כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ההקלטה המצמררת נחשפת: הקב"ה תרחם!

שנתיים אחרי חשפה משטרת ישראל את הקלטת השיחה האחרונה של רפי ויהודית אטיאס שנהרגו בצפון עם ילדיהם • להאזנה

ההקלטה המצמררת נחשפת: הקב"ה תרחם!
אלימלך גרסטל



שנתיים אחרי, חשפה המשטרה את ההקלטה המצמררת, בה נשמעים רפי ויהודית אטיאס ז"ל, בשיחה עם מוקד המשטרה, בה ביקשו סיוע לאחר התקלה במערכת הברקסים באיזור טבריה. השיחה שהחלה בלילה בשעה 1:10, בעת שבני המשפחה נסעו לביתם שבישוב בר יוחאי, לאחר ששבו מחנוכת בית כנסת במגדל העמק.

בתאונה המזעזעת שהסעירה את המדינה כולה שאירעה בחודש סיון תשע"ב, בכביש מספר 77 לכיוון טבריה, נהרגו שמונת בני משפחת אטיאס, תושבי מושב בר יוחאי שבגליל העליון: אבי המשפחה רפאל עמרם ז"ל, בן 42, רעייתו יהודית ע"ה, בת 42. והילדים - הבת הבכורה אביה בת 17, התאומים אלישיב ונריה שמעון בני ה-16, שירה בת 11, תאיר מזל בת 9, והילדה הקטנה נועה בת ה-4 ז"ל. היחידה ששרדה את התאונה הקשה, היא רחל בת ה-7. כך זה נשמע:

שוטרת: הלו.
יהודית אטיאס: שלום, אנחנו נוסעים...
שוטרת: אני לא שומעת אותך.
יהודית אטיאס: אנחנו נוסעים כאן...
רפי אטיאס: הלו, שלום לך. אני נוסע מצומת גולני לטבריה. וה...איך קוראים לו שלי נתפס. הגז כנראה נתפס, אני לוחץ ברקס בכל הכוח, ההנד-ברקס עד הסוף והאוטו פשוט עף.
רפי אטיאס: אני יצאתי ממגדל העמק לכיוון צפת. ליד צומת גולני האוטו לא, לא, לא עוצר לי. הגז כנראה נתפס. אני לוחץ ברקס בכל הכוח וההנד-ברקס כמעט עד למעלה.
שוטרת: איפה אתם כרגע?
רפי אטיאס: אני רגע ליד...גבעת אבני. אני צריך שמשהו יעצור לי את האוטו.
שוטרת: בסדר, איך קוראים לך?
רפי אטיאס: אטיאס רפאל. עכשיו גבעת אבני...אני עובר את הצומת בירוק, רכבים עלולים לפגוע בי...

משפחת אטיאסצילום: משפחת אטיאס
משפחת אטיאס




שוטרת: חכה דקה על הקו, אדוני, דקה.
רפי אטיאס: אין לי, אין לי הרבה מקום. תזעיקי לי בבקשה מישהו מטבריה או איזה ניידת, אולי מטבריה, אולי שתבוא מולי.

רפי מדווח למוקד שחצה במהירות את צומת גולני מבלי שהצליח לבלום או לפנות לכיוון בר-יוחאי והם מתקדמים בנסיעה מהירה לעבר הירידות לטבריה. רגעי החרדה של משפחה שלמה בתוך כלי הרכב נשמעים היטב בהקלטה. בשלב הזה מעלה המוקדנית שוטר נוסף על הקו. הטלפון עובר ליהודית שמרגע זה החזיקה בטלפון בזמן שרפי מנסה במהירות של למעלה מ-100 קמ"ש לנווט את המכונית. גם בשלב הזה לאחר מספר דקות של שיחה, השוטרים עדיין לא מבינים את מצבה של משפחת אטיאס.



שוטר: הלו, גברת? גברת, עם מי אני מדבר?
יהודית אטיאס: קדוש שבשמיים, הקדוש ברוך הוא תרחם!
שוטרת: גברת, תסבירי איפה אתם כרגע.
יהודית אטיאס: איפה אנחנו רפי?
רפי אטיאס: מגבעת אבני.
יהודית אטיאס: אחרי גבעת אבני.
שוטרת: לאיזה כיוון?
רפי אטיאס: לכיוון טבריה.
יהודית אטיאס: אבא שבשמיים, בורא עולם!
שוטר: רגע, אבל מה זה, ירידה?
יהודית אטיאס: אנחנו בנסיעה, אנחנו...אנחנו עם שבעה ילדים. בורא עולם תרחם עלינו!
שוטר: הלו? זה מישור לא?
יהודית אטיאס: כן, בינתיים זה במישור.
שוטרת: תרימו את ההנד-ברקס.
רפי אטיאס: אין, אין לי הנד-ברקס. תיזהרו עכשיו, זה סיבוב...
יהודית אטיאס: אוי השם...איזה סיבוב...
שוטר: אין לו ברקסים?





יהודית אטיאס: אין לו גם הנד-ברקס, תשלחו דחוף, אנחנו בסכנת נפשות!
שוטר: אין לו ברקסים?
יהודית אטיאס: אין לו ברקסים ולא הנד-ברקס. אנחנו בסכנת נפשות.
שוטר: שישים אורות מהבהבים.
יהודית אטיאס: אנחנו לפני הירידות לטבריה. רפי, תלך לאיזשהו כיון, תנסה להיתקל במשהו. רפי, תנסה לדפוק את האוטו. יש לך מקום בצד אולי לדפוק את האוטו ככה? השם, אלוקים, אנחנו בסכנת נפשות!
שוטר: איפה אתם עכשיו בדיוק?
יהודית אטיאס: רפי, אולי פה בצד, בזה כאן...
שוטר: תני לי מיקום איפה אתם נמצאים עכשיו בדיוק?
רפי אטיאס: אנחנו לפני הצומת של פוריה, אבל אם אני לא אעצור עכשיו...
יהודית אטיאס: אם אנחנו לא נעצור עכשיו, אנחנו לפני צומת פוריה, יש לנו כאן סיבוב, סיבובים ו...ואנחנו גמרנו...אנחנו כבר עם גיצים מאחורה באוטו, תשלחו לנו ניידת!

במהלך הניסיון הנוסף של המשטרה להבין את כיוון נסיעת המכונית - חולפות שניות יקרות. על פי דוח משרד התחבורה, המכונית לא הפסיקה להאיץ. השוטרים מורים למשפחה להפעיל את אורות החירום, אך הם שמבינים כבר את חומרת המצב, חושבים כיצד ניתן יהיה לעצור את המכונית בדרך אחרת. מכאן ועד לרגע התאונה, נשמעים בעיקר הקולות בתוך כלי הרכב שממשיך לשעוט במהירות והגיע כבר ל-130 קמ"ש.

שוטר: איך קוראים לך?
יהודית אטיאס: רפי אטיאס.
שוטר: זה השם של בעלך?
יהודית אטיאס: רפי אטיאס. אלוקים, אנחנו על 120. אלוקים, אנחנו על 120. אבא שבשמיים, תרחם. בורא עולם, מה אנחנו עושים?! רפי, תנסה לשלוט לאיזשהו כיוון. אתם לא אומרים כלום! רפי, תנסה להיתקע באיזשהו...תנסה אולי להיתקע ב...השם, השם...
רפי אטיאס: היא (השוטרת) לא שולחת לי אף אחד, למה?
שוטר: תקשיבי, אני מנתק אותך. יתקשרו אלייך מהתחנה עכשיו, בסדר?
יהודית אטיאס: רפי, תנסה להיתקע כאן בזה...רפי, כאן, תנסה להיכנס פה.
רפי אטיאס: טוב, חברה!
יהודית אטיאס: רפי, רפי...תנסה, מאמי...רפי תנסה לנסוע רק ישר, לא...
רפי אטיאס: אנחנו בירידה!
יהודית אטיאס: איזה ירידה?
רפי אטיאס: בירידות עכשיו של טבריה, תשלח לי מישהו שיעצור אותי!
יהודית אטיאס: אתה לא יכול לשלוח לנו עוד מישהו שיעצור? אנחנו בירידות של טבריה...אנחנו לא דמיינו שהוא יילך.
רפי אטיאס: וואי, וואי, וואי...
יהודית אטיאס: שמע ישראל! שמע ישראל!

ואז אירעה התאונה המחרידה.

אין עבירה פלילית

מתחילת ההקלטה ועד שהסתיימה במותם של בני המשפחה, חלפו להן 6 דקות ארוכות וקריטיות, בהן לא ניתנה עצה אחת מועילה לבני משפחת אטיאס.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצערה הכבד של המשפחה. בפתח הדברים נבהיר כבר עתה כי כל ניסיון לקשור בין שיחת הטלפון מהמוקד לתוצאה הטראגית של התאונה, הינו חסר אחריות ומשולל כל יסוד. תפקיד המוקדן במשטרת ישראל הוא להבין את מהות הפנייה ובהתאם, לשגר ניידת למקום על מנת שהשוטר בשטח יבחן באופן ישיר ובלתי אמצעי את נסיבות האירוע, כפי שנעשה גם במקרה זה. לצערנו, עד לחבירת הניידת לרכב הנוסע, אירעה התאונה. מוקד המשטרה מסייע מדי יום להצלת חיים באמצעות הנחיית אזרחים ושיגור כוחות, אולם לא ניתן להתחייב בכל פנייה יינתן למענה מציל חיים באמצעות הטלפון, שהרי אין בידי המוקדן את כלל הנתונים והנסיבות של האירוע ומורכבותו. ראוי לבהיר כי לא ניתן לגבש מענה אחיד שיהיה תמיד נכון לכלל מצבי החירום בגינם פונים אזרחים למוקד המשטרה, שכן כל אירוע ונסיבותיו הוא, וכי מענה שיכול להציל חיים באירוע אחד עלול ליטול חיים באחר".

כך גם, שנה לאחר התאונה, נמסר ממשרד המשפטים כי לא נמצאו ראיות לעבירות פליליות כלשהן בפרשה, והתיק ייגנז בעילה של חוסר אשמה פלילית, הן מצד מי שנהג ברכב - אבי המשפחה המנוח, והן מצד כל גורם אחר.

הבדיקה העלתה שבלמי הרכב פעלו אך לא הביאו לעצירה של הרכב, וכי ככל הנראה שימוש ממושך בבלמים גרם לכשל של מערכת הבלימה, כולל בלם היד.

בבדיקות שנעשו במעבדות מיצובישי מוטורס בישראל וביפן, לא נמצאו עדויות על פגם גורף בדגם מיצובישי גרנדיס, אשר יכול להיות גורם להאצה בלתי נשלטת, כמו זו שנגרמה לרכב המשפחה.

משרד התחבורה פרסם לפני כחצי שנה את דו"ח החקירה הטכני של תאונת הדרכים, בכביש מספר 77 בכניסה לטבריה, בחודש סיון תשע"ב.

מהדו"ח עולה, כי כאשר נתקבלה שיחת הטלפון למוקד המשטרתי, הרכב היה במצב של האצה בלתי נשלטת והוכח כי בלמי הרכב פעלו, אך לא גרמו לעצירת הרכב. עוד עולה, כי שימוש ממושך בבלמים, גרם לכשל מוחלט של מערכת הבלימה, כולל בלם היד, בעקבות שחיקה, חימום והתפוררות של הרפידות.

לא נמצאו עדויות על פגם גורף בדגם מיצובישי גרנדיס, אשר יכול להיות גורם להאצה בלתי נשלטת. מאידך, התקבלו תלונות ממספר נהגים, על הגעת הרכב למצב של תאוצה בלתי נשלטת תוך כדי נהיגה. בדו"ח מציינים כי כל התלונות הועברו דרך יבואן הרכב ליצרן הרכב, חברת מיצובישי. יצרן הרכב ביצע בדיקה מקיפה לכלי הרכב ותשובת היצרן מציינת כי לא נמצאה תקלה שגרמה להאצה בלתי נשלטת.

דו"ח חקירת התאונה בוצע על ידי המעבדה להנדסת רכב ומכונות במכון המתכות הישראלי שבטכניון. הדו"ח הוזמן על ידי צוות מומחים טכני שמונו על ידי מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ומנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ'.
אטיאס פטירה משטרה רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד