ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

חיילים חרדים אולצו לצפות בהטבלה לנצרות

שוויון בנטל או כפיה דתית? חיילים חרדים הוכרחו להגיע ליום חינוך בכנסייה, ולשמוע הרצאה על חג המולד

חיילים חרדים. צילום ארכיון: דובר צה"ל
חיילים חרדים. צילום ארכיון: דובר צה"ל



חיילי הנח"ל החרדי ביקרו באתר קאסר אל-יהוד, אתר בעל ערך למסורת היהודית, אך במהלך ביקורם החיילים נחשפו לטקס הטבלה נוצרי שעורר את זעמם.

לפני שלושה שבועות, כחלק מיום עיון חינוכי אותו עוברים כלל טירוני חטיבת כפיר למען העמקת ההיכרות עם ההיסטוריה באזור בקעת הירדן, חיילי הנח"ל החרדי ביקרו בקאסר אל-יהוד. באתר הזה לפי המסורת היהודית עברו בני ישראל את הירדן בדרכם לכבוש את העיר יריחו.

בעת הביקור נחשפו החיילים לטקס הטבלה נוצרי ולא צנוע. והללו מחו על כך.

במקרה אחר, חיילי 'בינה בירוק' נלקחו ליום חינוך בכנסייה, וסירבו לרדת מהאוטובוסים. ובתחילת השנה האזרחית - בחג המולד הנוצרי, הועברה הרצאה לחיילי הנח"ל החרדי על מהות היום.

בעקבות רצף המקרים, החליט אליהו לקס, יו"ר האגודה למען החייל התורני, לפנות במכתב לרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, שר הביטחון משה יעלון, וליו"ר הוועדה לשוויון בנטל ח"כ איילת שקד, שיטפלו בדברים הללו.

במכתבו כותב לקס: "כפי שאמרו לנו מקורבים לרב פלס-נח"ל, תקנות צה"ל אוסרות ביקורים באתרי הנוצרים. למרות זאת, דווקא חיילי הנח"ל החרדי אולצו לפני כשבועיים לבקר בקאסר אל יהוד, מקום שבו מטבילים לנצרות, דבר המעורר חלחלה בכל נפש יהודית. כמה נלעגת התפארות הצבא ביכולתו להיערך לגיוס החרדים, כשאפילו דבר אלמנטרי כזה אינו מובן מאליו אצלו".

"למרבה הבושה, הגורמים הרשמיים לא הגיבו. רב פלס-נח"ל סירב להגיב, כמו גם רבני הנח"ל החרדי. אנו חושדים שההשתקה וההפחדה באה בגלל איומים שונים, או מצד צמרת אכ"א או מצד ועדת שקד. כך או כך, האגודה למען החייל התורני לא תשתוק, לא תוותר ולא תפחד. אנו נמשיך לעמוד על זכויות החיילים התורניים גם אם לא ינעם הדבר לאנשים בעלי קונספציות תלושות מהמציאות".

"חמורה מכך היא התגובה שנתקבלה בפגישה עם מפקד בכיר בצה"ל, בה אמר הלה שהוא לא מבין מה קרה הפעם, הרי זה כמה שנים שהולכים לשם במסגרת יום חינוך. המקורבים לרב סיפרו שהוא התנגד לקיים שם את יום החינוך, אך גברה ידה של קצינת החינוך שעמדה על דעתה שזו חובה ללכת למקומות אלו".

לקס מוסיף במכתבו "אין מנוס מלהסיק את המסקנה הבאה: הביקור בקאסר אל יהוד הוא התוצאה של סגל מעוות לנח"ל החרדי, שחלקו אינו שומר תורה ומצוות. בראשו - ראש מדור פלס-נח"ל, ולמטה ממנו כמה קצינים שאינם דתיים. ברור הדבר שאם אנשי הנח"ל החרדי היו כולם דתיים, לא היתה עולה כלל מחשבה לבקר בקאסר אל יהוד".

אך הוא לא עוצר בכך, ואומר "הסיבה שבנח"ל החרדי לא עומדים קצינים דתיים היא בגלל הפיקוד הקשוח של בה"ד 1, שלא מאפשר לקצינים דתיים שירות נפרד לחלוטין מבנות כפי אורח חייהם. אנו מזכירים את בקשתנו מלפני כ-3.5 שנים לקיים קורס קצינים נפרד לצוערים דתיים. אז בקשה זו לא נענתה, וכשהמשכנו ועקבנו אחרי ההתנהלות בבה"ד 1 נוכחנו לדעת שכדבר שבשגרה יש שם התנכלות לאורח החיים התורני - בהפרדה, בתפילות, בשבת, ועוד". יצויין, כי בכלל המגמות בבה"ד 1 קיימות מסגרות מגדריות לטובת הצוערים המעוניינים בכך תוך מיצוי מרבי של התכנים המועברים בו ושמירה על הכשרות איכותיות.

"לסיכומם של דברים, אם הערך המקודש של שויון בנטל עולה לכותרות, ראשית כל עליו להתמודד עם המצב בבה"ד 1, שכן מניעת האפשרות מצוערים דתיים לסיים את הקורס ולעלות לעמדת השפעה בצה"ל היא היא הגורמת בסופו של דבר למעקשים ולתקלות אפילו בתוכניות הייעודיות לציבור התורני, ועל אחת כמה וכמה במסגרות שאינן מיועדות לו. כל עוד לא תתוקן האפליה בבה"ד 1 ימשיך השויון בנטל להוות כר לדיון עקר עבור פוליטיקאים משועממים רודפי תקשורת ופרסום, אך לא יביא לשום תועלת מעשית בשטח. המקרה המתואר, בו צה"ל רוצה לחנך את חייליו להכיר את יסודות הנצרות, אינו תופעה חד-פעמית".

אליהו לקס, יו"ר האגודה למען החייל התורניצילום: אליהו לקס, יו"ר האגודה למען החייל התורני
אליהו לקס, יו"ר האגודה למען החייל התורני


יום חינוך בכנסייה

"לפני זמן מה, חיילי פרויקט 'בינה בירוק', שהוא חלק מפרויקט שח"ר לשילוב חרדים בצבא, נלקחו ליום חינוך בכנסייה. כשראו החיילים לאן הגיעו, סירבו לרדת מהאוטובוס. ממפקדים על חיילים חרדים היינו מצפים לתגובה זהה, אך לא זו בלבד שהם עצמם אינם מבינים שיהודי לא צריך להתחנך בבית עבודה זרה, אלא גם החלו לצעוק על פקודיהם שזה סירוב פקודה ויעמדו למשפט וכו'. בסופו של דבר ניצחו החיילים החרדים בזכות עמידתם על הרגש היהודי הבסיסי". אולם גורמים צבאיים מסרו כי אינם מכירים את המקרה.

"באירוע נוסף שקרה לאחרונה במחנה סירקין, בפרוס השנה האזרחית החדשה, הועברה הרצאה לרגל חג המולד הנוצרי. גם במקרה זה קהל היעד היה חיילי הנח"ל החרדי. אחת האמהות – עולה מרוסיה – התלוננה למפקד שברוסיה היה זה מתאים, אך היא לא עלתה לארץ כדי שבנה ילמד על חגי הנוצרים. תחת זאת היה עליהם להעביר הרצאה בענייני דיומא, חג החנוכה או עשרה בטבת". גורמים צבאיים אמרו כי ההרצאה על חג המולד הייתה חלק קטן מתוך הרצאה שלא עסקה כלל בנושא, אלא רק הזכירו זאת בקצרה.

"האגודה למען החייל התורני מביעה דאגה עמוקה מהתופעה החוזרת ונשנית, המעידה על עיוות תפיסתי עמוק בתוך חיל החינוך. אין שום נימוק הגיוני לכך שבמדינה היהודית בה רוב המתגייסים כמעט ואינו מכיר את מורשתו, יהיה הצבא עסוק בהכרת ההיסטוריה והאתרים של עובדי עבודה זרה שבכל הדורות רדפו את עם ישראל בשם 'דת הרחמים והחמלה'. עיוות זה מצטרף כדוגמה נוספת לאווירה העכורה המזדהה עם האויב ומתעבת את האוהב. 'לאהבה את שונאיך ולשנוא את אוהביך, כי ידעתי היום כי לו הוא חי וכולנו היום מתים, כי אז ישר בעיניך' (שמואל ב, יט, ז)".

בעקבות פניית 'בחדרי חרדים' אמרו בדובר צה"ל כי: "המכתב התקבל בלשכת הרמטכ"ל ויענה במישרין לפונה. נדגיש כי צה"ל הנו צבא העם, ומתגייסים אליו חיילים מכלל שכבות וגווני האוכלוסייה ומתוך מחויבות להטמעת עקרון זה מחויב צה"ל לאפשר סביבת שירות ההולמת את אורח חייהם של כלל חייליו ולקיים פעילויות להכרת השונה ולשילוב החיילים מכלל מגזרי האוכלוסייה בשירות צבאי. בכל הנוגע לטענות הכתב לגבי מחזור הגיוס האחרון, מספר החיילים שיצאו לקורס הקצינים מגדוד 'נצח יהודה' היה הגדול ביותר מכל הגדודים בחטיבת כפיר".

בשיחה ל'בחדרי חרדים' התייחס לקס לנושא הבוער והוא "הפגנת המליון", ואומר כי ההפגנה מיותרת, "אם יסדרו לי פגישה עם האדמורים מגור, בעלז ובאיאן, אשכנע אותם שאין שום צורך בהפגנה", הוא אומר נחרצות. הוא מסביר כי עד שנת 2017 לא יהיה שום גיוס. "כשאני רואה את הצפי לעתיד, לא יהיה שום גיוס. לפיד צריך להראות לבוחריו קבלות, ולכן הוא עושה את מה שעושה, עד 2017 השם ירחם". ומוסיף "בסך הכל כל הח"כים החרדים מרוצים מההסדר החדש, ולא סתם".

לדבריו, ישנה ירידה בנכונות להתגייס לנח"ל החרדי "במחזורי הגיוס האחרונים היו שני פלוגות, ומהמספרים שמגיעים אלי, במחזורים הקרובים ישנה רק פלוגה אחת, כך שמדובר בירידה דרמטית".

יותר מכך הוא משוכנע שלצה"ל אין מה לעשות עם החיילים, "הבן שלי לומד בישיבת שיח ידידיה (ישיבה גבוהה), והיה אמור להתגייס לנחל החרדי, לפני שבוע התקשרו אליו והתחננו שיסכים לדחות את הגיוס בעוד שלושה חודשים, למה? התשובה לדעתי ברורה".





<
חיילים צה''ל גיוס מכתב לקס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד