י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגר"י יוסף: "למדינה אין זכות להחזיק לומדי תורה"

בפרץ של נוסטלגיה סיפר הראשל"צ בשיעורו השבועי שורת מעשים והנהגות מאביו הגר"ע יוסף זצ"ל • מרתק

בשיעור ביזדים. צילום: אבי פלאח
בשיעור ביזדים. צילום: אבי פלאח

פנינים וחידושים מעניינים בהלכות חג הפורים ובענייני השעה, נשמעו בשיעור השבועי המרתק של הראשל"צ הגר"י יוסף במוצאי שבת האחרונה: תחילה התייחס הגר"י למנהג מחצית השקל, והמליץ: "היום זכר למחצית השקל זה 25 שקל כולל מע"מ, מי שקמצן שייתן 24 וחצי... 4חייבים לתת עבור כל הילדים מחצית השקל. יש לתת את הזכר למחצית השקל לאברכי כולל, אחרי הקיצוצים של המדינה. כנראה שאין להם זכות להחזיק לומדי תורה".

כעת עבר להלכות פורים: "כשהיינו גרים באלקנה", סיפר הגר"י, "מרן (אביו הגר"ע) היה אוסף את השכנות וקורא מגילה לנשים. כתוב בספר 'מים חיים' שיש מנהג במרוקו, שנשים לא צריכות לשמוע מגילה ביום, רק בלילה. לא יודע מאיפה המנהג הזה. בגמרא כתוב בפירוש שצריכות לשמוע גם ביום וגם בלילה, מחילה מכבודכם להגיד שזה מנהג? זו טעות".

"לפני קריאת המגילה מרן זצ"ל היה אוסף מהילדים את האקדחים והרעשנים עד הסוף, היה מקפיד שלא ירעישו. כתוב שאחד שלא שמע המן אחד לא יצא ידי חובה. מרן היה צועק על זה שעונים באמצע הברכה ברוך הוא וברוך שמו. זה הפסק. כך גם, ברוך הוא וברוך שמו עונים רק בחזרת הש"ץ אבל לא באמצע הבדלה. על הגבאי להכריז שלא עונים ב"ה וב"ש בברכות. רוב הספרים כותבים שאסור לענות".

"סיפר לי רבי יחיאל אבוחצירה, הרב הראשי של רמלה, שהבבא סאלי זי"ע נהג שאם היה אחד בביתו שלא ענה ברוך הוא וברוך שמו, היה מוציא אותו מהבית. אמרתי לו, דע לך שמרן אחז שלא יענו ושתק. אם היה יודע שמרן אוחז הפוך, היה פוסק אחרת, זכיתי להתלוות למרן מספר פעמים בעת ביקוריו אצל הבבא סאלי. איזה כבוד גדול היה שליווה את הרב עד הרכב".

בהמשך הזכיר הגר"י נקודות שונות בעניין לימוד, שקדנות והרבצת התורה. "מרן אמר לי תלמד כל יום לפחות רבע שעה תנ"ך. מדרשי חז"ל. בחור יבוא לפגישה וחמיו ישאל אותו שאלה מהתנ"ך ויגיד לו, למה אתה לא יודע? אבל לא צריך לצעוק על בחורים"...

"שאלתי פעם את מרן למה הולך לסדר קידושין? זה לא ביטול תורה? ענה לי: מה עם מצוה לשמח חתן וכלה? איזה שמחה זו כשאני מגיע לשמח! עד היום, מבוגרים אומרים לי שמרן היה בחתונה שלהם. גם כשנהיה סגי נהור, המשיך ללכת. אמר לי השבוע עולה חדש מאיראן, שלולא מרן לא היה תורה באיראן. בפרס שבאיראן יש 250 תחנות לוויין וכל שבוע היו יושבים 25 אלף איש לשמוע את השיעור. דבריו נשמעים בכל העולם כולו, בפריז, ארגנטינה, לונדון, שיקגו ועוד".
ראשון לציון הגר''ע צדקה מחצית השקל תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד