ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

צאנז חגגה שבת היסטורית בביתר עילית • סיקור

האדמו"ר ביקר אצל רבני העיר, וערך טיש בהשתתפות אלפים • מה קרה ל'שאטער'? • והיכן נערכו הסעודות?

צילום: אלישמע סנדמן
צילום: אלישמע סנדמן



חסידי צאנז בביתר זכו לשבת היסטורית, כאשר האדמו"ר מצאנז הגיע במיוחד לשבות בעיר לראשונה, לרגל חנוכת הבית לבית המדרש החדש 'בית רוזנברג' בשכונת הגפן.

הגעתו של האדמו"ר חריגה גם בשל העובדה שהאדמו"ר איננו נוהג לצאת מקרית צאנז לשבות בערים אחרות, זולת כאשר הוא טס לחו"ל. מאז עלה על כס ההנהגה, פעם אחת בלבד שבת האדמו"ר בעיר בני ברק, ועתה מדובר בעצם בשבת השנייה בלבד בה שוהה האדמו"ר מחוץ לשטח הקריה.

האכסניה שבה שהה האדמו"ר, היא של איש העסקים ר' יוחנן רוזנטל, איש קהילת המתמידים בביתר, שגבר על פני מספר תושבים שגרים בסביבת בית המדרש החדש בתחרות של 'מי יארח את האדמו"ר'. על פי השמועות, כדי לזכות בכך, הוא תרם למען הוצאות השבת רבבות דולרים.

סדרת האירועים החלה כאשר האדמו"ר הגיע בחצות היום לעיר ביתר. תחילה קבע מזוזה ענקית בפתח בית המדרש, ולאחר מכן ערך שולחן 'לחיים' יחד עם הנדיב ר' מעכיל רוזנברג וקהל חסידי צאנז.

מכאן, הלך האדמו"ר לבית משפחת לוי, שתרמה את ספר התורה שהוכנס במעמד חגיגי שעות ספורות לאחר מכן, כדי לכתוב אות בספר התורה. למעשה, המשפחה השתוקקה לערוך את הטקס ביום חמישי בערב, אך מכיוון שהאדמו"ר לא יכול היה להקדים את בואו, הטקס נדחה לערב שבת. האדמו"ר גם ביקר אצל ראש העיר הנבחר, מאיר רובינשטיין.

לאחר שהאדמו"ר כתב את האותיות האחרונות בספר, הוא נפנה לערוך סבב ביקורים קצר אצל רבני העיר. האדמו"ר ביקר אצל הגרד"צ אורדנטליך, רבה האשכנזי של ביתר, והגר"י תופיק, הרב הספרדי. האחרון הציג בפניו כשדמעות בעיניו, את נכדו היתום, וביקש ברכה עבורו. האישים שוחחו גם על זממם של עוכרי ישראל המחזיקים בהגה השלטון ומבקשים לבטל תורה מישראל. האדמו"ר האורח גם ערך ביקור אצל האדמו"ר מנדבורנה ביתר ומשם נפנה לאכסנייתו.

לקראת השעה 4:00 אחר הצהריים, יצאה התהלוכה לדרך, בהשתתפות אלפי תושבים, גברים נשים וטף, ובליווי תזמורת. מדובר במעמד נדיר במיוחד, שכן זולת ערב חג השבועות, טרם נצפה מעמד בשעות כאלו. הילדים החזיקו דגלונים במקום לפידים, אך האדמו"ר עצמו לא השתתף בריקודים ברחובה של עיר. רק כאשר הגיע ספר התורה להיכל בית המדרש, נכנס האדמו"ר ורקד עמו.

לאחר מכן, נערכה תפילת מנחה וקבלת שבת ב'שאטער' המיוחד שהוקם בסמיכות לבית המדרש. האורחים הרבים שהגיעו מחוץ לעיר כדי להשתתף בשבת, קיבלו סעודות כיד המלך, בשטח שהוכשר לכך בחניון סמוך.

הרוח הסיטה את היריעות

האדמו"ר נכנס ל'טיש' לקראת השעה 9:40. אלפי תושבים נהרו למקום מכל שכונות העיר. היה זה מחזה מרהיב, שכן לראשונה נערך בביתר 'טיש' בהיקף ובסדר גודל כזה. בטיש השתתפו רבני ופרנסי העיר. לקראת השעה 1:30 בלילה סיים האדמו"ר לערוך את שולחנו.

בשל העובדה כי הרוחות העזות, הצליחו להסיט חלק מהיריעות שחיפו על שטח התפילות והטישים, התקיימה תפילת שחרית במתחם שנועד לסעודות. רק לקראת תפילת המוסף, כאשר השמש נטתה קצת מערבה, התאפשר לקהל לשוב למתחם המקורי של ה'שאטער'.

את סעודת צהרי השבת ערך האדמו"ר בבית ר' מעכיל שטרויבל, מחסידי צאנז בעיר, שתרם סכומי כסף גדולים עבור בית המדרש הקודם בשכונת הגפן, כאות להכרת הטוב. בסעודה השתתפו גם בני האדמו"ר, הגאון רבי אברהם שרגא שטיגליץ רב קהילת צאנז בשכונת הגפן, הנגיד ר' מעכיל רוזנברג ואורחים נוספים רבים.

בשעות אחר הצהריים, התקיים מעמד חנוכת הבית מיוחד לילדים. האדמו"ר ביקר בו קצרות וחזר לאכסנייתו. במעמד נקראו פרקי תהילים, נלמדו משניות וחולקו להם מיני מגדנות.

הסעודה השלישית נמשכה ארוכות עד לשעה 9:00 בערב.

בשעה זו, נערכים ראשי הקהילה לקראת המעמד המרכזי 'חנוכת הבית' שיערך ב'שאטער' בזמן הקרוב בהשתתפות מקהלה מורחבת ומצגת מפוארת שתוקרן לבאי האירוע. מעמד זה צפוי להסתיים בשעות הקטנות של הלילה.
ביתר עילית צאנז הכנסת ספר תורה חנוכת הבית הגפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד