ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

ראש הממשלה התערב וחוק הגיור לא יקודם

הושגה פשרה לפיה החוק יעלה להצבעה בועדה אך הוא לא יאושר בכנסת עד להגעה להסכמות • החרדים זועמים

בנימין נתניהו. צילום: תמי מוצפי
בנימין נתניהו. צילום: תמי מוצפי

הושגה פשרה במאבק על חוק הגיור: לפי הסיכום שהושג היום (שלישי) חוק הגיור לא יקודם ולא יגיע למליאה לקריאה שניה ושלישית במושב החורף. אך החוק יעלה לדיון ולהצבעה מחר בוועדה, וימתין עד שסיעות הקואליציה יגיעו להסכמות לגביו.

לאחר ההצבעה הצפויה מחר בבוקר בוועדה תוגש רביזייה שתעכב אותו עד למושב הקיץ.

כזכור, בשעות הבוקר התקיים דיון סוער בו התעקשה ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) על כך שהחוק לא יובא להצבעה. ההצבעה אכן נדחתה בעקבות טענת ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), על כך שמדובר ב"נושא חדש" וכי הדיון צריך לחזור לוועדת הכנסת וההצבעה נדחתה למחר.

בשעות הצהרים הודיעה ח"כ סטרוק, כי סיעתה תתנגד לחוק המהווה הפרה של ההסכם הקואליציוני בו מוקנת לה הזכות להטלת ווטו בנושאי דת ומדינה.

בעקבות כך התנהלו מגעים לאורך כל שעות אחר הצהרים כאשר חברי סיעת 'הבית היהודי', מימשו את איומיהם ונמנעו מלהשתתף בהצבעה על הרביזייה שהוגשה נגד חוק איסור הלבנת הון (חוק הציינג'רים) ובעקבות כך הרביזייה התקבלה.

לאחר מכן נמנעו חברי הסיעה מלהיכנס למליאה בהצבעות אי האמון, בו בזמן שהתנהל מו"מ בין ראש הסיעה נפתלי בנט לראה"מ, כדי להגיע לפיתרון מוסכם.

לאחר התעקשותה של סטרוק שגררה אחריה את כל סיעת הבית היהודי שמחויבת לכך בהסכם הקואליציוני הודיע רוה"מ ליוזם החוק ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), כי קידום החוק ידחה למושב הקיץ וימתין עד להגעה לנוסחה מוסכמת על כל הצדדים. הוא יעלה להצבעה מחר, ותוגש רביזייה על ההצבעה והיא תמתין עד למושב הבא.

עם זאת, ראשי המפלגות החרדיות זועמים ומאשימים את הבית היהודי בכך שהחוק הגיע לישורת האחרונה חרף משמעותו החמורה של החוק. "בנט חיכה לרגע האחרון", הם אומרים, "גם באשר לרביזייה שהם טוענים שתוגש אי אפשר לסמוך על אף אחד בממשלה הזו. רק הם מאמינים ל'ליכוד' ול'התנועה' שבסופו של דבר יעשו מה שהם רוצים מבלי להתחשב בהם.

"בנט הוא זה שיהיה אחראי לכך שעם ישראל יאלץ להינשא רק עם תעודות יוחסין ולבסוף אף נאלץ להקים כדי להתמודד עם המשמעויות החמורות שיהיו לחוק הגיור".

תוך כך נמסר כי הרבנים הראשיים פנו לראש הממשלה במכתב אישי בכדי ללחוץ עליו לדחות את ההצבעה עד לאחר שתושג הסכמה.

"היום התקיים דיון בועדת החוקה של הכנסת על העברתו של מה שמכונה "חוק הגיור" למליאת הכנסת להצבעה בקריאה שניה ושלישית", נכתב במכתב, "עמדתם של הרבנים הראשיים ושל הרבנות הראשית כי החוק בנוסחו כיום הוא הרסני למערך הגיור כולו, זהו חוק שעלול להוביל לאובדן האימון של רבים במדינת ישראל בתהליך הגיור הממלכתי באם ייכנס החוק לתוקף.

"נזכיר, כי במהלך חקיקת החוק קיימה הרבנות הראשית מו"מ יסודי ומקיף תוך מאמצים גדולים להגיע לעמק השווה , והכל על מנת לקדם הצעת חוק שתהיה מוסכמת על כל הנוגעים בדבר, ולמנוע פילוג בעם ישראל, למרות כל זאת בחר מי שבחר באופן חד צדדי ובעיצומו של המו"מ החליט לקדם את החוק מעל לראשה של הרבנות הראשית לישראל.

"לא ייתכן מצב בו יעבירו בכנסת ישראל חוק גיור ללא הסכמת הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות, הרבנים שבו התריעו בעבר והזכירו את המובן מאליו בפני ועדת חוקה ובפני כל הגורמים שעסקו בהליך החקיקה בדבר הצורך בהסכמת הרבנים הראשיים לכל נושא הקשור בסמכותה של הרבנות הראשית לישראל ובפרט בנושא חוק הגיור, נושא המצוי בלב לבו של קיום העם היהודי ושרידותו הרוחנית, לא יעלה על הדעת כי יקודם חוק מסוג זה ללא שיעבור קודם לכן את המבחן ההלכתי של הרבנות הראשית והרבנים הראשיים האמונים על הנושא מתוקף תפקידם.

"נקבע כאן תקדים חדש לפיו חברי כנסת יעסקו בעניינים שאין להם כל הבנה בהם בחוסר אחריות, כאשר על כף המאזניים עומד נושא הרה גורל, קידום של חוק מסוג זה שלא בהסכמה עלול לפצל את עם ישראל בארצו למחנות מחנות, אשר לא יכירו האחד ביהדותו של רעהו ועלול להביא למצב שאת אחריתו מי ישורנו, את המצב הזה מבקשת הרבנות הראשית למנוע.

"אנו קוראים לכם להתערב באופן מיידי ולעצור את החקיקה בנושא בכל אמצעי העומד לרשותכם, האחריות שלכם כמי שנושאים בתפקידים אלו מחייבת אתכם שלא לעמוד מנגד כאשר הצעות חוק מסוג זה עומדים על סדר יומה של הכנסת".
חוק הגיור הבית היהודי חברי כנסת אלעזר שטרן גיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד