כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"גל שקט" לשעת-חירום עבור הציבור החרדי

בפגישת עבודה בין נציגי פיקוד העורף לראשי העיר בני ברק, הוחלט על הפעלת הגל השקט עבור מקרי חירום, כלקח ממלחמת המפרץ

"גל שקט" לשעת-חירום עבור הציבור החרדי

עיריית בני-ברק ומפקדת פיקוד העורף יפעלו להפעלת "גל שקט" לשידורי רדיו בשעת-חירום בתדר מיוחד - בעבור חלק מהציבור החרדי שאינו מאזין לשידורי רדיו בימי שגרה. כך סיכמו הרב חנוך זייברט, ראש העיר, ואלוף אייל אייזנברג, מפקד פיקוד העורף, במסגרת פגישת עבודה שהתקיימה בלשכת רה"ע, לסקירת הפעילת וההערכות העירונית למצבי חירום, בשיתוף מפקדת פיקוד העורף.

הנושא הועלה בעקבות לקחים שהופקו בתקופת מלחמת המפרץ, כאשר עשרות אלפים בקרב הציבור החרדי בבני-ברק, ירושלים וערים אחרות שאין ברשותם מכשירי רדיו כלל - חסרו מידע מיידי בזמן נפילת טילי ה"סקאד" וההרגעה שלאחריה. בעקבות זאת הופעלו שידורים ב"גל שקט", כאשר אוכלוסייה זו רכשה לעצמה מכשירי טרנזיסטורים, ובגל זה לא היו כל שידורים, להוציא הודעות בנושאי חירום. גיבוש העניין הוטל על חיים נוגלבלט, מנהל שירותי החירום העירוניים, בשיתוף נציגי פיקוד העורף ומשרד הפנים.

הרב חנוך זייברט, ראש העיר, סקר את מכלול הפעילות העירונית בנושאי חירום כאבטחת מוסדות חינוך, הפעלת מוקד חירום, מל"ח-משק לשעת חירום, פס"ח-פינוי, סעד, חללים; קשר הדוק עם הצבא, המשטרה וכוחות הצלה, שמירה ואבטחה והדגיש כי בניגוד לערים אחרות, מקבלת העיר 40% מצרכי המים שלה מבארות מקומיות, כך שגם במקרה של הינתקות מחב' "מקורות" בשעת חירום יש לעיר פיתרונות לאספקת מים לתושבים, ואכן, בתרגיל שנערך פעל מערך המים המקומי של העירייה בהצלחה מירבית.

הרב אברהם רובינשטיין, מ"מ רה"ע, עמד בדבריו על חשיבות שיתוף הפעולה העירוני עם ארגוני החסד והעמותות הפועלים בעיר, וכפי שהוכחה יעילות שיתוף הפעולה בתקופת מלחמת לבנון השניה, כאשר ניתן סיוע משמעותי ביותר לאוכלוסיה גדולה שהגיעה מחוץ לעיר אל העיר בני ברק, בתחומים כארוחות חמות ולינה במרכזי קליטה שנפתחו בבתי ספר.

אלוף אייל אייזנברג, מפקד פיקוד העורף, מסר בפני המשתתפים נתונים על שינוי הדגש הצבאי בקרב האויב לעומת העבר, כאשר הטקטיקה היא להביא לשחיקה של הציבור בישראל באמצעות שיגור טילים, וכדי להתמודד עם גישה זו פועל הצבא, בדרכים שונות ובכלים מגוונים בדרך של "הבא להרגך השכם והרגהו", אך לכל אלו יש צורך בהידוק הקשר בין פיקוד העורף לבין הרשויות המקומיות, להכנת האוכלוסיה ע"י הערכות, הדרכה והסברה בהתאם. הוא שיבח את הפעילות של אגף החירום של עיריית בני ברק בתחומים רבים ומגוונים, בסיועו של הרב חנוך זייברט, ראש העיר ובהנהלתו של חיים נוגלבלט וצוותו.

חיים נוגלבלט, מנהל אגף שירותי חירום של העירייה, סקר את תכניות העבודה במרכז ההפעלה העירוני לשעת חירום הפועל במקלטי העירייה, הממוגן במערכת סינון אב"כ ומותקנות בו מערכות קשר, מחשוב וטלפונים המקושרים למרכזיה העירונית. המרכז, שעבר לא מכבר שיפוץ כללי ויסודי שודרג למערכות קשר ומחשוב מתקדמות ביותר, מגובה בגנראטור הנכנס לפעולה במקרה של הפסקת חשמל. בהקשר לאספקת חשמל כללית בעיר, הוא הוסיף, כי בשעת חירום קיימת אספקת חשמל עצמית בשבתות ובחגים על ידי גנרטורים שכונתיים גם למוסדות ציבור ומוקדי חירום.

אברהם טננבוים, מזכיר העירייה ודוברה, קרא לפיקוד העורף להגביר את הפעילות המשותפת להערכות ולהכנה הסברתית ראויה של הציבור לקראת תרגילי השמעת צפירות, כדי למנוע פחד ופאניקה בקרב תושבים, בעיקר במגזר החרדי, שאינם צופים ומאזינים לכלי תקשורת שונים, כפי שאירע בתרגיל בתחום שהתקיים לפני שבועות אחדים.

מטעם הצבא נטלו חלק בדיונים גם אל"מ אפי משייב, מפקד מחוז דן; אל"מ יגאל הקשר, מפקד נפת שומר; סא"ל יהודה פיקסלר, מפקד יקל"ר – יחידה לקישור בין הצבא לבין העירייה; רס"נ סהר ליפשיץ, ראש לשכת האלוף; משה חג'בי, מנהל מחוז דן במשרד להגנת העורף; גב' ורדה וירז'בינסקי, מנהלת מח' מל"ח- פס"ח בעירייה.
עירייה פיקוד העורף ישיבה צוות רדיו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד