כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"לא פחות מאלף, אפשר גם אלפיים" • פורים בהיכלי המזרח

חנוך בר יצא לתחקיר מקיף על מגביות פורים בהיכלי הישיבות הספרדיות • התחקיר העלה תשובות מעניינות: מה עושים עם הכסף שלכם? ממתי סוגרים את הגמרות וגם - איך ממנפים את עקרון "השוויון בנטל"? • עשר ישיבות, מכסא רחמים ספרדית בבני ברק ועד "פורת יוסף" בעיר העתיקה, דרך "תפארת חיים" בתל אביב, ונר ישראל באלעד - הנתונים המלאים לפניכם • תחקיר מקיף, לכם נותר רק לתרום

צילום: אלי סגל
צילום: אלי סגל



עם דמדומי חמה של ערב ראש חודש אדר ב', יוצאים בני הישיבות לפשיטה על בתי ישראל לעמוד כעני בפתחו של בעל הבית, על מנת לאגור עוד שקל לקופת התתי"ם.

כל ישיבע בוחר בקי במשנה ברורה של תומכי תורה "לסיים את מסכת עוקצין" המוטלת עליו, שוועת החתנים הזועקת, מצפה למתת הוגנת.

גדוד חיל הת"ת הפושט על בתי ישראל, עומד בפתחו של גביר סבור פנים כשהם זועקים בפניו "חתן הוא לפניך.. רחם עלינו..." ומנסים בדקה וחצי של סבלנות הגביר, להסביר בפניו את משנתם הסדורה.

ברובן של הישיבות ממשיכים בני התורה לשקוד על תלמודם כהרגלם, עיקר תעשיית השנורר הישיבתי מגיעה לשיאה בימי הפורים עצמם. בני הישיבות ממלאים את רחובות הערים במאות כלי רכב שעל גבם רמקולים מחרישי אזניים ובתוכם בחורים, שבמהלך השנה מפרקים את מרצם על הוויות אביי ורבא, ורק ביומיים האלו מוצאים כוחם על ארנקים עמוסים, כשהם לאחר כוס יין מהול בפפסי קולה, ועושים עצמם כשיכורים אשר אין להם בעולמם אלא ד' אמות של יין, ארק וודקה.

"בחדרי חרדים" יצא בסקירה מקיפה על הנעשה בתתי"ם, דשדש בערמות הדפים שאוחזים ראשי התתי"ם בידיהם במהלך כל חודש אדר, שמע על ההכנות האחרונות, ועמד על טיב העזרה שתקפה לכל השנה.

שלוחים על אופניים

כבר בכניסה לישיבת עטרת יצחק בירושלים בראשות הגר"י ברכה, מקבלים את פנינו שלטי ענק, פרוסים לאורכו ולרחבו של חדר האוכל, שקוראים לבחורים לצאת ולאסוף לטובת קרן תומכי התורה.

בשיחה עם ראשי קרן הת"ת שמענו על מה שמייחד את תלמידי "עטרת יצחק" בדרכם לכתובות התורמים: "שוכרים עשרות זוגות אופניים מחברת השכרה, ועליהם מניחים את דגלי הת"ת. ברכבים יוצאים כל שמונה חבר'ה לכיוון היעד שאותו הולכים לרוקן, וכך ממשיכים מכתובת לכתובת הבאה".

הדבר משמש גם כחסכון ענק של הסעות או רכבים, וגם כאטרקציה מיוחדת, רכיבה על אופניים ו"כיכוב" פורימי מעניין. "יש מקומות שהיעד אליהם קשה ומסובך עם אופניים, ולשם כך יש קבוצות מסוימות שנוסעות עם הסעות מסודרות" אומרים בת"ת.

לבוש הת"ת בו הולכים הבחורים בימי הפורים בשעת אסיפת הכספים, הוא כובעים מיוחדים לפורים וחולצות מיוחדות של הת"ת.

הוצאות הת"ת במהלך השנה, הוא עזרה לכל חתן מבני הישיבה, בסכום של 2,300 ₪ לחתן כשהמטרה להגדיל את התמיכה בהרבה. במהלך השנה מחזיק הת"ת את סדרי הלימוד בישיבה בימי שישי ושבתות, ובביגוד לנזקקים מבני הישיבה. גם לקמפים ושבתות גיבוש של הישיבה במהלך השנה מסייע הת"ת רבות.

חברי הת"ת בעטרת יצחק אף דואגים להכיר טובה לאותם בחורים שהקדישו את שמחת הפורים שלהם על מנת לאסוף, בטיול מיוחד שנערך לאחר הפורים לאוספי המגבית.

סגריות לאוספים, הת"ת לא מממן. משום שמעשנים כמעט ואין שם, אז אגב - לאותם אלה שנמצאים לפני בחינות לישיבות וקשה להם ריח העישון, הנה יש לכם מקום בטוח בשבילכם.

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


המטרה: לחרוש את אלעד

בקרן תומכי התורה של ישיבת "נר ישראל" באלעד, בראשות הרב רפאל אביטן, מתחילים את מגבית הכספים כשבוע לפני הפורים.

עד לתחילת המגבית, הלימודים בישיבה כרגיל. את מסע ההתרמה מתחילים באזור אלעד מדלת לדלת בלי לוותר לשום בית - שוויון בנטל, על מנת לדלות כל שקל.

לכתובות הת"ת בימי הפורים מגיעים רוב התלמידים בכוחות עצמם ועל ידי אוטובוסים בין עירוניים. רק מקצת מן הבחורים נוסעים ברכבים המושכרים.

במהלך המגבית בני הישיבה לא משתמשים כלל בכספי הת"ת לצורך אוכל וכדומה, הישיבה עצמה דואגת לארוחות עשירות ומשובחות יותר מהרגיל מיד לאחר שהבחורים חוזרים מהמגבית.

הוצאות הת"ת במהלך השנה מחולקים חצי סכום לחתנים וחצי לנזקקים מבני הישיבה, הצריכים עזרה וסיוע בביגוד ושאר צרכים. כך גם לשבתות חתן של החתנים מבני הישיבה הגרים בצפון או בדרום שהוצאות הנסיעה לשם היא גדולה, קרן הת"ת דואגת לממן את הנסיעה לבחורי הישיבה ההולכים לשמח את החתן בשבת, וזה חוץ מהסכום שאותו מקבל החתן.

הלבוש שבו יוצאים בני הישיבה לאסוף, הוא לבוש אחיד: חולצות כחולות ועניבות בצבע אדום יין, צבע היין מזכיר לבחורים ששתו קצת ומתנהגים כשיכורים לא לשכוח להתעקש על השקלים.

שוויון בנטל: תירוץ הוא נשק לחלשים

ב"אמרי דעת" בבית וגן בירושלים, המיועדת לבני הקיבוץ בלבד, לא יכולנו שלא להביט על המודעות המכסות את קירות חדר האוכל ופרוזדור הפנימייה.

הקירות זועקים "שוויון בנטל", יו"ר מפלגת יש עתיד, היה שמח להתארח במקום.

מטרת הקמפיין הוא לזעוק לכל בני הישיבה, צעיר, אלטר, מאורס או רוצה להתארס: צאו לאסוף, תירוץ הוא נשק של חלשים, לא כאן המקום לתירוצים.

ישיבת אמרי דעת מכניסה חתנים רבים מתחת לחופה, וזאת משום שהישיבה שם בנוייה מבני קיבוץ בלבד, אך למרות כל זאת ממשיכים בני הישיבה לשקוד על תלמודם כרגיל בימים אלו.

במוצאי שבת שלפי הפורים יוצאים פעם ראשונה בני הישיבה ופושטים על בתי תושבי בית וגן.

המבצע: "הקש בדלת". לאחר מכן דואג הת"ת לארוחה משובחת כיד המלך. "האיסוף לפני פורים", מציינים חברי הת"ת, "נגמר בזה ומתחיל בזה, ועד ימי הפורים עצמם הסדרים כהרגלם". רק בימי הפורים שבים הבחורים שוב אל ארנקי הנדיבים.

את עיקר הדגש באסיפת מגבית הת"ת שמה לה הישיבה במגבית בין מאות בוגריה הפזורים ברחבי הארץ. בשעות הערב בשבוע הסמוך לפורים, יושבים כשלשה טלפנים מבני הישיבה ומתקשרים בוגר אחר בוגר, בכדי להחתימו להוראת קבע לקרן הת"ת למשך השנה הקרובה.

במהלך הפורים מתפזרים הקבוצות לכל חלקי הארץ לכתובות מסודרות, בלבוש ווסטים וחליפות ועניבות.

צילום: קובי הר צביצילום: צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


"כסא רחמים" לא אוספים: מעמד שריפת המן

בישיבת "כסא רחמים" בבני ברק, בהוראת הגר"מ מאזוז ראש הישיבה, בני הישיבה לא אוספים כלל.
את העזרה לחתנים במהלך השנה מבצעת הישיבה בכוחות עצמה על ידי תרומות, וכל חתן מקבל את הסכום הקבוע.

במקרה והחתן זקוק באופן מיוחד - דואגת הישיבה להעניק לו מלגה גדולה יותר.

הטקס המיוחד ביום פורים בהיכל הישיבה הוא מעמד "שריפת המן" אשר מקורו בראשונים. בטקס לוקחים בובה בדמות שונאי ישראל, דור דור והרשעים שבו, ולאחר קריאת המגילה מתקבצים כל בני הישיבה ברחבה, וראש הישיבה שורף את הבובה. מיד לאחר מכן פוצחים הבחורים בריקודים סוערים אל תוך הלילה.



רמב"ם: לא מקפחים את המעשנים

בעיר בית שמש, ביקרנו בהיכלה של ישיבת "באר החכמה" בראשות רבי חגי קטן. את איסוף מגבית הת"ת יחלו בני הישיבה כבר ממוצאי שבת הקרוב. את גובה הסכום שאותו מעניקים לחתן סירבו ראשי הת"ת לומר לנו, אולי מחשש שגם אותם יבואו התתי"ם לרוקן.

במהלך השנה מסייע הת"ת רבות לבני הישיבה בעזרה וסיוע בביגוד, טיפולי שינים וקמפים. וגם בבאר החכמה, מקפידים על לבוש הולם וראוי לבני התורה, תרבושים ועניבות.

בליל פורים, בית המדרש בישיבת "תפארת חיים הרמב"ם" בתל אביב, מלא מפה לפה.

עשרות בני הישיבה שוקדים על תלמודם, כל בחור מקבל מלגה מכובדת שאותו נודב אחד מרבני הישיבה כדי שישבו ביום זה לעסוק בתורה וליטול שכר כגד כולם.

מיד אחר כך יוצאים הבחורים לרחבי העיר תל אביב בשעה 12:30 צהלה ושמחה בליווי תזמורת.
בימי פורים עצמם אוספים הבחורים בכתובות ספציפיות של ידידי ותורמי הישיבה, כשהם בלבוש חליפה רגילה ועניבה. זר יחשוב כי הם בדרכם לעוד פגישה בלובי מלון ויזניץ בבני ברק.

ראשי הת"ת מציינים כי "השמירה על הלבוש שהולם את בני התורה מוסיפה רבות ונותנת חן בעיני נדיבי העם לפתוח את דלתותם וליבם בפני הבחורים".

במהלך המגבית דואג הת"ת לצרכי הבחורים ולא מקפח אף את המעשנים. במהלך השנה דואג הת"ת למלגה מכובדת לכל חתן של סכום 3,000 שקלים. וזאת מלבד הסיוע בבגדים ובארגוני טיולים.

צילום: יעקב כהןצילום: צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן


הוותיקים מסודרים: פורת יוסף מגייסת לפי כתובות

סמוך ונראה אל שריד בית מקדשנו, בהיכלה של ישיבת "פורת יוסף" העתיקה בראשותו של ראש הישיבה הגר"ש כהן, מתחילים את מסע ההתרמה במוצאי שבת של תחילת חודש אדר, כאשר בני הישיבה יוצאים לשכונות ברחבי ירושלים כשהם מצוידים בכתובות מסוימות - לא במבצע הקש בכל דלת. עקב שכמות התורמים להיכל הישיבה גדול, וזאת משום ששנות קיומה של הישיבה מתפרסת על שנים רבות ורבים הם בוגריה.

במהלך השנה מסייע הת"ת רבות לבני הישיבה, הן במלגה לכל חתן והן בעזרה לכל בחור בביגוד. כך כל בחור מבני הישיבה הקונה כובע או חליפה מקבל הנחה גדולה ומשמעותית מאד.

בליל פורים נוהרים בני הישיבה, בוגריה, ושכניה, למסיבת פורים בהשתתפות ראש הישיבה. הרב מביע את שמחתו הרבה בפני התלמידים, ובמהלך המסיבה אף מוסר שיחה מיוחדת לפורים שנמשכת כחצי שעה.


ההוראה: אסור להשתמש בכספי הת"ת

בישיבת שערי דעת בעיר בני ברק בראשות הרב יעקב זריאן, מקפידים בקרן תומכי התורה שבני הישיבה לא ישתמשו בכסף הת"ת בימי פורים כלל.

"הוצאות הת"ת לצורכי האיסוף מאד מצומצמות" מדגישים הבחורים, במהלך הפורים מוציא הת"ת עלון מיוחד ובו כל אירועי השנה האחרונה בישיבה ובקרן הת"ת.

את תחילת מגבית האיסוף מתחילים בני הישיבה בראש חודש אדר ב', לאחר כנס פתיחת המגבית שמתקיים בחדר האוכל של הישיבה, הבחורים פוקדים את דלתות תושבי העיר בני ברק והסביבה, כאשר מקצת הבחורים אף נוסעים לכתובות מסוימות שאליהם לא מגיעות הסיירות מיוחדות בימי הפורים.

הלבוש שבו יוצאים בני הישיבה הוא כל אחד בחליפתו, חוץ מהעניבות אחידות לכולם שאותם רוכש הת"ת לבני הישיבה.

במהלך השנה מסייע ת"ת שערי דעת, בסכום של 2,500 ₪ לכל חתן ממוצע, במקרים של חתנים נזקקים במיוחד משתדל הת"ת להוסיף על המחיר הרגיל. כמו"כ במהלך השנה דואג הת"ת לעזרה וסיוע לכל בחורים הקונה משקפיים, להנחות מסוימות בחנויות, עזרה כספית לנזקקים, וטיפולי שניים לבחורי הישיבה.

אז אם עד היום לא ידעתם היכן מסתובב הכסף שאותו אתם מפזרים בפורים לתתני"ק הנודניק, התוצאות לפניכם. תחליטו אתם.

פורים ישיבות איסוף תת מגבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד