י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסיפורים הגדולים: כך חגגנו את פורים תשע"ד

מדוע קיבל משה אבוטבול בקבוק ויסקי בבעלזא ומאיזה משלוח מנות התמוגג האדמו"ר מסאטמר? • את מי הציגו בחצר ויז'ניץ ואיזה מכתב שלח הגראי"ל שטיינמן לתלמידיו • מי רצה לגייס את גאב"ד 'העדה' החרדית' ומדוע קראו את המגילה פעמיים בישיבת 'תפרח'? • 'בחדרי חרדים' בפרויקט מסכם: סיפורי חג הפורים תשע"ד בחצרות הקודש ועולם הישיבות

שמחת פורים בירושלים. צילום: קובי הר צבי
שמחת פורים בירושלים. צילום: קובי הר צבי



חג הפורים הסתיים ועבר לו ובחצרות הקודש חגגו בטישים ובהצגות מרתקות ומבדחות. כאשר השנה כיכב חוק הגיוס בהצגות רבות.

עם סיום הפורים, מגיש 'בחדרי חרדים' סיכום חג מחצרות האדמו"רים, גדולי ישראל והיכלי הישיבות.

המשלוח המנות המרגש בסאטמר

סאטמר: משלוח מנות עם סיפור מרגש במיוחד הגיע לבית האדמו"ר מסאטמר ביום הפורים:

אחד מנכדי האדמו"ר לומד בתוכנית "תורתך שעשועי" במסגרתו לומדים ונבחנים על דפי גמרא לפי סדר שקבע האדמו"ר.

הנכד שלח לסבו את תוצאות הבחינות שעבר במסכתות ברכות, שבת ועירובין בצירוף צילום הצ'קים של המלגות שקיבל.

האדמו"ר התרגש במיוחד ולמחרת ב'טיש שושן פורים' סיפר על כך לחסידיו ואמר: "אם אתם רוצים להרגיש מה זו הנאה רוחנית תדרשו מהבנים והנכדים שלכם להשתתף בתוכנית. דבר שמביא שמחה רוחנית שלא תרגישו לעולם".

בית המדרש בעלזא בקריאת המגילה. צילום: משה גולדשטיין צילום: בית המדרש בעלזא בקריאת המגילה. צילום: משה גולדשטיין
בית המדרש בעלזא בקריאת המגילה. צילום: משה גולדשטיין


ראש העיר בטיש


ההצגה בויזצילום: ההצגה בויז
ההצגה בויז


עוצו עצה בויז'ניץ

ויז'ניץ: האדמו"ר מויז'ניץ הורה בטיש ליל פורים לגבאי המכריז על העמדת היין, להכריז שכל היהדות החרדית מכל העולם מעמידים יין לרגל סעודת הודיה על הניצחון בבית שמש מול כל עוקרי הדת וסיים ברוך המקדש שמו ברבים

האדמו"ר הורה לשיר 'ה' הוא מלכנו' ו'עוצו עצה ותופר'. בהצגה שנערכה בטיש מוצאי פורים נערכה הצגה שעסקה בחוק הגיוס.

בנוסף האדמו"ר שכואב על כך שמצלמים ומפרסמים תמונות ממנו אמר בטיש "אני מזהיר את הציבור לא לצלם שום תמונה ממניואם משיהו צילם, שלא יפרסם, זה לא בריא בשבילי, אם לא ישמעו לי אני לא ישתוק" הזהיר האדמו"ר.

ויז'ניץ: הצגה מפוארת שערכו הבחורים ב'טיש שושן פורים' בהיכל בית המדרש הגדול מרכז חסידי ויז'ניץ היא התמקדה בגיוס ולימודי הליב"ה.

הבחורים שיחקו את שר האוצר ה'גוזר גזירות' והצאר הרוסי שמגרש את היהודים מרוסיה, במהלך ההצגה נערך ויכוח בין חרדי לחרד"ק כשהחרד"ק טען שצריך ללכת לשר בנועם ולמצוא חן בעיניו, מנגד החרדי אמר: "אנו לא נתפשר רק אם נהיה חזקים אז נצליח". כך גם הועלתה הצעה להתפשר בלימודי הליב"ה שוב החרדי אמר "אין שום פשרות לא נכנע בכלל".

האדמו"ר מנדבורנה בקריאת שמעצילום: האדמו"ר מנדבורנה בקריאת שמע
האדמו"ר מנדבורנה בקריאת שמע


קריאת שמע בנדבורנה

צאנז: בקריה בנתניה חוו נס פורים בחי: נער בן 14 נפל מגובה 5 מטר ונחבט בראשו במהלך הטיש של האדמו"ר. הנער נפצע קל עד בינוני, ופונה לבית החולים.

תחילה היה חשש שהוא נפצע קשה אך לאחר טיפול ראשוני בזירה התברר כי מצבו קל והוא פונה להמשך קבלת טיפול בבית החולים

נערכה הצגה שעסקה בחוק הגיוס כאשר חיילים מחופשים עולים על שולחן הטיש ומחפשים בחור שלא התייצב. החיילים חיפשו את התלמיד בין הפארנצע'ס ולאחר שמצאו אותו ניסו לקחתו. כמובן שהבחורים התעמתו עם החיילים והם האחרונים הושיבו אותו על ספסל כשהם משכנעים אותו להתגייס כשהלה מסרב בכל תוקף.

סערט-ויז'ניץ: למרות חולשתו, האדמו"ר יצא לקריאת המגילה ועריכת הטישים. האדמו"ר שימש כבעל קורא בפרק הראשון של המגילה כשלאחריו ממשיך הבעל קורא.

ההצגה עסקה בקושי הגדול להשיג תרומות לעולם התורה. באחת המעטפות התגלתה תרומה ששלח שר האוצר אבל המעטפה הכילה אייפונים...

נדבורנה: במהלך טיש שנערך במוצאי פורים ביקש האדמו"ר לראשונה מהחסידים שיקראו קריאת שמע בשל הזמן הרב שחלף במשך הטיש. האדמו"ר ביקש שכל החסידים יקראו לפני חצות וכל החסידים ביחד עם האדמו"ר קראו בקול רם.

האדמו"ר מקרעטשניףצילום: האדמו"ר מקרעטשניף
האדמו"ר מקרעטשניף




רחמסטריווקא: במהלך טיש משתה היין אמר האדמו"ר: "על כל אדם לעשות חסד בגופו ובממונו ויתבטל לשני. זה מה שעושה נחת רוח לקב"ה וזה האחדות שהייתה כאן לאחרונה.

"בכל המדינות היום רוצים לבטל את הקודש כדי שילמדו לימודי חול בוינה, ובאנטוורפן כי הם חושבים שעל ידי כך הם יראו כמונו. אבל הם לא יודעים שכל היופי שלנו זה בכלל שלומדים לימודי קודש, כל גדולי ישראל למדו 18 שעות ויצאו גדולי עולם", אמר האדמו"ר.

קרעטשניף: בטיש שנערך בפורים סיפר ה'גראמר' אודות ה'ישועות' המתחוללות באמצע 'משתה היין':

"לפני יובל שנים שהה האדמו"ר רבי דוד משה מקרעטשניף זצ"ל - אביו של האדמו"ר בוינה שבאוסטריה וערך את טיש משתה היין.

"שני חסידים שהיו זקוקים לישועה ניגשו אליו שבירכם בחום בעשירות והשניים זכו לעשירות מופלגת וברבות הימים נהפכו לתורמי מוסדות חסידות קרעטנשיף".

האדמו"ר הקשיב לסיפור ואישר אותו.

ההצגה השנה בתולדות אהרןצילום: ההצגה השנה בתולדות אהרן
ההצגה השנה בתולדות אהרן


עצרת ב'תולדות אהרון'

תולדות אהרן: בהצגה שנערכה ב'טיש פורים' בחצר החסידות בשכונת מאה שערים, נערכה 'עצרת תפילה'.

במהלך העצרת נאמרו פרקי תהילים, תפילת 'אבינו מלכנו' ודברי כיבושין בנושאים שבהם יש להתחזק ולהתעורר. העצרת נערכה כדי 'לבטל את הגזירה נגד עולם הישיבות'.

בתום ה'עצרת' הוקראו 'החלטותיה' ובהן הקביעה כי, אברכים עוטי זקנים ופאות בשליחות צה"ל מנסים לפתות תלמידי ישיבות שהגיעו לגילאי 22 לגיוס.

"הללו על פי לשון החוק, יאלצו לעבור מסלול מיון מיוחד, שבו יוכלו להחליט אם הם רוצים להתגייס או להמשיך בלימודים.

"האברכים הללו צדים ברשתם בחורים ממיטב המשפחות ומפתים אותם להסכים להצטרף לאחד המסלולים המוצעים בתמורה להטבות שונות", חשף מקריא ההחלטות והתריע: לא לשתף שום פעולה עם אותם אברכים חשודים ואף להשמיד ולא לעיין בשום פרוספקט שתוכנו חשוד".

קרלין סטולין: השנה לראשונה חרג האדמו"ר ממנהגו בעת חלוקת היין שנמשכת שעות ארוכות מבוקר ועד הערב, גם בי"ד וגם בט"ו בגבעת זאב ובירושלים.

האדמו"ר ישב על כסא מוגבה ולא עמד כמידי שנה, גם בחלק השני של הריקודים האדמו"ר ישב ולא עמד כבכל שנה. בשמחת הפורים בירושלים האדמו"ר לא השקה את החסידים לשכרה כמידי שנה לאכזבתם, גם ההצגה חודשה השנה בירושלים לאחר שבשנים עברו הופסקה בשל כעס על התכנים, ההצגה עסקה בשוויון בנטל והטיש נערך במתנ"ס בשכונת גוש 80 ולא בבית המדרש ברחוב אבינועם ילין.

טיש מוצאי פורים במודזצילום: טיש מוצאי פורים במודז
טיש מוצאי פורים במודז


בשלטון הכופרים

מודז'יץ: במהלך שולחן הפורים שנערך במוצאי החג, שרה המקהלה את הלחן של ה'נטורי קרתא' 'השם הוא מלכנו ולו אנו עבדים' ללא המילים.

האדמו"ר שזיהה על אתר את הלחן, הורה לשיר אותו עם המילים: "ה' הוא מלכנו ולו אנו עבדים, התורה הקדושה היא חיינו ולה אנו משועבדים, בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים - אין אנו מאמינים, אין אנו מאמינים".

כאן הורה האדמו"ר במפתיע לשבץ מילים חדשות: "ובלשכותיהם אין אנו מתייצבים, אין אנו מתייצבים".

הטיש עמד בסימן לחנים נוספים, שבטאו את מורת הרוח וההתנגדות לשלטון, כאשר למשל, על הלחן 'המלוכה והממשלה', שרו את המילים "כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ".

ביאלה ב"ב: בחצר החסידות ערכו את חג הפורים בשילוב הנחת תפילין לבנו של האדמו"ר שנערכה בבוקר יום הפורים.

בחסידות מתכוננים למסע לפולין שיצא מחר, 20 שנה בדיוק לאחר המסע שערך האדמו"ר בעל ה'להבת דוד' מביאלא זצ"ל בפולין. האדמו"ר יפקוד את קברי הצדיקים יחד עם למעלה ממאה חסידים ומעריצים. במהלך ימי המסע יחול יום ההילולא של סבו האדמו"ר בעל ה'דברי בינה' מביאלא זצ"ל. ההתרגשות בחצר החסידות גדולה ובטיש הפורים הכין האדמו"ר את החסידים למסע שימשך שבוע ימים.

מכתב הגראי"לצילום: מכתב הגראי"ל
מכתב הגראי"ל


בחצרות גדולי ישראל והיכלי הישיבות:

הגראי"ל שטיינמן: לא הגיע השנה למסור את שיחתו המסורתית בישיבת 'ארחות תורה'.

במקום זאת שלח הגראי"ל למאות בחורי הישיבה בו נהוג חללמוד כל ליל הפורים, מכתב חיזוק.

הגראי"ל כתב לבחורים: "לבני ישיבתינו היקרים הי"ו כבר דיברנו כמה פעמים על הזכות שנפלה בחלקכם ללמוד תורה בליל פורים, שהוא יום של קבלו מאהבה, (ובשנה זו קשה לי להשתתף עמכם בשמחתכם) והנני לברככם שתזכו בזכות זה לעלות מאד בתוי"ש כל אחד לפי מדרגתו, ותצליחו ברוחניות וגשמיות.

"מוצש"ק ליל פורים תשע"ד על החתום: א.ל. שטיינמן".

הגאב"ד עם תלמידי הישיבהצילום: הגאב"ד עם תלמידי הישיבה
הגאב"ד עם תלמידי הישיבה


צו גיוס בלונדון

גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס: תלמידי הישיבה 'פאר התורה' העמודת בראשותו של הגאב"ד הגיעו להביא לו משלוח מנות.

במהלך הביקור סיפרו כמה מהבחורים כי נשלחו אליהם צווי התייצבות.

הגאב"ד בירכם שינצלו מכך, וסיפר בערגה כי לפני עשרות בשנים בעת לימודו בישיבת תורת אמת בראשות הגר"מ שניידר זצ"ל, גייסו גם בחורי ישיבה.

"אני קיבלתי גם צו גיוס", סיפר, "וגאב"ד לונדון דאז הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל ועוד רבנים הלכו לראשי השלטון והסבירו להם שכמו שאנחנו רבנים, גם אנחנו מכשירים כאן בחורים צעירים לכהן בעתיד כרבנים. מיד ביטלו את צווי הגיוס".

"כך גם אני", המשיך הגאב"ד, "מברך אתכם שגם אתם תלמדו וכל צווי גיוס יתבטלו".

הראב"ד בטיש פורים צילום: הראב"ד בטיש פורים
הראב"ד בטיש פורים


ריקוד עם ספרים

ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך הגיע בליל פורים לישיבה העומדת בראשותו בשכונת רמות בירושלים,

במקום נערך 'טיש' מיוחד עם פרנצע'ס בשירה וריקודים,

מדובר בחידוש גדול אצל הראב"ד שכן הינו מתנזר מאירועים מסוג זה ומעדיף לשקוד על תלמודו, במקום רקדו הבחורים עם ספריו של הראב"ד.


פורים בפוניבזצילום: פורים בפוניבז
פורים בפוניבז


בלי פורים רב

ישיבת חברון - גבעת מרדכי: הישיבה עברה באחרונה טלטלה, בחלקה בשל ההחלטה לא לקיים השנה אירוע 'פורים רב'. לאחר מאבק חגגו בישיבה ללא 'פורים רב'. בחורי הישיבה חגגו כרגיל בחדר האוכל של הישיבה בריקודים של שמחה, עם תזמורתו של אריק דביר.

ישיבת תפרח: סיפור מעניין התרחש בישיבה בליל פורים. בעת קריאת המגילה, מיד לאחר שבעל הקורא הקריא את עשרת בני המן טען אחד התלמידים שבעל הקורא טעה בהקראת עשרת השמות והקדים אחד למשנהו, בקטע 'את אריסי ואת ארידי' הקדים 'ארידי' ל'אריסי'.

תלמידים אחרים דחו זאת. אך לקראת השעה 12:00 בלילה בדק אחד הבחורים במכשיר הקלטה בו הקליט את קריאת המגילה וגילה שהתלמיד צדק. בשעה מאוחרת נקראו כל התלמידים ואברכי היישוב לשמוע שוב את קריאת המגילה.

ישיבת פוניבז'; לאור המצב הכלכלי הקשה של אברכים רבים, ולנוכח העובדה שבכוללים רבים לא חולקו משכורות, הגיעו גבאי קופת הת"ת של ישיבת פוניבז' עם פתיחת המגבית לפני כשבוע וחצי, והביעו את דאגתם בפני ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ שהשנה תהיה ירידה בתרומות המתבססות בעיקר על בוגרי הישיבה והוריהם שרובם אברכי כולל ובעלי משפחות. הגר"ש, אמר לגבאים "אתם אל תדאגו, תלכו על הסכום אותו תיכננתם להשיג, ובעזרת ד' תהיה הצלחה אף יותר גדולה, ותשיגו סכום גבוה יותר". סכום היעד שהוצב כגימיק היה 600.000 שקל, בסימן "שקל מכל יהודי שהשתתף בעצרת השישים ריבוא", הבוקר עם סיום המגבית וסיכום דו"ח ההכנסות, התברר כי הושג סכום של 603.050, ובמילים שש מאות ושלוש אלף ש"ח וחמישים ש"ח. קצת יותר מסכום היעד...
פורים בחצרות הקודש בעלזא חסידים ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד