י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אמנון כהן : "גוש קטיף זאת טעות שלא תחזור"

דיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת העלה שוב את הכשלים בשיקום מפוני גוש קטיף • שר השיכון: "זאת התעללות"

ההפגנות נגד ההינתקות מהגוש, צילום ארכיון
ההפגנות נגד ההינתקות מהגוש, צילום ארכיון



הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, קיימה היום (שלישי) ישיבת-מעקב אחר שיקום תושבי גוש קטיף.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "המדינה החליטה החלטה אכזרית ביותר, לעקור ולקרוע את התושבים מגוש קטיף, אך עבר כעשור - וטיפול המדינה טרם הסתיים. כישלון הממשלה בשיקומם - מלמד שלא ייתכן גירוש נוסף. טרם הושלמו עבורם יישובי הקבע, מוסדות החינוך ומקורות הפרנסה, ועד שאחרון העקורים לא יגיע אל נחלתו, לא תפסיק הועדה לעקוב".

עו"ד ישראלה אלימלך, נציגת בעלי העסקים הרבים שהיו באזור התעשייה ארז, אמרה כי טרם הוקם אזור אחר במקומו. "הועדה המטפלת בעניין מציבה חסמים לפתרון, למרות שהיא מודה שמגיע פיצוי. כולם מודים שיש ליקוי בחוק, וראוי היה שהוא יקבע פיצוי על פי מטר בנוי במפעל, אך לא כך נעשה. הרוב המכריע של בעלי העסקים בארז – לא שוקמו עד היום", ציינה.

אליעזר אוירבך, מנהל ועד המתיישבים סיפר כי רק 50% מהעקורים כבר מתגוררים ביישובי הקבע, 30% בהליכי בניה, וכ-20% נוספים טרם החלו בכך.

לדבריו, "האחריות היא של המדינה – ולא של העקורים, ויש לקבוע לוח זמנים מדוד מראש ולהיצמד אליו. לא מומשו חלק מההבטחות הממשלתיות, ביישובי הקבע אין מרחבים מוגנים והתושבים מתגוררים עדיין בקרוואנים פגיעים".

השר אורי אריאלצילום: השר אורי אריאל
השר אורי אריאל


אריאל: ראש הממשלה חייב לטפל בכך

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) הוסיפה כי "הממשלה הבטיחה לפני הגירוש ש'יש פתרון לכל מתיישב', ובאותו מועד הועדה לביקורת המדינה בדקה האם הממשלה ערוכה לביצוע הגירוש. לכל מי שנכח בדיון - היה ברור ששום דבר לא מוכן, אך מבקר המדינה שנכח במקום הבהיר שלמרות זאת לא יעוכב הגירוש, אלא שלאחר-מכן תיבדק ההיערכות הממשלתית הלקויה. המבקר יכול היה לעצור את המהלך הזה, שיאמלל אלפי אנשים בחינם אך הוא לא עשה זאת. על הכנסת והמבקר לעשות חשבון נפש, איך לא השכילו לעצור הליך הרסני זה מראש".

חברה לסיעה, זבולון כלפה אמר כי "עם בני אדם, וקהילות במיוחד, לא ניתן לעשות 'העתק-הדבק'. המדינה שוגה בגדול – והדבר ישפיע על הדורות הבאים. זהו מהלך כואב וארוך שלא נפתר בבית-קבע. המדינה ביצעה פשע – ואומרת לקורבנות תתמודדו לבד מול הבירוקרטיה, המערכת והממסד".

שר השיכון אורי אריאל השיב כי ועדת החקירה הממלכתית קבעה שטיפול המדינה במגורשים היה כישלון, וראש הממשלה חייב לטפל בכך. "עשו חוק לגירוש בשם הדמוקרטיה, ולא דאגו לשיקום ולתת מענה למגורשים", אמר.

לדבריו, כ-170 משפחות אינם מסוגלות לבנות את בתי הקבע והבטיח כי "נעבור משפחה-משפחה ונתפור לה את חליפת הפתרון, כדי שתעבור יחד עם הקהילה לישוב הקבע. יש סיכום שגם מי שלא רשם את המפעל שלו בטאבו – יקבל את מלוא הפיצוי ואת מלוא השקעתם, אך העובדה שהתהליך לקח עשר שנים זאת כמעט התעללות".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) הוסיף כי "כשראש ממשלה חושב אלו ישובים נוספים לעקור - הדוגמא של גוש קטיף וסבלם האינסופי של התושבים מול עינינו מלמדת, שאי אפשר לחשוב על עקירה נוספת, חלילה".
גוש קטיף אמנון כהן מפוניפ פינוי אורי אריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד