ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

קורץ לחרדים? נתניהו מתנגד לתכנית לפיד

גורמים במשרד ראש הממשלה אומרים כי באופן עקרוני הוא תומך בתכנית, אך יתנגד לה אם לא יוסר הסעיף המפלה חרדים וערבים

נתניהו בכנסת, צילום: פלאש90
נתניהו בכנסת, צילום: פלאש90



לקראת קבינט הדיור העומד להתכנס מחר אומרים גורמים במשרד ראש הממשלה אומרים היום כי רוה"מ תומך בתוכנית הדיור החדשה של לפיד אך מתנה זאת בהורדת הקריטריון המפלה את החרדים וגורם לכך שהחילונים בלבד יהיו זכאים להנחה. זאת בניגוד לעמדתו של שר האוצר יאיר לפיד שהכריז על כך שאינו זז מתוכניתו המקורית על פיה לא תורחב ההנחה גם למגזרים אחרים הכוללים בתוכם את החרדים. רוה"מ יורה ללפיד להסיר את הסעיף המפלה חרדים מהתוכנית.

למרות הפרסום על דעתו של ראש הממשלה, תוהים במערכת הפוליטית האם התנגדותו העקרונית שווה מבחינה מעשית, והאם אין פה התנגדות ברמה ההצהרתית שלא תשפיע בשטח על אישור תכנית לפיד, וקידומה במתווה הנוכחי.

מלבד התנגדותו העקרונית של רוה"מ לסעיף המפלה חרדים בתוכניתו של לפיד הציג רוה"מ אף את רעיון קביעת "מחיר מטרה", וזאת בתמורה לאישור תוכניתו של לפיד בנוגע ל0% מע"מ על דירות חדשות.

משמעותו של קביעת מחיר מטרה הינה הקבלנים יחויבו ןהציג במכרזים את המחיר הסופי בו הם ימכרו את הדירות ואף יהיוממחויבים למחיר זה ולא רק את הצעתם לגבי מחיר הקרקע. יצויין, כי בניגוד לתוכניתו של לפיד, מתווה "מחיר מטרה" הינו מקובל על הדרגים המקצועיים באוצר ובמועצה הלאומית לכלכלה, זאת בניגוד לתוכניתו של לפיד שכאמור גרמה כבר להתפטרותו של הכלכלן הראשי באוצר.

כזכור, בשבוע שעבר נחשף בעיתון ידיעות אחרונות על כוונתו של יאיר לפיד לצאת בתוכנית פטור ממע"מ בשיעור של 18% לדירות חדשות. על פי החשיפה הפטור היה אמור להינתן רק לזוגות צעירים שלפחות אחד מבני הזוג שירת שירות צבאי מלא, קריטוריון המפלה חרדים וערבים שאינם זכאים לפטור ממע"מ.

התוכנית עוררה ביקורת רבה מכיוון הנציגים החרדים ואף מכיוונו של שר השיכון אורי אריאל שאף אמר בראיון ל"בחדרי חרדים", כי לא יתן לתוכנית במתכונתה הנוכחית לעבור ואף במבחן בג"ץ אין סיכוי שהיא תעבור.

יצויין, כי לאחר פרסום התוכנית הודיע הכלכלן הראשי במשרד האוצר ד"ר מיכאל שראל על התפטרותו בעקבות התנגדותו להצעה.אך למרות ההתנגדות הקשה שעוררה ההצעה המשיך לפיד לומר שידבוק בו. כאמור, גורמים בלשכת רוה"מ אומרים כי יתמכו בהצעה אך בתנאי שהסעיף המפלה בין חרדים לחילונים יוסר ממנו.



נתניהו שיבח את חיילי הנח"ל החרדי שהתתפו בחיסול

בתוך כך, בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לחיסול שבוצע בשבוע שעבר בידי כוחות הביטחון בג'נין בו נהרג פעיל בכיר בחמאס ופעילים נוספים.

נתניהו התייחס גם התייחס לחלקו של הנח"ל החרדי במבצע, ואמר: "בסוף השבוע כוחותינו פגעו במפגע שגם אירגן התקפות על ישראלים וגם תכנן התקפות על אזרחים חפים מפשע. אני רוצה לשבח את יחידות הימ"מ, יחידות צה"ל, לרבות הנח"ל החרדי והשב"כ, על ביצוע מאוד חשוב של סילוקו של אדם שסיכן את אזרחי ישראל.

"המדיניות שלנו היא לפגוע במי שפוגע בנו ולפגוע במי שמתכנן לפגוע בנו. במקרה הזה שני הדברים קוימו. במקביל, אנחנו גם מצאנו מנהרה, אחת ממנהרות התקיפה גם כן של החמאס, והדברים הללו מבהירים את החשיבות של הסדרי ביטחון קפדניים בכל הסדר עתידי".
נתניהו דיור לפיד מעמ תכנית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד