אבא היה עורך חלאקה בקבר שמעון הצדיק. בזמנו שאימא הרבנית הייתה במצב קשה וארגנו אוטובוס לתפילה למירון וצפת, נכנסו לשאול את מרן, ולא הסכים. הוא אמר תלמדו לרפואתה".

"עד גיל 42 לא ראה מרן את מירון. וגם אז, זה היה בגלל סיפור שחכם שלום חי שערבי זצ"ל ארגן סיומי מסכתות במירון. פעם ארגן נסיעה עם חכם צדקה, חכם ציון ועוד. לילה לפני הנסיעה, הגיע אליו הכף החיים – שללמוד בספרו זה כייף חיים - בחלום ואמר לו 'הנסיעה לא שווה שום דבר אם לא תצרף את חכם עובדיה', אז חכם שרעבי הגיע למרן ואבא אמר לו שהוא לא מתכוון להצטרף. אז ירדו אליו חכם ציון וצדקה. הם ראו שכותב חידושי תורה. אמרו לו: בוא נלמד כל הדרך והסכים. רק במקרה כזה, הסכים אבו לנסוע".

הגר"י המשיך והזכיר את חצרות החסידים שעולים בהמוניהם למירון, אך מתח עליהם ביקורת:
"חסידים אוהבים לנסוע לשם. שיהיו בריאים, כל מי שיש בעירו קבר של צדיק ונוסע למירון, אז יש קפידה מהצדיק, כך כתוב בצוואת רבי יהודה החסיד".

הגר"י: מרן חלק על החזון איש

"החזון איש זצ"ל, הגיע פעם לכותל ומישהו אמר לו שישיבת פורת יוסף קרובה. אמר החזו"א, שהוא רוצה לראות את גדולי ספרד. מכיוון שהכניסה לשם הייתה דרך מדרגות גבוהות, אז הרימו אותו עם כיסא. החזו"א התווכח שם בלימוד עם חכם עזרא עטיה ויצא מהתפעלות. ואילו הרב עטיה אמר עליו ש'דעותיו כהרשב"א'".

הרב התייחס גם למחלוקת ההלכתית בין הגר"ע לבין החזון איש: "אני חייב להדגיש שמרן חלק על החזו"א בדרך הלימוד, אבל ח"ו לא לפגוע איזה פגיעה כלשהו, אתם יודעים, מרן ביביע אומר כתב עליו 'פאר הדור והדרו', מה שלא כתב על ה'פרי חדש' או על ה'יעב"ץ'".

הגר"י הוסיף וסיפר ש"האדמו"ר ה'מנחת אלעזר' ממונקאטש זצ"ל שנפטר לפני 90 שנה כותב בספרו שהוא כועס על הספרדים שלא מגיעים בט"ו תמוז להילולא של האור החיים הקדוש. הוא מסביר, שהאור החיים ראה על המצח שלהם את העבירות ובגלל זה מתביישים".

בהמשך, הזכיר הגר"י את מעלתם מוסדות החינוך החרדים על פני אלו הכללים: "אם המדינה הייתה משקיעה יותר בבניית מוסדות חינוך ותת"ים אז לא היו צריכים בתי כלא. לא חבל על הכסף? אין כמעט חרדים בכלא, ב"ה החינוך שלנו, מונע את הישיבה בכלא".

במסגרת ההלכות ששטח הגר"י בפני המאזינים, ציין שאסור לקרוא בספר תורה, שלא עבר בדיקת מחשב. "מרן הקפיד שכל הספרי תורה בבית מדרשו ברחוב הקבלן יעברו בדיקת מחשב", הטעים הראשל"צ.
מרן הגרע קברי צדיקים הרב יוסף הראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד