כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האדמו"ר מסאטמר: צבא מושחת, טמא ומזוהם

ביום שישי נשא האדמו"ר מסאטמר דברים חריפים, במהלכם הסביר את השתתפות חסידיו בעצרת המחאה ביום ראשון, יחד עם אגודת ישראל • "תזכרו מה אני אומר לכם, בעוד חצי שנה אם משיח לא יבוא הם יבינו שגם זה טעות, ואז בכל ארץ ישראל יהיו הפגנות גדולות" • ומדוע לא הסכים בתחילה לחתום על ה'קול קורא'?

האדמו"ר מסאטמר: צבא מושחת, טמא ומזוהם

ביום שישי האחרון בחצות סיים האדמו"ר מסאטמאר דרשה נדירה בהיכל הישיבה גדולה בקרית יואל בה התייחס להשתתפות בעצרת המחאה הגדולה שתתקיים במנהטן ביום ראשון.

"מה זה ציונות?", פתח האדמו"ר, "האם ציוני הוא יהודי המחלל שבת ואוכל טריפה? זה נקרא פושע ישראל, האם ציוני הוא יהודי שכופר בביאת המשיח ובתחיית המתים? זה נקרא כופר, ושני הסוגים האלו היו גם לפני 100 ו-200 שנה. ציוני פירושו מי שיש לו תאוה לאומית למדינה עצמית, שפה עצמית ושלטון עצמי, תאוה שיש לכל גוי בעולם? זה תאוה ככל התאוות, ובגלל שהקב"ה הנחיל לנו ולאבותינו את ארץ ישראל, הציונים משתמשים בזה לצורך תאוותם הלאומית. באמת ליהודים לא היה מעולם דבר כזה של תאוה לאומית. הקב"ה הנחיל לנו את ארץ הקודש ומפני חטאינו הוא לקח מאיתנו את הארץ ויחזיר לנו אותה בביאת הגואל. כיום יש אפילו חרדים שיש להם את התאוה, והם מלבישים את התאוה הלאומית בקדושת ארץ ישראל.



"אלו שהתחילו להשתתף בבחירות והפכו לעצם מעצמה ובשר מבשרה של מדינת ישראל, לאט לאט הם נקראים ציונים - אפילו שהם מהדרין במצוות וחרדים לדבר ה', ציונות זה תאוה אסורה ככל התאוות וזה מושך יותר ויותר, עד כדי כך שאלו ששקועים בתאוה הזו בימינו שהממשלה גוזרת גזירות קשות נגד היהדות וגם הם מרגישים שהם לא רצויים שם, בכל זאת הם לא יכולים לצאת בהפגנה נגד המדינה. לכן בכל השנים כאשר דודי הקדוש יצא למחות נגד המדינה הציונית הם צעקו עלינו שאנחנו מחללים שם שמים ואנחנו מוסרים רח"ל, הם לא יכלו להבין איך יוצאים בהפגנה נגד התאוה הלאומית".

"בימים אלו גזרה ממשלת המינים גזירה נוראה של גיוס בני הישיבות, לקחת בכפיה אברכים ובחורים לצבא. זה לא רק הביטול תורה שיש בזה, הגזירה היא גזירת שמד להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך. הצבא הוא מקום מושחת של טומאה וזימה וזוהמא, כל באיה לא ישובו, אי אפשר לצאת יהודי חרדי לדבר השם אחרי שהולכים לצבא. כבר לפני שנתיים אמרתי להם שזה בדרך, אבל הם חשבו שאני מפחיד אותם סתם, והם חשבו שיהיה אפשרות בדיבורים. לפני חצי שנה רובם כבר ראו שזה לא ילך בדיבורים ולכן ארגנו אז הפגנה גדולה וזה לא סוד שחלק גדול מהיהדות החרדית לא השתתפו וגם אז המשיכו לטעון שרק בשקט נצליח לעשות משהו, הם לא יכלו להתגבר על התאוה הלאומית שלהם.

"כהיום כולם כבר רואים שבדיבורים לא יצליחו בכלום והם טעו טעות גדולה, אבל בכל זאת עוד קשה להם להתגבר ומוכנים רק לצאת לעצרת תפילה. תזכרו מה אני אומר לכם, בעוד חצי שנה אם משיח לא יבוא הם יבינו שגם זה טעות, ואז בכל ארץ ישראל יהיו הפגנות גדולות - לא עצרות, וגם בחו"ל כולם יבינו אז שבשקט לא יגיעו לשום מקום, אבל עכשיו ב"ה זה ההתחלה, יש קול קורא חתום על ידי רבנים ואדמו"רים כולל המועצת לצאת ביום ראשון הקרוב ליום תפילה רבתי, בדיוק כמו שהיה בשנת תשי"ד. אני לא זוכר את זה, אבל שמעתי כבר כמה וכמה פעמים, אז בעת גזירת גיוס בנות הבריסקער רב נתן עצה לערוך עצרת תפילה בלי דרשות, וככה הצליחו לאחד את כולם. ביום ראשון האחרון היה מעמד כזה בירושלים על פי קריאת המועצות של המפלגות החרדיות בהשתתפות הבד"ץ, זה עשה רעש בכל העולם, חשבתי לעצמי 'מי יגלה עפר מעיניך דודי הקדוש', איך כל ראשי האגודה שצעקו בשנת תשכ"ד שלצאת לרחובה של מעיר זה חילול השם ומסירה חותמים היום על יציאה לרחובה של עיר".

כאן התייחס האדמו"ר לאלה שאינם מתכוונים להשתתף בהפגנה, הביא סיפור ששמע מאביו ואמר. "מי שכואב את הגזירה באמת, יודע ומבין שחייבים לצאת ביום ראשון לרחובה של עיר, ומי שחי רק מלהפריך ולעשות הפוך מהשני - שלא יגיע ביום ראשון, ואני באמת אוהב את קולותיהם זה אהוב עלי ולא אבוש מפני המלעיגים. כולם זוכרים לפני חצי שנה בהפגנה הגדולה כאשר כל השתתפותם בהפגנה עמדה על מי ינאם מצידם, ולא רק נואם אחד אלא שני נואמים, וזה הדבר העיקרי מבחינתם - לא עצם ההפגנה. בסך הכול מי שהשתתף לפני חצי שנה זכה להיות בין מקדשי השם ומי שלא השתתף הפסיד".

האדמו"ר הסביר מה הפריע לו בנוסח המקורי של ה'קול קורא', וסיים: "אין ויהי אלא לשון צער, כואב הלב לראות איך אחרי 60 שנה דודי הקדוש צדק, וכל זה על ידי גזירות נוראיות, ובכל זאת לא מוכנים לצאת בגלוי נגד המדינה עצמה. אבל גם אצל דודי אני זוכר שהוא השתתף עם ראשי ורבני אגודת ישראל וגם נתן להם לנאום בעצרות, אפילו שהם דיברו לא מה שהוא רצה, והעיקר לכוון שיתקדש שם שמים בכל העולם".
סאטמר בחורי ישיבות דרשה גיוס ציונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד