ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

בצל חוק הגיוס: עלייה חדה בפגיעות בחרד"קים

מאז החל הדיון בחוק הגיוס התקבלו בצה"ל 136 תלונות על פגיעה ומקרי אלימות בחיילים חרדים על ידי קיצונים

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

בצל חוק הגיוס חל הזנה זינוק בתקיפת חיילים חרדים על ידי קיצונים, כך חשפו היום (שני), נציגי צה"ל.

במסגרת דיון ועדת המשנה לכוח אדם, בראשות ח"כ עמר בר-לב, חשפו נציגי צה"ל כי חלה עלייה בתקיפות ובאיומים על חיילים חרדיים, כשמאז חודש מאי 2013, התקבלו 136 תלונות בנושא. מלבדן קיימות פגיעות נוספות שאינן מדווחות.

צה"ל הקים מרכז לדיווח על תקיפות וכן מתכנסת אחת לשלושה חודשים ועדה מיוחדת שדנה במתן אישורי נסיעה בלבוש אזרחי לחיילים חרדים. עד כה, אושרו 135 בקשות כאלה וניתן אישור גורף לכלל חיילי הנח"ל החרדי לצאת מהבסיס ללא מדים.

לפי הדיווח, אירעו 38 מקרי איומים ואלימות בירושלים ו-44 מקרים בבני ברק. בנוסף, התקבלו 45 פניות של חיילים שחששו מאי-קבלה שלהם או של בני משפחותיהם למוסדות חינוך.

בהקשר זה, פנה ח"כ בר-לב לנציגי משרד החינוך וביקש לטפל ביד קשה במוסדות חינוך המתוקצבים על-ידי המדינה שחלק משמותיהם צוינו במפורש בדיווחי החיילים.

רב-פקד אבי ראש, נציג אגף החקירות, ציין כי "למשטרה מגיעים יחסית מעט מקרים בשל חשש של החיילים להתלונן. על-פי נתוני המשטרה, הוגשו במהלך 2013 רק 12 תלונות, מתוכן הועברו שתיים לפרקליטות לבחינה ועוד שתיים נמצאות בתהליכים של הגשת כתב אישום. שאר המקרים נמצאים בחקירה או נסגרו מחוסר ראיות או יכולת לאתר את החשודים".

יו"ר הוועדה מתח ביקורת על חוסר התיאום בין המשטרה, צה"ל והפרקליטות - שעל אף ישיבה שהתקיימה לפני כחצי שנה בנושא לא קיימו כל דיון משותף בטיפול בתופעה עד אתמול.

בחלק הראשון של הדיון, שעסק בנתוני הגיוס, נחשף כי נכון לחודש מרס, נמצאים בצה"ל 54,635 חרדים בחובת גיוס מאז חודש אוגוסט, בו פג תוקפו של חוק טל. על-פי נתוני הצבא, מתוכם, התייצבו 12,843 (פחות מרבע) לצו ראשון והתגייסו 838 חרדים לצה"ל.

על-פי הנתונים, עלה עוד כי בשנים 2012 ל-2013 חלה עלייה חדה בכמות המתגייסים לגדוד נצח יהודה (995 מתגייסים ב-2012 לעומת 1,537 ב-2013). עם זאת, על-פי מספר גורמים בדיון, עלה כי האווירה הנוכחית פוגעת ביכולת להגדיל את כמות המתגייסים.
כנסת חיילים צה''ל גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד