י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"בואו לשמוע את קוורטין" • החזן דוב הלר בראיון מרתק

החזן דוב הלר הפך ללהיט גם בקרב הדור הצעיר, שלרוב אינו נמנה על חובבי הז'אנר • בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' הוא מספר על קריירה משגשגת שהתחילה במפגש אקראי בחנות מחשבים, ונמשכה בקהילת 'שומרים לבוקר' בקנדה ובבית הכנסת הגדול במגדל העמק • מה היה רגע השיא? • איזה פרק אהוב עליו? • ולאן הוא מכוון להגיע?

צילומים: יחזקאל איטקין, יעקב פלברבוים, מנדי הכטמן
צילומים: יחזקאל איטקין, יעקב פלברבוים, מנדי הכטמן

עולם החזנות זוכה לעדנה בימינו, כאשר קהל חובבי החזנות הולך ומתרחב, למרבה הפלא גם בקרב הדור הצעיר.

אם בעבר תפקידו של החזן היה מתמקד בתפקיד שליח הציבור בתפילות שבת וחגים, כיום ישנם חזנים הממשיכים את המסורת, יחד עם פתיחות מוסיקלית לשילובים נוספים, סגנונות חדשניים וביצועים אטרקטיביים גם במקומות בהן לא נשמעה החזנות בעבר.

החזן דוב הלר, המכונה דובל'ה, מחזני הדור הצעיר, משתמש בכשרונו המוסיקלי בבתי כנסת, מעל בימות הקונצרטים, באירועים שונים, ואפילו במליאת עיריית ירושלים (פרטים בהמשך).

•איך הגעת לעולם החזנות?

"אמנם גדלתי בבית חסידי ומוסיקלי במיוחד, שם ספגתי הווי חזנות ושירה יהודית-חסידית אמיתית. אבי וכל אחיי שרים ומנגנים, והשמחות המשפחתיות נמשכות עד אור הבוקר, אבל מעולם לא נחשבתי לסולן, ולא דמיינתי שאעסוק במוסיקה.

"לאחר נישואיי היתה לי חנות מחשבים בירושלים, ובמקרה הגיע אליי קליינט מכובד החזן העולמי ר' משה שטרן. והקשר שהחל בהיכרות אקראית, הפך לקשר אמיץ ומיוחד הרבה מעבר למורה-תלמיד. הוא זיהה את הפוטנציאל הקולי שלי, וצעד איתי צעד צעד וסלל עבורי את הדרך בעולם החזנות. החזן שטרן נתן לי אוצרות רבים שאין להם מחיר. הידע הרב והנסיון שהוא חולק עמי, קטעי החזנות שכתב בעבורי והטיפים המיוחדים שלו, הם מתנה נדירה וזכות כבירה שהחזן שטרן הינו מורי ורבי בעולם החזנות".

• ספר על אחד מהרגעים הראשונים בעולם הזה?

"ממש בתחילת ההיכרות הייתי בבר מצווה של משפחת נויהוז, ובמקום נכחו כל המי ומי בעולם החזנות. לפתע בלי שום התראה, החזן שטרן נעמד ליד הקלידים, בחן המפורסם שלו הוא מספר לקהל על ההזדמנות שלהם לשמוע את החזן זבולון קוורטין. למרות שאת חוש ההומור שלו כולם מכירים, הם ציפו לראות מהיכן יבוא קוורטין שכבר נמצא בעולם שכולו טוב... ואז הוא מכריז את שמי. באותו רגע אותי זה כבר לא הצחיק. אפשר לומר שממש רעדתי מהתרגשות. אבל כששטרן מזמין ומלווה אותי, אני לא יכול לסרב וכמו שאומרים מאז הכל היסטוריה".

• ואיך המשכת את הקריירה מאז?

"הופעתי בכל מיני מקומות, וגם הוזמנתי להיות חזן ימים נוראים בחו"ל, אבל התפקיד המשמעותי שבאמצעותו ביססתי את הידע והנסיון היה לכהן כחזן הראשי בקהילת "שומרים לבוקר" שבמונטריאול, קנדה. ההצלחה המקצועית בחזנות לוותה גם בהצלחה של פרויקטים של קירוב רחוקים שפתחו לי אפיקים חדשים וחיבור לשורשים".


• ספר על רגע שיא שלך כחזן

"קשה לשים את האצבע על רגע אחד. חזן כבעל תפילה מלווה את מעגל השנה ומעגל החיים היהודיים ברגעים מרגשים רבים. להיות שליח ציבור של אלף מתפללים בתפילת כל נדרי לדעת שהנך שליח ציבור המעלה את תפילותיהם של המתפללים כולם לפני כסא הכבוד, וזו זכות לצד אחריות לא פשוטה.

"לצד זה, לערוך חופה לזוג, בלי קשר לכמות הנוכחים סביב, לדעת שעוד בית נבנה בישראל ולעשות את המיטב המקצועי כדי להעניק להם חופה בלתי נשכחת, זה רגע שיא בכל פעם מחדש.
ואם נדבר על רגע שיא בזווית אחרת, זה חוויה מחוייכת שהייתה לי לפני כשנתיים כאשר התבקשתי לבצע בחזנות את תוכנית המתאר של עיריית ירושלים באולם מליאת העירייה בנוכחות ראש העיר, חברי מועצה, אורחים וכלי תקשורת רבים.

"זה היה אירוע הסיום לפסטיבל אמנותי, ונעניתי לאתגר קצת בחשש, אבל בסופו של דבר זה הוכיח כי אפשר להתחבר באמצעות מוסיקה לכל אחד. מוסיקה זו השפה של הלב, וכשהיא יוצאת מתוכו, היא נכנסת לכל לב".

• מה התוכניות שלך לעתיד?

"להשתמש בכשרון המוסיקלי, ביכולת להתחבר לאנשים, מכל מגזר וחוג בארץ ובעולם, ולתת מעצמי את המיטב כחזן קלאסי יחד עם שילובים מוסיקליים מעניינים וחדשניים.

"אני משתדל להיות קשוב לבקשת הקהל, כשליח ציבור אני יודע שבתפילות הציבור עומד מאחוריך, ובארועי חזנות פומביים הציבור נמצא לפניך. החזן אינו לבד, אלא הציבור איתו, מלפניו ומאחוריו, בכל המובנים. משוב בונה מצד הציבור, תמיד דבר בעתו, ואפשר באמצעותו להגיע למקומות שלא יכולת להגיע אליהם לבד".

• יש חלוקה של החזנים לפי סוגי הקולות, נכון?

"חובבי החזנות אוהבים לקטלג את החזנים לפי קולות, ולפי קטיגוריות של חזני העבר, אשר הקטעים אותם הלחינו לעצמם הם הקטעים המככבים כיום בתפילות ובקונצרטים.

"הקול שלי הוא בריטון דרמטי, זו מתנה שקיבלתי מבורא העולם, הטונים אמנם נמוכים מאשר אצל הטנורים, אבל זכיתי לעוצמה שנחשבת ליתרון משמעותי במיוחד בתפילות ובאירועים בהם אין מקרופון, וגם למשל, בבר מצוות בכותל.

"זכיתי להיות חלק מפרויקט אדיר של הקרן למורשת הכותל, אשר דואגת לערוך בר מצוה לניצולי שואה אשר היו ילדים בזמן השואה. בכל פעם מגיעים עשרות ניצולים שהיום הם כבר קשישים, אנו מניחים להם תפילין, לעתים זו פעם ראשונה בחייהם והמעמד מרגש ביותר.

"הניצולים מתרגשים גם הם, ומשתפים בדמעות איפה היו ביום בר המצווה שלהם, אנחנו רוקדים ושרים ביחד, ביידיש ובעברית. את הרגע בו אני שר איתם ביחד 'עם ישראל חי' אפשר בהחלט להוסיף לרגעי השיא שלי".


• איפה אתה מתפלל בימים נוראים?

"בשנים האחרונות נפלה בחלקי הזכות לעבור לפני העמוד בראש השנה ויום כיפור בבית הכנסת הגדול במגדל העמק, כאשר בקהל רב העיר ונשיא מוסדות מגדל אור הרב יצחק דוד גרוסמן שליט"א. לגשת לעמוד התפילה אחרי ההשכמה המוקדמת והלימוד בצוותא עם הרב, זו הרגשה נשגבת שקשה לתאר במילים.

"בכל פעם זה מחזק אצלי את החשיבות הרבה שלמדתי מהחזן שטרן על כוונת המילות. וגם כאשר מבצעים קטע חזנות מוכר, לקרוא את המילים מתוך הסידור ולהתעמק בתוכנן, כמו גם בהגייה הנכונה ובמשמעותן. אצל החזן שטרן גם אם גוי ייכנס לבית הכנסת הוא מתרגש מאופן ההגשה, גם אם לא מבין דבר ממה שאומרים".

לסיום, אנו מצרפים לשיחה את האיש שצמוד לקריירה של דובל'ה בשנים האחרונות, המפיק יעקב גרודקה.

• כאיש שממוקם בין הקהל לאמן, מה סוד ההצלחה של דובל'ה?

"לדעתי סודו של דובל'ה הוא השילוב בין הוירטואזיות הווקאלית לבין הקסם אישי – האנושי. הוא כבר ממזמן אינו רק חזן עולמי בעל קול נדיר, אלא הצליח באופן מיוחד להפוך את המוסיקה לכלי ול"שגריר" שמחבר בין מרחקים חוצי יבשות, ובין קהלים שונים ומגוונים, חרדים, חילונים, ואפילו שאינם יהודים.

"יש לו יכולת להתאים את עצמו לקהל, גם בקונצרטים יוקרתיים בארץ ובחו"ל וגם באירועי בר מצווה לניצולי שואה, או אירועים משפחתיים קטנים כגדולים, ואפילו בפסטיבלי כלי זמר, לצד זמרים מז'אנרים שונים לגמרי.

"הקהל מתחבר לקול שלו, אני לא מאוד אובייקטיבי אבל לדעתי יש לו את אחד הקולות הגדולים בעולם היהודי, וכמו שאמרתי, ביחד עם האנושיות והקסם האינסופי, זה מתכון להצלחה".

• דובל'ה, תגלה לנו מה קטע החזנות האהוב עליך

"אמנם זה קצת כמו לשאול איזה ילד אתה הכי אוהב, ולא קל לענות על זה. אני מתחבר בעיקר לקטעים המתאימים לקול בריטון, ובתחילת הדרך רוב הקטעים אותם ביצעתי היו של זבולון קוורטין. הקטע אשר מצמרר אותי בכל פעם מחדש הוא "טיהר רבי ישמעאל" בלחנו של קוורטין מתוך תפילת מוסף של יום הכיפורים, קטע המתאר את סיפורם המזעזע של עשרה הרוגי מלכות. התיאור המרטיט על כל שלב ושלב בגזירה הנוראית, וההתאמה של המוסיקה למילים מעלה בי דמעות גם בבית הכנסת וגם בביצוע בקונצרט עם ליווי של תזמורת".

במהלך הראיון, אנחנו נחשפים לקטעי חזנות שונים בביצועו, נותר רק לומר שאכן התרגשנו ביותר ובהחלט ניתן לומר על דובל'ה הלר שהוא חזן עם נשמה.
הלר חזנים דובהלה קריירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד