ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הבוקר תאושר: תכנית לפיד המדירה חרדים

חרף ההתנגדות: תכנית לפיד ל-0 אחוז מע"מ המדירה את החרדים, תעלה להצבעה בקבינט הדיור; תכנית אריאל לא תעלה

יאיר לפיד, צילום: פלאש90
יאיר לפיד, צילום: פלאש90



היום (ב') יתכנס קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר יאיר לפיד לישיבה מכרעת. בראש רשימת הנושאים לדיון נמצאת תוכנית הטבת המע"מ לרוכשי דירה ראשונה על פי הקריטרונים שנקבעו.

במשרד האוצר ממשיכים לדבוק בעמדה כי התוכנית לא תכלול אוכלוסיות נוספות וגורמים בסביבתו של שר האוצר מלאים בביטחון כי ההצעה במתכונתה הנוכחית תזכה לאישור רוב חברי קבינט הדיור. כזכור, שר השיכון אורי אריאל הכריז אתמול באופן ברור כי יתנגד לתוכנית הפחתת המע"מ אם לא יורחבו תנאיה.

"תוכנית המע"מ כפי שהוצגה חסרה ולא תשפיע על השוק", כך אריאל, "על פי עבודת מטה שבוצעה במשרד השיכון, על מנת להביא לירידת מחירים בשוק הדיור כולו, כולל דירות מיד שנייה, יש להחיל את המודל על היקף עסקאות שנתי משמעותי מבין הדירות החדשות", כך נמסר ממשרד השיכון. שר השיכון דורש לשלב גם את התוכנית שיזם הוא, יחד עם צוות משרדו, המציעה לקבוע מחיר מטרה לקבלנים בשיווקי קרקע נרחבים.

לאחר מו"מ בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ובין לפיד, לפיד הצליח לעמוד על שלו והצעת התוכנית למחיר מטרה של שר השיכון לא תעלה מחר להצבעה. חברי הקבינט יסתפקו "רק" בהצהרה לא מחייבת שהצעת מכרז מחיר מטרה תעלה בהמשך.

הקבלנים: "לאחר אישור התכנית צפויה ירידה במכירות"

במקביל, גם הקבלנים נכנסים לתמונה ודורשים כי אם תתקבל היום בקבינט ההחלטה למתן ההטבה במע"מ יש להחילה ביום הפרסום או האישור בקבינט ולא מיום האישור בכנסת לאחר שינוי החקיקה.

"לאחר שהתוכנית הזו פורסמה הקבלנים עומדים כעת בפני כמה חודשים של ירידה משמעותית במכירות אם לא הקפאה", כך אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון, "אנחנו דורשים כי התוכנית תיכנס לפועל ותחול מיום הכרזתה או האישור בקבינט כדי להגן על הקבלנים והצרכנים. העברנו את המסר לנציגי האוצר בימים האחרונים".

קבינט הדיור עומד לדון גם בהצעה נוספת, הצעת החלטה למגבלות חדשות על רוכשי דירה להשקעה ברחבי הארץ בסכום הגבוה מ-800 אלף שקל. במסגרת הצעה זו מוצע לחייב רוכשי דירה להשקעה להגיש דוח הכנסות שנתי ולהצהיר על מקורות ההון של הרכישה. בענף סבורים שלא תהיה לכף השפעה גדולה על היקף העסקאות מחד אך השפעה ניכרת דווקא על עסקאות שמבצעים תושבי חוץ בישראל.

עוד על סדר היום של הקבינט מחר, הצעה לתוכנית להסדרת יחסי שוכר ומשכיר בשוק השכירות הפרטי. הצעה זו מציעה לקבוע כי שכר הדירה בשוק החופשי לא יעלה במשך שלוש שנים מעבר לעליית המדד. על פי ההצעה, שר האוצר לפיד ושרת המשפטים ציפי לבני יפיצו תוך 60 יום תזכיר חוק בנושא זה שיעסוק גם במבנה הסכם השכירות כמו גם בזכויות השוכר והמשכיר.

התוכנית מתמרצת גם את הרשויות לאשר פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, אם בפינוי בינוי או תמ"א 38 כאשר מענק לכל היתר בתחום זה יעמוד על בין 10,000 שקל ל-12 אלף שקל לכל יחידת דיור. מדובר בפעם הראשונה שהמדינה מתמרצת רשויות לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ומפרידה בניהם לבין פרויקטים רגילים.
חרדים דיור לפיד מעמ תכנית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד