ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

ניצחון לחרדים בבג"צ: הסמכות תוחזר לעירייה

האוצר רוצה לפתוח בשבת, וחברי המועצה בראשות ברקת מתנגדים; בית המשפט החליט בבוקר פורים להחזיר את ההכרעה לעירייה

מתחם הסינמה בירושלים, צילום: פלאש90
מתחם הסינמה בירושלים, צילום: פלאש90

בג"ץ החליט היום (ראשון) כי המדינה ויזמי ה"סינמה סיטי" ינהלו מו"מ אודות פתיחת המתחם בשבת. משרד האוצר מאפשר לפתוח את המתחם, אך בעירייה נראה שזה לא יעבור.

משמעות ההחלטה היא ניצחון לחרדים: הסמכויות חוזרות לעירייה, וזאת מצידה לא תאפשר את פתיחת הסינמה. החרדים וראש העיר ברקת יישרו קו בנושא הזה.

העירייה אמנם תמכה בקיום המשא ומתן, אך הבהירה במפורש כי אין בכך הסכמה עקרונית לפתיחת הסינמה בשבת. השופטים החליטו הבוקר כי כעת ינוהל משא ומתן בין היזמים למדינה בנושא, ואם יגובש הסכם - הוא יהיה כפוף לדיון במועצת העירייה.

סגן ראש העיר, עופר ברקוביץ׳, שעתר לבית הדין הגבוה לצדק בעניין הזה, אמר לגלי צה"ל: "אני מאמין שבג"ץ ירצה למנוע את הפגיעה בחופש מדת על יזם פרטי". ברקוביץ' אמר לפני הדיון כי "אני גם מאמין שיקבל החלטה סבירה לפתוח המקום בשל מיקומו שלא פוגע ברגשות דתיים".

כשפורסם המכרז להקמת המתחם השתמש משרד האוצר בסמכותו על אדמות המדינה עליהן נבנה, וקבע שלא יפעל בשבתות. אלא שמאז התחלף שר האוצר, ולפיד הסיר את התנגדות המשרד.

ראש העיר ברקת, ניסה להתחמק מלהביע עמדה ברורה: "בעיר ירושלים יש מגוון של תושבים", אמר, "כרגע זה לא בידיים שלנו אלא בידי בג"ץ". אנחנו נכבד כל החלטה". עם זאת נראה כי דעתו היא שאין לפתוח את הסינמה, שנמצא על אדמות מדינה, ביום שבת.

אפילו חברי מועצה דתיים, כמו אריה קינג, אמרו כי הם ילחמו נגד פתיחת הסינמה בשבת וכי זהו קו אדום. "לא יקרה שום דבר אם במשך 25 שעות אנשים לא יוכלו ללכת לסרט", אמר קינג, "בתי עסק שסגורים בשבת מצליחים יותר מבחינה כלכלית".

יזמי הסינמה סיטי הודיעו שהם מעוניינים לפתוח בשבת. אחת הסיבות לרצונם העז הוא פתיחת מתחם הבילויים "שרובר" בדרך חברון בתוך מספר חודשים, שבתחומו יהיו גם בתי קולנוע. והוא, המוקדם על אדמות פרטיות ולא על אדמות מדינה, צפוי לפעול בשבתות.

עו״ד מנחם מושקוביץ שייצג את "יהדות התורה" בדיון, אמר; "בית המשפט הבין שכל העתירה איננה משפטית, אלא תלויה ברצון הצדדים אם לפתוח את המקום בשבת או לאו, רק בדיון עצמו הודיעו בעלי הסינמה סיטי שהם מעוניינים לבחון את ההפעלה בשבת, דבר שלא היה עד כה. ובהתאם לכך החליט בית המשפט שהדברים התבררו בין הצדדים ויחזקו להכרעת מועצת עיריית ירושלים".

מ״מ ראש העיר יוסי דייטש הגיב לאחר הדיון בבג"צ: "מהדיון עולה, כי גם שופטי העליון מבינים את הרגישות והאיזון הנדרשים בהחלטה שכזו. אני בטוח שגם ראש העיר ימשיך במדיניות השמירה על הסטאטוס קוו בירושלים והמתחם יישאר סגור בשבת".

חבר המועצה מטעם דגל התורה, אליעזר ראוכברגר, אמר לבחדרי חרדים: "עירית ירושלים התנגדה בעבר ותמשיך להתנגד גם בעתיד לפתיחת הסינמה סיטי בשבת. קדושת שבת קודש לא נתונה למו"מ. הסטאטוס קוו חייב להישמר בירושלים וכך יהיה. סינמה סיטי ישאר סגור בשבתות".

ראוכברגר הוסיף: "גם האינטרס הציבורי מחייב שהסינמה סיטי ישאר סגור בשבת. אף אחד אינו רוצה בפתיחת מלחמת תרבות בירושלים, ונדמה לי שגם השופטים הבינו את זה".

"גם ראש העיר מחוייב לנו בהסכם על שמירת הסטאטוס קוו, וזה כולל את הסינמה סיטי. אני בטוח שהוא ידבוק בעמדתו זו גם בעתיד, ולכן המסקנה היא שברור שהסינמה היה יישאר סגור בשבתות".
סינמה סיטי ירושלים ברקת בגץ לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד