י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משולחנם של מלכים: מנהגי גדולי עדות המזרח בפורים

מה עולה על שולחנו של ראש הישיבה הגר"ש כהן בפורים? • באיזה שיר פוצח הגר"ש בעדני במהלך הסעודה? • היכן מתפלל הראשון לציון? • סיפורו של יין הישועות המחולק בישיבת אור החיים • ומעשה במגילה עתיקת יומין • פרויקט חג מיוחד: פורים בחצרות גדולי עדות המזרח

משולחנם של מלכים: מנהגי גדולי עדות המזרח בפורים

הגאון רבי שלום כהן, ראש ישיבת פורת יוסף וחבר מועצת חכמי התורה.

גילוי ההסתר

בשעות הערב של ליל פורים מגיע הגר"ש כהן להיכל ישיבתו המעטירה "פורת יוסף" בעיר העתיקה לשמחת פורים, ושם הוא נושא שיחה במשך כחצי שעה, במעלת יום הפורים.

תפילת שחרית מתפלל הגר״ש בהיכל הישיבה, ולאחר מכן הוא שב לביתו לקריאת המגילה לאשתו הרבנית ובני ביתו, בסיום הקריאה שב הגר״ש לסדר לימודו הרגיל, בהמשך מקיים הגר״ש את חובת היום בשתית מעט יין, ומקבל את תלמידיו הרבים בביתו, כשתלמידיו מנצלים הזדמנות זו לשאלות מיוחדות שרק ביום הפורים נענה להם הגר״ש.

בשעות הצהרים עורך הגר״ש את שולחנו, כשנוהג הוא לאכול מאכל הנקרא סמבוסק והוא בצק עם בשר ורומז כביכול על הסתר שהוא בחינת נס יום הפורים אשר היה בהסתר.

הראשל"צ הגאון רבי אליהו בקשי דורון

את תפילות יום הפורים עורך הראשל"צ בבית המדרש הסמוך לביתו סורי לבנוני בשכונת בית וגן בירושלים. בליל פורים מגיעים אברכי הישיבה שבראשותו למעונו לשמחת הפורים. את בוקרו של יום הפורים פותח הגר"א בתפילת נץ החמה, לאחר התפילה קורא הגר"א את המגילה לרבנית תחי', במהלך היום רבים משומעי לקחו, ורבנים וראשי ישיבות פוקדים את ביתו שבשכונת בית וגן בירושלים לשמחת פורים ומשלוח מנות.


הגאון רבי שמעון בעדני, ראש כולל תורה וחיים וחבר מועצת חכמי התורה

השתפכות הנפש

את תפילת שחרית ביום פורים עורך הגר"ש בעדני בבית מדרשו אור החיים ברחוב רבי עקיבא 133 בבני ברק, עם הנץ החמה, כשלאחר מכן מקיים הגר״ש בהידור את מצוות מתנות לאביונים כשהוא מחלק מכספו לכל קרנות הצדקה. דעת הגר״ש היא כי שיעור מתנות לאביונים כיום הוא בערך עשרה שקלים לאביון.

בהמשך עולה הגר״ש לביתו לפת שחרית, כשהוא מקפיד לאכול דגים ואף לשתות מעט יין בסעודתו כמצוות היום. לאחר סעודתו שב הגר״ש ללימודו עד לשעות הצהרים, ומיד לאחר מכן עורך את סעודת פורים בבית חתנו הרב יפת, כשהוא לבוש בבגדי לבן המיוחד לו ליום הכיפורים, כשבעת תחילת הסעודה כמידי שנה ושנה מגיע אחד מתלמידיו כשבידו חלה מפוארת שעליה פותח הגר״ש את שולחנו.

במהלך הסעודה מקיים הגר״ש את חובת היום בשתית יין, ואז פותח הוא בדרשה חוצבת להבות בעניני פורים, רגע השיא הוא בו פוצח הגר״ש בניגון מיוחד של השיר להודיע שכל קוויך כשכל בני ביתו מצטרפים לניגון במשך דקות ארוכות.

הגאון רבי ראובן אלבז, ראש ישיבת "אור החיים"

יין הישועות והלימוד בחברותא

הגר"ר אלבז עורך את תפילות ימי הפורים בהיכל ישיבתו אור החיים שבסמוך לשכונת הבוכרים, מעמד קריאת המגילה נעשית ברוב עם הדרת מלך כאשר קרוב ל-2000 איש מכל קצוות הארץ משתתפים בה, הבעל קורא הוא הרב שמואל סלמן אשר קורא במשך שנים רבות וקריאתו גורמת לשומעים לחוש ממש בחווית ניסי הפורים.

לאחר קריאת המגילה הציבור הגדול מתברך מפיו של הגר"ר אלבז כשהגר"ר מחלק לציבור את היין המסורתי, יין שהגר"ע יוסף זצ"ל בירך עליו, תלמידי הישיבה מציינים כי הם רואים ביין הזה ישועות רבות וכפי שידוע שהגר"ע היה בורח מכל מיני מופתים אבל אין ספק שכח תורתו משפיעה לברכה והצלחה לטועמים מיין הישועות.

בליל פורים מתקיימת שמחת הפורים בהיכל הישיבה בתזמורת נרחבת כשהגר"ר רוקד ומכרכר לכבוד שמחת הפורים, השמחה שם פורצת גבולות מציניים תלמידיו, "זוהי תחושה מיוחדת לראות את ראש הישיבה שמח בשמחה אמיתית ורוקד בהתלהבות רבה".

בשעה 7 בבוקר תפילת שחרית ברוב עם בהיכל הישיבה, אחרי קריאת המגילה מקדים הרב ומקיים את מצוות הפורים משלוח מנות ומתנות לאביונים, במשך היום עולים לביתו של הגר"ר להתברך ולכבדו במשלוח מנות, במהלך רוב יום הפורים הרב לומד עם החברותות הקבועות שלו. הגר"ר שותה מעט ביום הפורים משום שיש לו את סדר לימודו הקבוע ואינו רוצה לשנותו, ביום הפורים בשעות הצהרים מוסר הגר"ר שיעור בהיכל הישיבה הקדושה.


הגאון רבי משה צדקה, ראש ישיבת פורת יוסף

בעל קורא

הגר"מ מתפלל בליל פורים בבית המדרש "עובדיה צדקה" בסמוך למקום מגוריו, שם הוא משמש כבעל קורא. ציבור גדול מצטופף בהמוניו בבית המדרש כדי לזכות לשמוע את סיפור המגילה בקריאתו המדוקדקת של ראש ישיבת פורת יוסף הגורמת למצטופפים הרבים לחוש את נס הפורים, את יום הפורים פותח הגר"מ בתפילת נץ החמה, ובמהלך היום תלמידיו הרבים עולים לביתו שברחוב שמואל הנביא להתברך ולהסתופף בצילו, הגר"מ מרבה בלימוד התורה במהלך יום הפורים ומעורר על כך רבות שזהו זמן מאד מסוגל לתפילה ולימוד תורה.

הגאון רבי יהושע מאמאן, זקן רבני המערב

יין ישמח

תפילות יום הפורים מתפלל הגאון הצדיק רבי יהושע מאמאן בבית המדרש יד רמה על שם זקנו המכונה המלאך רפאל בשכונת בית וגן בירושלים.

לאחר התפילה ממשיך הגר״י בסדר יומו הרגיל, בלימוד עד לשעות הצהרים, ולאחר מכן הוא עורך את סעודת הפורים בבית בנו בשכונת רמת שרת, ביחד עם כל בני משפחתו, בסעודת פורים יוצא הגר״י מגדרו ושתה מעט מן הרגיל ואף מאריך בשירה ובזמרה ובחידושי תורה מיוחדים בעניני המגילה ויום הפורים.


הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף

וחסידים ברינה יגילו

מידי שנה נהג הראשל"צ הגר"י יוסף להתפלל את תפילות ימי הפורים בהיכל ישיבתו חזון עובדיה. אלא שהשנה הוא יתפלל בערב פורים - יום ראשון בלילה בבית הכנסת בית הראשל"צ ישא ברכה בשכונת רחביה, שם נהגו להתפלל הראשונים לציון. ובבוקר בסמוך לביתו בבית המדרש אור חביב, שם תהיה תפילת שחרית בשעה 7 בבוקר,

במהלך יום הפורים עולים גדולי תורה וראשי ישיבות לראשל"צ כדי לכבדו במשלוח מנות, כך גם מאות מבוגרי הישיבה הקדושה "חזון עובדיה", בשעה ארבע עורך הראשל"צ את סעודת הפורים בביתו כשבמהלך הסעודה פוצח בריקוד יחד עם בני המשפחה הסובבים על שולחנו,

סכום קבוע מחלק הראשל"צ לכל תלמידי הישיבות שפוקדים את ביתו שבשכונת סנהדריה המורחבת.

הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה וראש בית המדרש יחווה דעת

שיעור בענינא דיומא

את תפילות יום הפורים עורך הגר"ד יוסף חבר מועצת חכמי התורה בבית מדרשו "יחווה דעת" שבשכונת הר נוף בירושלים שם קורא הוא בעצמו את המגילה, לאחר התפילה קורא הגר"ד את המגילה לבני ביתו.

במהלך יום הפורים מוסר הגר"ד שיעור בעניינא דיומא בבית מדרשו, ובשעות הבוקר מקבל קהל בביתו להתברך ביום הפורים, בשעות הצהרים עורך הגר"ד את סעודת הפורים בביתו שבשכונת הר נוף. השנה חש הגר"ד בחסרונו הגדול של אביו זצ"ל בעיקר ביום הפורים, וזאת בשל העובדה כי ביום זה היה מנצל את אווירת פורים המשעשעת ועולה לאביו ומחדד עימו בדברי תורה ובעניינים שאינם נמצאים דרך קבע על שולחנו.


הגאון רבי שלמה בן שמעון, חבר ביה"ד הגדול

מצוות הפורים גם בט"ו

את תפילות ימי הפורים עורך הגר"ש בן שמעון בבית מדרשו "נווה יצחק" ברח' חידושי הרי"ם בבני ברק, קריאת המגילה נקראת מפיו של הגר"ש בעצמו על ידי מגילה עתיקת יומין במיוחד, מגילה היסטורית שעברה כמה דורות אותה קיבל מגדולי הדורות הספרדים. את היום פותח הגר"ש בתפילה בנץ החמה, כשלאחר תפילת הנץ מוסר את שיעורו הקבוע במשך כשעה. לאחר התפילה קורא הגר"ש את המגילה לרבנית שתחי' כשלקריאה מצטרפות נשים רבות.

במהלך היום מגיעים לביתו שומעי לקחו כדי לשאול שאלות בהלכה ולהתברך ביום הפורים, את הסעודה עורך הגר"ש בשעות הצהרים.

גם למחרת הפורים, יום שושן פורים נוהג הגר"ש לקיים את כל מצוות הפורים, רבים מגיעים לבית מדרשו ביום ט"ו לקריאת המגילה, משום שהגר"ש נוהג גם בט"ו להקפיד על קריאה במניין, כן גם נוהג לערוך סעודת פורים משלוח מנות ומתנות לאביונים גם ביום ט"ו בעיר בני ברק.

הגאון רבי מסעוד בן שמעון, ראש ישיבת אור אליצור

משיב כהלכה

בליל פורים קורא הגר"מ בן שמעון את המגילה בהיכל ישיבתו בבני ברק ולאחר המגילה נערך סדר לימוד של שעתיים בהיכל הישיבה בהשתתפות ראש הישיבה שמחזק ומעודד את לימוד זה, ואומר כי זהו זמן מסוגל מאד וצריך להקדישו ללימוד תורה.

בבוקרו של יום הפורים מתפלל הגר"מ תפילת שחרית בנץ החמה בהיכל ישיבתו בבני ברק, ולאחר מכן בשעות הבוקר מוסר הגר״מ בביתו שיעור נרחב בהלכה ובאגדה בענייני דיומא במשך שעה ארוכה, במשך היום עונה הגר״מ לטלפונים, בהלכה כדרכו בכל יום, ועל כן נוהג הוא שלא לשתות בתחילת היום. סמוך לשקיעה עורך הגר״מ את סעודת פורים ושם הוא מקיים את מצוות שתית היין בהידור.
בן שמעון בעדני הגר''ש כהן עדות המזרח גדולי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד