כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פיקוח על שכר לימוד: בשורה או התערבות?

משרד החינוך הודיע כי בכוונתו להדק את הפיקוח על שכר הלימוד, ובכיר במערכת החינוך החרדית תוקף; כינוס חירום מתוכנן הערב

משרד החינוך בירושלים, ארכיון
משרד החינוך בירושלים, ארכיון



משרד החינוך יוצא היום (א') בשורה של הוראות שנועדו להסדיר את תשלומי ההורים בחיידרים ובתלמודי התורה ולהכניסם למסגרת חוקית מפוקחת. מנהלי התתי"ם זועמים: פירון כשליחו של לפיד ממשיך לנסות להכניס רגל בתלמודי התורה החרדיים - מוסדות הפטור. לפי בכירים ברשת, כינוס חירום מתוכנן כבר הערב.

על פי חוזר מנכ"ל שמתפרסם היום, יוכלו מוסדות החינוך לגבות מההורים שכר לימוד לפי ערך ההשלמה בין התקצוב הנוכחי שלהם למאה אחוז תקצוב.

משמעות הדבר היא כי מוסדות הפטור, המתוקצבים על ידי המדינה ב-55% מהתקצוב, ומוסדות מוכר שאינו רשמי שאינם שייכים לרשתות מעיין החינוך התורני והחינוך העצמאי, המתוקצבים ב-75% מהתקצוב – יוכלו לגבות אך ורק השלמה שנעה בין 45% ל-25% מהתקצוב כתשלומי שכר לימוד מההורים, לצד תשלומים מוגבלים נוספים המותרים על פי חוזרי מנכ"ל מהעבר.

מוסדות השייכים לרשתות החינוך לא יוכלו לגבות תשלומי שכר לימוד, משום שהם מתוקצבים ב-100% תקצוב, פרט לתשלומים נוספים המותרים על פי חוזרי מנכ"ל כלליים מהעבר.

מנהלים: "מטרתו של פירון - התערבות בתכני הלימוד"

בכיר במערכת החינוך החרדי, אשר נמצא בימים אלה בהתדיינות מול משרד החינוך על המוסדות שבבעלותו, תוקף: "כידוע, מוסדות התתי"ם שהם במובן מוסדות הפטור אינם נהנים מתקציבי המדינה ולכן הם מקבלים תמיכה בלבד".

"עד לכניסתו של פירון למשרד החינוך קבלו התתים 55% מתקציב ילד בממלכתי, היינו תקציב זעום ביותר, כי החישוב נעשה ע"פ 30 שעות לימוד בשבוע ולא ע"פ שעות הלמידה בפועל שמופעלים התתים שהם בין 8-10 שעות ביום ומגיעים עד 50 שעות לימוד בשבוע.

"עם כניסתו של לפיד למשרד האוצר ופירון למשרד החינוך, עלה הכורת גם על מוסדות הפטור ולמרות התחנונים והבקשות של מנהלי התתים להשאירם בתקציב הזעום ולהניח להם, החליטה ממשלת הזדון לגדוע גם את ענף התתים וקיצצה מהם עוד 20% מתקציב התמיכה הנמוך בלאו הכי".

אותו בכיר ממשיך ואומר: "היום, במסווה של בשורה וחגיגה מזויפת מנסה פירון להציג עצמו במצג שווא, כאילו בא לסייע למוסדות התתים וזה ע"י הוראה של מנכ"לית משרד החינוך להכניס את היד לכיסי ההורים העשוקים כבר מקיצוץ תקציבים בישיבות, הכוללים, הסמינרים ועוד, ובאמצעות הודעה זו הוא מודיע למנהלי התתים: אתם יכולים לקחת כסף מההורים ע''פ חוק".

"האם בשביל זה הגיע פירון למשרד החינוך? מה בעצם מטרתו? מטרת שר החינוך פירון להיכנס לתוך מוסדות התתים בצורה עקיפה כאילו תשלומי ההורים הם עם סמכות של משרד החינוך בנוסח של ״כעת יש לי את האפשרות לבדוק אותך אם אתה מנהל את המוסד כראוי, ומה התכנים הלימודיים שלך״, שזה בעיקר מה שמעניין אותו".

גורם בכיר מטעם מוסדות הפטור הודיע שמוסדות החינוך לא יהיו כפופים למשרד החינוך, לא לשר החינוך, ולא ללפיד. אם משרד החינוך ינסה להתערב במוסדות התתים יודיעו המוסדות למשרד החינוך שהם מוותרים על הסכום הזעום של 200 ₪ לילד לחודש.

הוא הוסיף ואמר כי "הערב תועבר הודעה באמצעות גדולי ישראל לכל מוסדות התתים לבל ישתפו פעולה עם פירון, לפיד ואנשיהם".

גורמים במשרד החינוך מסרו בתגובה כי "אנו מבינים את הלחץ של מנהלי המוסדות. כעת יהיה עליהם לתת את הדין בפני ההורים במקרה של שכר לימוד מופרז. עם זאת, אנו סומכים על הורים לאלפי ילדים בציבור החרדי, שיידעו להבחין בין זעקות אמת על התערבות בתכני לימוד, לבין זעקות סרק שנועדו להסתיר אינטרסים כלכליים, כמו במקרה זה".
משרד החינוך שכר לימוד פיקוח פירון מוסדות פטור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד