י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עלוקה באוזן

מומחה א.א. וגרון של ה"כללית" במרכז רפואי זבולון שלף עלוקה שהתמקמה באוזנה של מטופלת. מומחים: במקרים נדירים עקיצת קרציה עלולה גם לגרום לשיתוק

עלוקה באוזן


אישה, בשנות ה-30 לחייה, הגיעה כמקרה דחוף לטיפולו של ד"ר אבנר ברקוביץ, מומחה ה'כללית' באף אוזן וגרון, במרכז רפואי זבולון.

הפונה התלוננה על כאב עז באוזן שמאל, שהחל שבועיים קודם לכן. היא ניסתה להקל על הכאב בטיפול עצמי, אך הכאב החריף והפך בלתי נסבל.

בבדיקה אוטוסקופית שערך ד"ר ברקוביץ נראה גוש חום שדמה על פניו לגוש שעווה. כאשר שלף אותו בעדינות, בעזרת פינצטה, נדהם לגלות שמדובר בקרציה מתה בגודל של 33 מ"מ, שחדרה לחלק החיצוני של תעלת השמע, וכתוצאה מכך התפתח זיהום בתעלה.

למזלה, התופית היתה תקינה. צוות ה'כללית' נתן למטופלת טיפול אנטיביוטי פומי ומקומי, והיא נמצאת במעקב.

בשיחה עם המטופלת המופתעת הסתבר שהיא אומנם מטפחת בביתה כלב אשר יתכן שהיה מקור הקרציה, אם כי הדגישה שהכלב מטופל ואין עליו קרציות.

קרציות הן טפילים הניזוקים מדמם של יונקים, עופות, זוחלים ודו חיים. הסכנה היא ביכולתם להעביר מחלות לבני אדם, כשהמפורסמת בהן היא קדחת הבהרות – מחלה שעלולה אף לגרום למוות.

מומחי ה'כללית' מציינים, כי במקרים נדירים עקיצת קרציה עלולה גם לגרום לשיתוק המתחיל בגפיים התחתונות ומתפשט מעלה כתגובה להפרשה של נוירוטוקסינים (רעלים המשפיעים על העצבים).
לגדול הנס של המטופלת, לא נגרם לה נזק מעבר לזיהום המקומי ולכאב.

לדברי ד"ר ברקוביץ, הוא טרם פגש עלוקה באוזן, אך הוא ממליץ מאוד כי כאשר מתעורר חשד קטן ביותר לחדירת חרק לאוזן, יש לפנות מיד לרופא אף אוזן וגרון לשם איבחון, טיפול ומניעת נזק אפשרי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד