כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חרפה: תל אביב אישרה פתיחת מרכולים בשבת

הנהלת עיריית תל אביב אישרה תיקון לחוק העזר המאפשר פתיחת מרכולים בשבת • עו"ד דוד שוב - שעתר לבג"ץ נגד פתיחת המרכולים, ל'בחדרי חרדים': "הניסיון המביש לפעול לטובת רשתות ענק על חשבון בעלי המכולות שמעוניינים לשבות - לא יעמוד במבחן הבג"ץ" • יהדות התורה: "מלחמת הדת שהכריזה הממשלה מקרינה על השלטון המקומי"

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב. צילום: פלאש90
רון חולדאי ראש עיריית תל אביב. צילום: פלאש90 צילום: פלאש 90



הנהלת עיריית תל-אביב אישרה היום (שני) פתיחת חנויות בשבת. ההצעה תובא לאישורה של מועצת העיר בחודש הקרוב.

התיקון גובש בעקבות פסיקת בית המשפט העליון ביוני 2013, שקבעה כי על עיריית תל-אביב לפעול לסגירת סניפי רשתות המרכולים AM:PM וטיב טעם בשבת, מאחר שחוק העזר העירוני אינו מתיר למרכולים לפעול בשבת.

בית המשפט קיבל את תביעת בעלי המכולות שטענו שהעירייה אינה אוכפת את החוק המחייב סגירת מרכולים בשבת.

בעיריית תל-אביב ציינו כי התיקון לחוק נועד להתאים את חוק העזר העירוני, שחוקק לפני למעלה מ-3 עשורים, למציאות החיים בעיר כיום, וכך לשמר את האיזון בין צורכי תושבי העיר וצביונה של השבת, תוך שמירה על אופייה של העיר.

התיקון לחוק העזר מגדיר רשימה של הרחובות הראשיים בהם תותר פעילותם של מספר מוגבל של מרכולים, כולל קיוסקים, בשבתות ובחגים. ברחובות אלה תוגדר מכסה של עסקים להם יינתן אישור אשר יוגבל ל-5 שנים, וכן יוגדר גודל מקסימלי של חנויות. אלא שמספר החנויות ברשימה תואם את מספר החנויות הקיימות בפועל ברחובות העיר. בנוסף, קובע החוק כי באזורי הבילוי נמל תל-אביב, מתחם התחנה ונמל יפו, תותר פעילותן של חנויות נוספות.

לאחר אישור התיקון לחוק על-ידי מועצת עיריית תל-אביב בשבוע הבא, יועבר התיקון לאישורו של משרד הפנים.

"בית המשפט העליון שלח אותנו לתהליך מורכב של בחינה מחודשת של חוק העזר העירוני, אשר נחקק לפני 34 שנים", מסר ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, "זאת במטרה להתאימו למציאות החיים בתל-אביב-יפו של היום, השומרת מצד אחד על הערך הסוציאלי של השבת, ורוב-רובה של הפעילות המסחרית אינה מתקיימת בשבת; ומן הצד השני מאפשרת לכל אחת ואחד ליהנות כרצונו מהשבת ומציעה מגוון של פעילויות תרבות, בילוי ופנאי, כאשר חשוב לזכור כי לתושבים המתגוררים בדירות קטנות חנויות המזון הן לעיתים המזווה".

החלטה אומללה

עו"ד דוד שוב, נציג פורום בעלי המכולות בתל אביב שהגישו את העתירה נגד עיריית תל אביב אומר ל'בחדרי חרדים': "עיריית תל אביב ממשיכה לעשות צחוק מהחוק ומבית המשפט העליון שכינה את מדיניותה ״ישראבלוף״.

"הנסיון המביש לחוקק חוק ״עוקף בג״צ״ לטובת רשתות ענק על חשבון בעלי מכולות שמעוניינים לשבות יום אחד בשבוע מנוגד לחוק, למוסר ולא יעמוד במבחן בג״צ".

יו"ר פורום המכולות קובי ברמר אומר, "זה אולי יעבור במועצת העיר אבל לא יותר מכך, כי יש חוק שעות עבודה ומנוחה בכנסת. לי אסור לפתוח בשבת אבל למי הוא כן מאשר? לעסקים הגדולים, אלו שעברו על החוק. ראש עיר משועבד לטייקונים ולרשתות הגדולות".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס: "התנהלות השלטון המרכזי מקרינה על התנהלות השלטון המקומי. ממשלה שהכריזה מלחמה על הדת, הכשירה את הקרקע לקבלת החלטות אומללות שכאלה, אשר מאז קום המדינה לא היה להן אח ורע".

הרב מוזס אמר כי בימים קשים אלו, עולים בו זיכרונות מתקופה בה ממשלות ישראל וראשיה, כיבדו את הדת והמסורת. "ברשותי מכתב שכתב בן גוריון לרב יצחק מאיר לוין, ובו הוא מדגיש כי המדינה היהודית תושתת על שלושה יסודות: מניעת תחבורה ציבורית בשבת, שמירת ערכי המשפחה על פי מסורת ישראל, ושמירת כשרות בצהל ובמוסדות הממשלתיים. מדהים כמה רב הוא המרחק בין המנהיגים של אז, שהכירו בערכי הדת והתורה, לבין המנהיגים של היום, שבהנהגתם מידרדרת המוסריות והמדינה מתרחקת ביותר מהגדרה מדינה "יהודית". בעוד ראש הממשלה דורש היום מאובמה, שהפלסטינאים יכירו בישראל כמדינה יהודית, עליו לפעול שהוא וממשלתו יכירו במדינה כמדינה "יהודית".
חוק תל אביב שבת חוק עזר מרכול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד