י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מיוחד: שו"ת אקטואלי בהלכה מאת הראשון לציון

הראשון לציון הגר"י יוסף בסדרת שאלות ותשובות אקטואליות לימי הפורים • האם בחורי ישיבה שנמצאים בשבת בירושלים ויורדים במוצ"ש לבני ברק - יוכלו לקרוא את המגילה בירושלים? • מהו הסכום הדרוש למצוות מתנות לאביונים? • והאם תושבי רמות צריכים להגיד על הניסים בט"ו? • מתוך ספר ילקוט יוסף פורים, וברשותו האדיבה של הראש"ל שליט"א

הגר"י יוסף. צילום: אבי פלאח
הגר"י יוסף. צילום: אבי פלאח



שאלה: הפרזים קוראים את המגילה בליל י"ד, שחל השנה במוצאי שבת, איך ינהגו בטלטול המגילה?

תשובה: פורים שחל במוצאי שבת, אין להביא את המגילה לבית הכנסת בעיצומו של יום השבת לצורך קריאתה בלילה, שהרי הוא כמכין משבת לחול. ובמקום הצורך מותר להביאה (במקום שיש עירוב) אחר שקיעת החמה של יום שבת. ואם אפשר יעשה זאת על ידי קטן.

שאלה: מהו סכום מחצית השקל השנה?

תשובה: מחצית השקל משתנה משנה לשנה כי הדבר תלוי בשווי של עשר גרם כסף ועל כן השנה סכום מחצית השקל הוא 25 ₪.

שאלה: עד מתי זמן נתינת מחצית השקל?

תשובה: יש נוהגים לגבות לפני מקרא המגילה מעות "זכר למחצית השקל", וכל מי שלא הספיק לתת המעות הללו לפני פורים ייתנם אז לפני המגילה, וכמו שאמרו (במגילה יג:), גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל, לפיכך הקדים שקליהן לשקליו. ויזהרו שלא לקרות המעות הללו "מחצית השקל", רק "זכר למחצית השקל".

שאלה: מהו סכום המתנות לאביונים?

תשובה: סכום מתנות לאביונים, הוא כדי מנה לאביון, כיום מחיר של מנה פלאפל הוא עשרה שקלים אם כן החיוב לתת שתי מתנות לשני אביונים שזהו סכום של 20 ש"ח

שאלה: מתי יחגגו תושבי רמות את יום הפורים, בי"ד או בט"ו?

תשובה: בשכונת רמות יש לקיים את ימי הפורים ביום י"ד כדין הפרזים ולא בט"ו, כך היא גם שיטת הגר"ש הלוי וואזנר ועוד מגדולי הדור. ישנם ת"ח שטענו כי בעקבות קברו של שמואל הנביא - הנמצא ב"רמה", צריך להיות דינה של רמות לקרוא בט"ו. אך ליבנו זאת יחד עם צוות תלמידי חכמים והגענו למסקנה כי הדין נשאר על כנו לקרוא מגילה בי"ד. ויש לדעת שלהלכה נפסק שבן-כרך שקרא בי"ד - יצא ידי חובה, מה שאין כן בן-עיר שקרא בט"ו - שלכו"ע לא יצא. ועל כן יש לנהוג בשכונת רמות לקיים את כל מנהגי הפורים ולקרוא המגילה בברכה בי"ד, ובט"ו יקראו את המגילה בלא ברכה. וכן לגבי על הניסים יש לומר ביום ט"ו ולנהוג את שאר דיני הפורים מספק.

שאלה: בחורי ישיבות הנמצאים בשבת הקרובה בירושלים ובמוצאי שבת בשעות המאוחרות הם נוסעים לביתם שבבני ברק ורוצים הם לקרא את המגילה בירושלים במוצ"ש ליל י"ד, האם יכולים לעשות זאת?

תשובה: יכולים לקרות את המגילה בירושלים ולמרות שבירושלים אין חיוב מקרא מגילה במוצאי שבת, אבל כיון שכוונתם לרדת לבני ברק ולעשות שם את הפורים חל עליהם החיוב ועל כן יוכלו לקרא את המגילה בירושלים.

שאלה: אדם המתגורר בבני ברק ונאנס ולא קרא מגילה בי"ד, האם יוכל לקרא בט"ו.

תשובה: הדין הוא שיקרא את המגילה בט"ו בלי ברכה.

שאלה: האם מועיל לשמוע קריאת המגילה ברמקול?

תשובה: אם השומעים קרובים לבעל קורא וישמעו את המגילה גם בלי הרמקול יוצאים ידי חובה אבל אם קולו של הקורא ממש חלש מאד והציבור לא ישמע כלל ללא הרמקול באופן כזה אסור לקרוא את המגילה מהרמקול.

שאלה: האם דין מגילה כספר תורה לעניין לאחוז את המגילה ביד, וכן לגבי אם נפלה המגילה על הרצפה?

תשובה: יש דעות שאסור לאחוז בקלף המגילה כדין ספר תורה ויאחזו את המגילה רק עם מטפחת אולם יש מתירים לאחוז בקלף המגילה גם בלי מטפחת, ומן הראוי ליטול ידיים קודם שיאחז במגילה. ולגבי מגילה שנפלה אין דינה כספר תורה ואין צריך להתענות על כך ומכל מקום ייתן פדיון לצדקה.

שאלה: ספרדי השומע את המגילה מאשכנזי האם יצא ידי חובתו?

תשובה: ספרדי ששמע מגילה מהאשכנזי וכן להיפך אשכנזי ששמע מספרדי יוצאים ידי חובת המגילה, אף על פי ששמעו את המגילה במבטא אחר.

שאלה: האם דין מצוות מתנות לאביונים מקיימים גם בנתינת צדקה לאביון קטן פחות מגיל י"ג?

תשובה: גם לאביון קטן אפשר לתת מתנות לאביונים ביום הפורים ויוצאים ידי חובה.

שאלה: האם מועיל לתת מתנות לאביונים לקופת צדקה שמחלקים את המתנות ביום הפורים?

תשובה: אם מחלקים את המתנות בו ביום לעניים יוצאים ידי חובה למרות שהעני לא יודע מי הוא הנותן.

שאלה: האם יש דין סעודת פורים גם בליל פורים?

תשובה: סעודת פורים מצוותה אך ורק ביום הפורים עצמו ולא יצא ידי חובתו אם עשאה בלילה אבל מכל מקום ירבה בסעודתו גם בלילה.

שאלה: האם ראוי להתפלל עם תחפושת בפורים?

תשובה: באופן שאין התחפושת מכסה את הפנים מותר ללבוש תחפושת בתפילה משום שכן רבים נהגו ללבוש תחפושת ואף ליד אדם גדול בתורה, אבל אם הוא מחופש לחיה כמו לדוב וכדומה מן הראוי שיסיר התחפושת מעליו בשעת התפילה.

באדיבות הוצאת הספר 'ילקוט יוסף' מאת הראשל"צ שליט"א

שו''ת הגר''י יוסף הלכה פורים תחפושת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד