כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מחקר: פיתוחים טכנולוגיים משפיעים על הבטיחות הדרכים

על פי מכון SWOV ההולנדי, מגמות ופיתוחים טכנולוגיים, שינויים דמוגראפיים, כלכליים ותרבותיים וכן שינויי אקלים משפיעים על הבטיחות הדרכים. עמותת אור ירוק: "על מדינת ישראל להיות ערה להתפתחויות אלו והשפעותיהן"

מחקר: פיתוחים טכנולוגיים משפיעים על הבטיחות הדרכים


כולנו עדים לקצב מתקדם של פיתוחים טכנולוגיים, תהליכי עיור וגלובליזציה הפוקדים את העולם. אולם, לתהליכים אלו ישנן גם השפעות בתחומם אחרים, כגון הבטיחות בדרכים. מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, חקר לעומק את השפעותיהן של התפתחויות בין-לאומיות, בעיקר האירופיות, על תחום הבטיחות בדרכים והגיע למסקנה ברורה: למגמות והתפתחויות אלו השפעה ישירה על הבטיחות בדרכים, חלקן מקדמות את הבטיחות, וחלקן לא . על פי SWOV, ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום תחבורה אינן לוקחות בחשבון את ההתפתחויות בתחומים השונים ואת השאלה כיצד יתייחס הציבור להן, והאם הוא מוכן דיו .

אז מהן בעצם אותן מגמות והתפתחויות? מבט על הנעשה בהולנד ובאירופה מראה עמדה אחידה כי אירופה תמשיך להזדקן, תהליך האורבניזציה יימשך, טכנולוגיית המידע והתקשורת תמשיך להתפתח ויימשכו השינויים האקלימיים.

בתחום התחבורה, הציפייה היא כי הבעלות על רכב תפחת ותחול מגמה אל עבר שכירת רכבים בהתאם לצורך. מספר משתמשי הדרך הותיקים יעלה וצפוי גם כי כתוצאה מתהליך העיור יבוצעו יותר נסיעות בתחבורה ציבורית וברכבים דו-גלגליים. אמצעים להפחתת פליטת דו-תחמוצת הפחמן יובילו לשימוש בכלי רכב קטנים יותר. התפתחות הרכבות המהירות באירופה תגרום לירידה בשימוש במטוסים ובכלי רכב לטווחי מרחק בינוניים. יתר על כן, אחד מהיעדים באירופה הוא להעביר את תעבורת הסחורות לרכבות ולהעברה ימית. זה עשוי להוביל לירידה בתעבורת סחורות יבשתית. בניית הפרוזדורים באירופה תגדיל את רשת הכבישים.

לכל המגמות הנ"ל בתחום התחבורה יש השלכות על בטיחות בדרכים. חלק מההתפתחויות תומכות בבטיחות בדרכים (כמו הגידול בתחבורה הציבורית) וחלקן אינן תומכות בכך (למשל, הגידול במספר משתמשי הדרך הותיקים).

בנוסף, ההתפתחויות הטכנולוגיות, בעיקר בתחום המידע והתקשורת, צפויות לשנות את משימת הנהיגה באופן דרמטי. בנוסף למערכות התראה לנהג, ייכנסו יותר ויותר אמצעים שיטלו מהנהג את משימת הנהיגה, כמו בלימה למניעת התנגשות עם הולכי רגל. תרחישים עתידים בהם צפוי כי יום אחד רק נצטרך להיכנס לרכב ולהכניס את יעד הנסיעה, ולאחר מכן הרכב יסיע אותנו באופן אוטומאטי ליעד, ללא שום ממשק אנושי, נראים קרובים מתמיד.

מדהים להיווכח עד כמה תרחישים טכנולוגיים אלה לעתיד מתייחסים מעט מאד לאופן שבו הנהגים יתמודדו עם כל זאת. בשל כך, ממליץ מכון SWOV כי חוקרים בתחום הבטיחות בדרכים ייקחו בחשבון התפתחויות המתרחשות מחוץ לגבולות התחום שלהם ויבדקו את ההשפעות האפשריות על הבטיחות בדרכים של התפתחויות אלה.יש מקום להתייחס גם לתרחישי עתיד המבוססים על בעיות כמו הזדקנות, אורבניזציה, שינויי אקלים והתפתחויות טכנולוגיות עתידיות. ניבויים שבוצעו בעבר והתבססו רק על התקדמות טכנולוגית, התבררו במקרים רבים כבלתי מדויקים. זאת, כיוון ש'אוטופיות' טכנולוגיות לעתים קרובות לא לוקחות בחשבון את האופן שבו אנשים מתייחסים אליהן וכיצד הם מסתגלים אליהן. אין זה אומר שאין לקחת בחשבון התפתחויות טכנולוגיות, אלא שעלינו להיזהר בניבוי העתיד, ולשאול האם האנשים פתוחים להתפתחויות כאלו.

עמותת אור ירוק: " פיתוחים טכנולוגיים, שינויים דמוגראפיים, כלכליים ותרבותיים וכן שינויי אקלים המתרחשים באירופה בפרט, ובעולם המערבי בכלל פוקדים גם את ישראל, ויש להם השפעה ישירה על הבטיחות בדרכים בישראל. על המדינה להשקיע משאבים בכדי לחקור מגמות ושינויים אלו בישראל ,ואת השפעתם על הבטיחות בדרכים. כמו כן, עליה להשקיע מאמצים בהכשרת הדרכים והנהגים בהתאם לשינויים, ובמבחני נהיגה וכשירות לנהגים ותיקים ".
אור ירוק פיתוח טענולוגי תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד