ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הח"כים החרדים זועמים: "סותמים לנו את הפה"

הקואליציה מנצלת סעיף בחוק שלא יאפשר השמעת התנגדויות לחוק הגיוס • בפעם האחרונה נעשה שימוש בסעיף בעת ההתנתקות

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

זעם בסיעות החרדיות בשל התנהלות הקואליציה שתביא לכך שלא יוכלו להשמיע את התנגדותם לחוק הגיוס בכנסת.

סעיף שרירותי במיוחד בתקנון הכנסת שהגיע לידי שימוש בפעם האחרונה בהליך אישור תכנית ההתנתקות יבוא לידי שימוש שוב, והפעם כדי לאשר את חוק הגיוס.

משמעותו של הסעיף, הנחשב כדרקוני במיוחד ואנטי דמוקרטי בעליל, קובע כי במקרה בו לא תושג הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה בענין קביעת סדרי הדיונים תוכל הקואליציה לקבוע בעצמה את מסגרת הדיונים ולוח הזמנים להשמעת ההתנגדויות מבלי לשתף את האופוזיציה.

משמעות הדבר, כי בידי הקואליציה ניתנת האפשרות למנוע כמעט לחלוטין את זכותה של האופוזיציה להשמיע את התנגדותה לחוק. בניסוח תקנון הכנסת עצמו בסעיף המדובר נכתב כי הסעיף יבוא לידי שימוש בדיונים על אישור תקציב המדינה ובמקרים יוצאים מן הכלל.

במכתב ששלח היום יו"ר סיעת העבודה ח"כ איתן כבל ליו"ר הקואליציה יריב לווין תובע כבל לשנות את הסדרי הדיון ולהעניק לכל אחד משלושת החוקים (חוק המשילות, חוק הגיוס, חוק משאל העם) שלושה ימי דיון נפרדים בשל רגישותם של הנושאים העומדים מאחורי הצעות החוק האמורות.
אך לווין סירב.

כפי הנראה נובע הסירוב בשל לוח זמנים קצר לסיום מושב החורף וקושי עבור הקואליציה להבטיח רוב לשלושת החוקים באם ההצבעה תחולק לשבועות נפרדים. בעקבות כך ככל הנראה ישתמש לוין בסמכותו ויפעיל את הסעיף הדרקוני המכונה "סעיף 98" בכדי להעלות את שלושת הצעות החוק כבר בשבוע הבא.
חוק כנסת קואליציה אופוזיציה חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד