ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

נפל דבר בישראל • מדינת ישראל נגד התורה: חוק הגיוס אושר בכנסת • יום שחור

66 הצביעו בעד ורק אחד התנגד נגד לחוק הכולל סנקציות פליליות • גפני: "מדינת ישראל כבר לא יכולה להיקרא יהודית" • ליצמן: "הציבור החרדי לא ישכח ולא ישלח לנתניהו ושותפיו, זהו יום שחור למדינת ישראל" • חה"כ אשר השווה את לפיד ונתניהו להמן, ואמר לבנט: "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר, ואתה ומפלגתך תאבדו" • הבית היהודי תשית עונשים על שטבון שהתנגד • כל התגובות בפנים

המליאה. צילום: איל יצהר, גלובס
המליאה. צילום: איל יצהר, גלובס



חוק הגיוס עבר הבוקר (ד) במליאת הכנסת ברוב של 65-66 (שניה ושלישית), ח"כים שתמכו מול 1 שהתנגד. ח"כ יוני שטבון מהבית היהודי שהודיע אתמול כי יתנגד, אכן הרים את ידו והצביע נגד החוק.

חבר הכנסת גפני אמר עם אישור החוק כי "מדינת ישראל איבדה היום את הזכות להיקרא מדינה יהודית ואיבדה את היכולת להיקרא מדינה דמוקרטית.

"הציבור החרדי לא ישכח ולא יסלח לנתניהו ושותפיו על שעוללו ברגל גסה לציבור החרדי, לפגיעה הפומבית בלומדי התורה ולמרקם העדין שבין הציבורים השונים בישראל. זהו יום שחור למדינה ולממשלה הרעה הזאת ואף בחור ישיבה לא יתגייס לצבא. לא היום ולא בעתיד".

חבר הכנסת ליצמן אמר בתגובה: "זהו יום שחור וכואב למדינת ישראל. ממשלת ישראל והעומד בראשה יזכרו לדיראון עולם על הרמת ידם נגד עולם התורה, והפיכת לומדי תורה לעבריינים פליליים, שעשויים להיות מושלכים לכלא בעוון לימוד תורה חלילה".

"ראש הממשלה נתניהו אחראי ישיר להפקרת החרדים ופגיעה במעמדם ובזכויותיהם של בני הישיבות שתורתם אומנותם. לא נשכח ולא נסלח. זוהי חרפה נוראה לרוב נציגי הבית היהודי, השותפים לפשע ההיסטורי שיירשם על שמם, בשל פגיעתם החמורה בלומדי התורה".

ליצמן הוסיף עוד כי "מובטח לנו כי זאת התורה לא תהא מוחלפת. העולם היהודי ראה את כוח התורה בעצרת האחדות ההיסטורית לפני כמה ימים בירושלים, בראשות גדולי ישראל שליט"א.

"הציבור החרדי מאוחד ומלוכד למניעת מזימת ממשלת הזדון, הפוגעת בדת ישראל ובלומדי התורה. זממת אויבי התורה לא תעלה בידם ובני הישיבות הקדושות לא יתגייסו, וימשיכו לשקוד באוהלה של תורה, ללא חשש מסנקציות כלשהם. נצח ישראל לא ישקר".

חבר הכנסת אשר תקף את נתניהו ולפיד ואמר: "ברוח ימים אלו אני אומר ללפיד: ״מרדכי לא יכרע ולא ישתחווה״, לבנט: ״רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר״, ואתה ומפלגתך תאבדו מהציבוריות הישראלית. ולראש הממשלה אומר: ״מרדכי אשר החילות לנפול לפניו לא תוכל לו כי נפול תיפול לפניו״.

שקד: "כבר מחר החוק יגיע לבג"ץ"

השר יעקב פרי בירך את הכנסת על החוק, ותקף את מפלגת העבודה שלא נכנסה לדיון, ובכך פגעה בחובתה כלפי החיילים.

לפני שהחוק עלה להצבעה, עלתה יו"ר הוועדה לשוויון בנטל ח"כ איילת שקד בכדי לסכם את הדיונים במליאה על חוק הגיוס ואמרה: "זו הצעת חוק היסטורית וחשובה. במשך 65 שנה היה מצב של פטור גורף לבחורי הישיבות והתיקון שהקואליציה הגישה הוא מידתי הדרגתי ונכון. אני מאמינה בציבור החרדי ומאמינה שהוא יעמוד ביעדים שהממשלה הציבה".

שקד התייחסה להסתייגותה מסעיף הסנקציות הפליליות, ואמרה על התנגדות הצפויה בבג"ץ: "אני מעריכה שכבר מחר החוק הזה יגיע לבג"ץ. אני מקווה שכששופטי בג"צ יקראו את הפרוטוקולים של דיוני הוועדה ויראו שגם אם החוק לא שוויוני ופוגע בערך השוויון הוא לתכלית ראויה".

הבית היהודי מסרו בתגובה לאישור החוק: "חוק הגיוס עבר ברוב גדול. מדובר בחוק טוב שמדגיש את החשיבות של שירות בצבא, לימוד תורה ויציאה לעבודה, תוך רגישות לציבור החרדי, והבנה שמדובר בפתרון תהליכי של בעיה אשר נמשכה 65 שנה".

יו״ר הקואליציה, ח״כ יריב לוין: ״גם היום הוכיחה הקואליציה פעם נוספת את לכידותה וכוחה המשותף, כאשר חוק הגיוס עבר במליאת הכנסת בתמיכת 67 חברי כנסת.

"זהו שלב נוסף בדרך לסיום הליך החקיקה ההיסטורי אותו אנו עתידים להשלים הלילה. אני סמוך ובטוח שנצליח להעביר גם את חוק משאל העם באותה נחישות ובכוחות משותפים״.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב אמר ש"החוק שאושר איננו חוק שוויון בנטל וגם לא חוק גיוס אלא חוק להנצחת ההשתמטות והפטור, חוק שהוא ההיפך הגמור משוויון בנטל. העברתו בכנסת היתה דוגמה לציניות ודורסנות פוליטית".

רגב ציין ש"אי אפשר בתגובה קצרה למנות את כל הכשלים והעיוותים בחוק ולכן אזכיר רק את העיקריים שבהם. בשנים הקרובות לא רק שהחוק לא יביא אפילו לגיוס של תלמיד ישיבה אחד, אלא הוא בראש וראשונה מעניק פטור מלא משירות לכ-50 אלף תלמידי ישיבות. עד שנת 2017 לא יהיה כלל שירות חובה לתלמידי ישיבות וימשך המצב של "שירות כבקשתך". גם אם יונהג שירות חובה ב-2017 , לאחר הבחירות הבאות ובאחריות הממשלה הבאה, הוא יהיה רק מגיל 21, שבו רבים מתלמידי הישיבות כבר נשואים ואף עם ילדים".


העונש לשטבון: יורחק מהוועדה ולא יוכל להגיש חוקים

חברי האופוזיציה, ובתוכם החכי"ם החרדיים, שממשיכים להחרים את הדיונים, מנהלים גם היום את הדיונים מאולם אחר בכנסת ולא נכנסו למליאה. עדיין לא ברור האם באופוזיציה מתכוונים להחרים גם את ביקור ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, שנגיע היום לכנסת.

ח"כ יוני שטבון מהבית היהודי הצביע נגד חוק הגיוס. "חוק הגיוס הנוכחי נולד בחטא", אמר שטבון אמש על דוכן המליאה, "הוא חלק מגל חקיקה אנטי דתי מבית היוצר של מפלגת התנועה ומפלגת יש עתיד, ולכן אצביע נגד החוק".

בתגובה לדברים הודיעו בבית היהודי כי שטבון יורחק על פי החלטת הסיעה, מוועדת חוץ וביטחון לכל מושב הכנסת הבא ובנוסף הוחלט שלא יוכל להגיש חוקים למשך כל ששת השבועות הראשונים במושב הבא. יו"ר סיעת יש עתיד, עפר שלח, אף אמר לשטבון כי הוא "מבאיש את ריחה של הסיעה".

מיד בתום ההצבעה החלו הדיונים על חוק משאל העם, החוק השלישי שצפוי לעבור עוד הלילה, במסגרת מרתון החקיקה. ההצבעה במליאה נקבעה לשעה 2:00 בלילה.

כנסת הצבעה מליאה חוק הגיוס שטבון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד