י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

האם ברדיו ענו 'אמן' על ברכת חכם הרזים?

דיון הלכתי מרתק התעורר בעקבות עצרת ה'שישים ריבוא' בירושלים: האם מותר לענות אמן על הברכה שנשמעה בשידור?

האם ברדיו ענו 'אמן' על ברכת חכם הרזים?

עצרת הרבבות הסתיימה, אך ההדים לעוצמה הבלתי רגילה שנראתה ברחובות ירושלים, טרם שככו. אם עד עתה עסקו כל כלי התקשורת בארץ ובעולם בצילומים ובשידורים מהעצרת, במערכות הארגון והתקשורת של הכנס הגדול, הרי שמתברר כי מאחורי הקלעים היו סוגיות רבות נוספות שהעסיקו את הציבור, ואשר העצרת הגדולה עוררה בקרב רבים, גם בנושאים הלכתיים שונים, ולא רק פוליטיים או תקשורתיים וציבוריים.

אחד הנושאים, כפי שמספר ל"בחדרי חרדים" הרב יעקב זילברליכט, ראש תכנית הלימוד "עולמות", הוא השאלה ההלכתית שנשאלה השבוע במקומות רבים, הוא האם היה מותר לענות 'אמן' על ברכת 'חכם הרזים' שנאמרה בעצרת, כאשר מאות אלפים שמעו את הברכה דרך מכשיר הרדיו או באמצעות צפייה בכלי התקשורת השונים בארץ ובעולם.

את השאלה נשאלו אמנם פוסקי הלכה רבים שקבעו ברובם, כי מאחר ומדובר בשידור חי, הרי שמותר לומר 'אמן', וכן סליחות בשידור ישיר למרות שהמאזין או הצופה איננו נמצא במקום באופן פיזי או איננו שומע את דברי התפילה או הברכה ישירות באזניו מן המברך, הרי שהדבר דומה לרמקול רגיל שמשדר להמונים בכנס ומותר לומר אמן, אך עצם ההתדיינות ההלכתית הזו, גרמה לדברי זילברליכט לרבים לפנות לארגון התורני הנודע "עולמות" המפעיל מאות שיעורים ברחבי העולם בנושאי אקטואליה שונים בראי התורה וההלכה.

"ללא כל תיאום עם העצרת, תכננו להכין לאלפי הלומדים במסגרת התכנית שלנו, את הסוגיה הזאת לקראת חג הפורים ולדון בשאלה הזאת, האם ניתן לצאת ידי חובה הלכתית בשמיעת מגילה דרך מיקרופון או באמצעות הרדיו, אבל בגלל העצרת קיבלנו באתר שלנו השבוע עשרות בקשות ממגידי שיעורים לקבל את הסוגיה הזו ללימוד עם המשתתפים בשיעור שלהם, בעיקר בגלל הברכה הנדירה של "ברכת חכם הרזים", והיו רבים שלא היו פיזית בעצרת, מכיוון שהם מתגוררים מעבר לים או שלא יכולים היו לבוא מסיבות כאלו ואחרות, והסתפקו אם ברכה זו שונה מברכות אחרות, והאם באמת באופן כללי מותר לומר אמן ולהשתתף בתפילה וברכה בשידור חי.

"יש היקף גדול מאד של לימוד בסוגיה הזאת, כאשר מצד אחד הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצוק"ל דן בהרחבה בשאלה זו ואמר שכשומעים ברכה ברדיו בשידור חי, לא עונים אמן על ברכת המברך, אבל לעומתו, מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בספרו דן על אדם ששמע מגילה או סליחות דרך הרדיו, אומר שאפשר להצטרף בתנאי שזה עובר אכן בשידור חי. מדובר במחלוקת פוסקים, אבל הלומד יכול להתעמק בצדדי ההלכה השונים וליהנות מסוגיה הלכתית אמיתית, אקטואלית ומרתקת".

הרב זילברליכט אומר כי כיום, מקובל ברוב האירועים לומר "אמן" ולהתיר זאת, והוא מביא דוגמא מסיומי הש"ס השונים, ומעמדתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהתיר בסיום הש"ס שנערך בניו יורק לפני כעשור, לשליח הציבור להתפלל באמצעות רמקול, אך כל זאת רק כאשר הברכה והתפילה עוברים בשידור חי, "ברור לכל שאם אדם צופה או מאזין בשידור חוזר של האירוע, הרי שאין לומר אמן על הברכות, זו ממש אמן חטופה ואין לכך כל הצדקה הלכתית".

הרב יעקב זילברליכט מספר כי העצרת, כאמור היתה גורם משמעותי שהוביל לביקוש הרב שנוצר באתר האינטרנט של הארגון בעקבות השאלה שנשאלו מגידי שיעור ורבנים רבים על אמירת אמן בעת האזנה לשידור.

"ראשית, צריך להבין שאנחנו ב'עולמות' מכינים כבר שנים מאות סוגיות שונות, אם בנושא שמיטה, רפואה, כלכלה ונושאים נוספים בחוברות מיוחדות שמאגדות את כל הצדדים של הסוגיה, כדי לגרום ללומד הנאה מרובה בלימוד התורה על כל צדדיה, בגמרא, בהלכה, במפרשים ובראשונים. מדובר בדרך לימוד שקיימת היום במאות שיעורים בארץ ובחו"ל, כשיהודים בני תורה ובוגרי ישיבות רוצים להקדיש שעה ללימוד, אם שבועי או יומי, והם מעדיפים ללמוד בצורה עיונית סוגיה אקטואלית, גם ללמוד אותה כלימוד והן להגיע לבסוף להכרעה".

"השאלה הזו נשאלת כל הזמן, גם בחופה כשהמברך אומר את הברכה ברמקול, ויש כאמור אשר טוענים שזאת בעיה. התכנית שלנו נותנת ללומדים את כל המרכיבים ההלכתיים והלימודיים של הנושא מכל הצדדים שלו, כדי שיוכל ללמוד ולהעמיק בתורה ולדעת את הצדדים הרבים הסוגיה הזו כמו מאות סוגיות רבות אחרות בתורה, תוך הנאה גדולה של הלימוד בצורה מרתקת ומעוררת דיונים סוערים".

הרב זילברליכט מציין, כי הגולשים יכולים להוריד את הסוגיה הזו, כמו מאות סוגיות אקטואליות אחרות מהאתר של הארגון: "המטרה שלנו היא להגדיל תורה ולהאדירה ולגרום לכמה שיותר שיעורים שיעסקו בנושאים האקטואליים השונים בראי התורה וההלכה. לדוגמא, סוגיות בנושא קביעת רגע המות, ביטוח וחברה בראי ההלכה, תוקף עסקאות באינטרנט, וכן נושאים מגוונים הקשורים למועדי השנה וסוגיות רפואה והלכה.

"כיום ישנם אלפי לומדים בכל רחבי העולם במסגרת השיעורים של 'עולמות' ואנחנו מקווים להתרחב עוד ועוד, אין ספק שדווקא בימים אלו של פגיעה בעולם התורה ושל התלכדות סביב התורה, יש יותר ביקוש, אנו עדים לכך ונשמח לסייע להקמה של כמה שיותר שיעורי תורה שכאלו כי לימוד סוגיה שלמה בעיון בנושא אקטואלי כזה או אחר, גורם לסיפוק אדיר אצל הלומד ואנשים ממש מתמכרים לדרך הלימוד הזה, אנו פועלים היום בארץ בעשרות שיעורים וגם בעשרות מדינות בכל רחבי תבל".
עולמות שיעור עצרת שישים ריבוא מיקרופון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד