כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

הרב ורדיגר: הצלחנו להביא אחדות מקיר לקיר

יו"ר מועצת המנהלים של אגודת ישראל באמריקה בראיון בלעדי לבחדרי חרדים: "התבקשנו להרים עצרת, והבאנו היסטוריה"

ר' שלמה ורדיגר
ר' שלמה ורדיגר

ר' שלמה ורדיגר, עסקן תורה ואיל הון המשמש כיו"ר מועצת המנהלים של אגודת ישראל באמריקה, רשום וחתום על ההצלחה של העצרת במנהטן. בראיון ל'בחדרי חרדים' הוא אומר על כך: "אני שמח וגאה על כך שאגודת ישראל של אמריקה התבקשה על ידי גדולי ישראל לארגן את הפרטים של העצרת ולסייע ביצירת אחדות, והצליחה בכך".

"העצרת הוכיחה אחדות. המשתתפים הגיעו מכל הקהילות. חסידי סאטמר אנטי ציוניים ותומכים ציוניים מובהקים, יד ביד, כולם זועקים לריבונו של עולם שישנה את הגזירה הנוראה.



"אברכים , חסידים, ליטאים, אנשי עסקים, נשים בבית, תלמידי ישיבה, בנות סמינר, צעירים וזקנים, כולם שומעים לקריאתם של גדולי ישראל. מופע אדיר של אחדות. חסר תקדים בהיסטוריה הקרובה.

"האדמו"ר מסאטמר ויו"ר אגודת ישראל, האדמו"ר מנובימינסק מוביל עשרות אלפי יהודים מכל הגוונים. אחד מהמשתתפים אמר לי לא הלכנו כי זו היה דעתנו, הלכנו כי זו היתה דעתם של גדולי ישראל, גם אנשים שמחשיבים את עצמם פרו כציונים, כמוני, ותומכים במדינת ישראל, הגיעו היום"

הרב ורדיגר מוסיף: "היהודים החרדים באמריקה שהגיעו, קידשו שם שמים, היה להם רצון אמיתי לבצע את דברי גדולי ישראל. בניהולם והנהגתם של גדולי הרבנים, פשוטו כמשמעו, בכל קהילה אמריקנית, אדמו"רים וראשי ישיבות הורו לצאן מרעיתם להשתתף בהמוניהם. והם הקשיבו".

את הדגש, אומר הרב ורדיגר, שמנו על ההרגשה: "התחושה של הציבור הייתה בחשיבות עליונה. התפללנו תפילה מאוחדת. כולנו ביחד. הפוליטיקה והסחות הדעת הרגילות נדחקו לשולים, אף אחד לא עסק בפרטי פרטים, כולם עזבו את מה שהם עושים, והגיעו להיות חלק מהתפילה המתבצעת על ידי קהילת החרדים האמריקנית בשם אחיהם בישראל".

הרב ורדיגר בראש וועדת ההיגוי לעצרתצילום: הרב ורדיגר בראש וועדת ההיגוי לעצרת
הרב ורדיגר בראש וועדת ההיגוי לעצרת

אחד המשתתפים, אברך בר אוריין שהגיע מליקווד להשתתף בעצרת, שח לנו על תחושתו האישית כמשתתף בעצרת: "צריך להבין, בארצות הברית לא כל האנשים מבינים את כל מה שקורה בארץ ישראל. ואני מתכוון גם לאברכים בני תורה ממשפחות בני תורה, שלמרות זאת, לא ממש מבינים את נושא הגיוס והפולמוס ששורר סביבו בישראל בין הקהילה החרדית לממשלה.

"גם לקהילה שחיה בארה"ב יש נושאים רבים שהיא עוסקת בהם, וגם לנו יש דברים רבים שאנו נאבקים עליהם ומודאגים מהם, גם בנושאים שנוגעים לקהילה עצמה כמו חינוך והתמודדות עם האתגרים של הרחוב. וגם בנושאים כלליים כמו הדאגה הציבורית מסופת ההוריקן.

"זה לא דבר מובן מאליו שהתכנסו יותר ממאה אלף איש ובאו לעצרת תפילה בשביל הנושא שמדאיג אתכם בישראל כמו גזירת הגיוס. כיון שאנשים רבים באופן אישי לא ממש מבינים את הנושא ואם הדבר היה תלוי בשיקול דעתם, כלל לא בטוח שהם היו מחליטים שהם רוצים לצאת ולהביע מחאה כזו ברחובה של עיר".

• יכול להיות היו מפגינים שתמכו בחוק הגיוס?

"ממש לא, אני אסביר. כשאני אומר שישנם אנשים שלא מבינים את הנושא, אינני מתכוון לכך שהם אינם מסכימים עם עמדתה של היהדות החרדית. אני מתכוון לכך שהם פשוט אינם מבינים את הסוגיה.

"אני לדוגמה, לפני יומיים מישהו סיפר לי שחלק מהטענה של החילונים היא שהחרדים אינם משתלבים בשוק העבודה בגלל שהם אינם משרתים בצבא, ולכן עליהם לשרת בצבא. החרדים לעומת זאת טוענים, שההגבלה לצאת לעבודה היא מצד החילונים, שאינם מאפשרים למי שלא שירת בצבא להשתלב בעבודה.

"אתה הבנת איך שתי הטענות הללו מסתדרות האחת עם השנייה? אומר לך את האמת, אינני מצליח להבין זאת. כל אחד מהצדדים טוען שהצד השני הוא זה שאשם. ומדובר בעובדות פשוטות, אין לי תשובה ברורה לשאלה מדוע באמת החרדים לא משתלבים בשוק העבודה".

• אז מה הביא את ההמונים לצאת לרחובה של עיר?

"השאלה אם להפגין או לא, נופלת ישירות על מנהיגי התורה שלנו. דעתו של האדם פשוט לא שיחקה שום תפקיד כאן בכלל. הסיבה לכך שכל האנשים יצאו באמצע היום לעמוד ולהתפלל ברחוב הייתה כי זה מה שנאמר להם לעשות על ידי חכמי ישראל. גם אנחנו חיילים ואנו עוקבים אחר הגנרלים שלנו, של כלל ישראל.

"לפי ההבנה שלי, הרב שטיינמן לא הכריז על התכנסות ציבורית עד החוק שיצר מצב שזורק את בני התורה לכלא. זה כמובן הקו האדום עבור הרב שטיינמן. כלא הוא פשוט דבר מוגזם ומוכיח את הכוונה האמיתית של הכוחות שדוחפים את זה. כל מי שעיניו רואות יכול להבין את זה.

ברגע שהרבנים בישראל, בראשותו של הרב שטיינמן הורו יחד עם הרבנים הגדולים כאן בארה"ב, לצאת ולקיים תפילה גדולה במחאה על חוק הגיוס, הלכנו. לא שאלו שאלות. אם גדו"י רואים בחוק זה הכרזת המלחמה על עולם הישיבות, אלה שבקו אחד עם תורה יעמדו יחד עם מי שמבלים את חייהם בלימוד התורה.

"חשוב להבין שהציבור החרדי בגולה לא יעמוד בשקט בזמן שלומדי התורה בישראל מוכרזים כפליליים. לא רק אני אמרתי את זה, מאות אלפי יהודי בירושלים, לונדון וניו יורק הצהירו על כך".




מנהטן אמריקה אגודת ישראל עצרת ורדיגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד