כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

למעלה מ-1,600 מתנדבים מדריכים את ילדי הגנים בנושאי בטיחות בדרכים

תל אביב היא העיר בה מספר המתנדבים בגני הילדים הוא הגבוה ביותר. מנכ"ל אור ירוק: "בעמותת "אור ירוק" אלפי מתנדבים המגיעים למיליון וחצי מתושבי מדינת ישראל"

למעלה מ-1,600 מתנדבים מדריכים את ילדי הגנים בנושאי בטיחות בדרכים


ילדים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד לתאונות דרכים, ובישראל המצב חמור במיוחד: באופן קבוע, שיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי ונכון לשנת 2012, ישראל נמצאת במקום הראשון והלא מחמיא בשיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים.

בכדי להתמודד עם מציאות קשה זו, מפעילה עמותת "אור ירוק", את תכנית זה"ב בגן (בטיחות בדרכים בגן), שבמסגרתה גמלאים מתנדבי עמותת אור ירוק, מגיעים מדי שבוע לכ- 2,000 גני ילדים ומדריכים כ- 50 אלף ילדים בנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים. גני הילדים בהם מתנדבים הגמלאים, פרוסים על פני 82 יישובים ברחבי הארץ - כך על פי נתוני עמותת אור ירוק.

התכנית המיוחדת מופעלת על ידי עמותת אור ירוק ותנועת של"מ - החברה למתנ"סים, בשיתוף משרד החינוך. במסגרת התכנית, מבצעים המתנדבים הגמלאים כרבע מליון שעות פעילות בשנה (!) שנועדו להסביר לילדי הגנים על נושא הבטיחות בדרכים. המתנדבים מגיעים לגנים ממלכתיים, ממלכתיים דתיים, גנים מהמגזר החרדי, וגנים לחינוך מיוחד ומעבירים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדים.

בנוסף מופעלת התכנית באופן מורחב גם במגזר הערבי, שבו היפגעות ילדים בתאונות דרכים היא בעיה כואבת וקשה במיוחד. במסגרת הפעילות במגזר, מגיעים כ- 400 מתנדבים גמלאים ובנות השרות האזרחי לכ- 140 גנים בכ- 45 יישובי המגזר בכדי להעלות את המודעות לכללי הזהירות בדרכים גם לילדים וגם להוריהם.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "בעמותת "אור ירוק" אלפי מתנדבים המגיעים למיליון וחצי מתושבי מדינת ישראל. אחת האוכלוסיות החשובות אליהן מגיעה העמותה הם ילדים, משום שהם פגיעים יותר לתאונות דרכים ממרבית האוכלוסייה. על המדינה להשקיע משאבים ולדאוג לחינוך לבטיחות בדרכים כבר מגיל הגן כך שכללי הזהירות בדרכים יושרשו בילדים מגיל צעיר בכדי לשמור על חייהם. ילדי הגן של היום הם הנהגים של המחר. במבט לעתיד, הדרכה נכונה בגיל צעיר יכולה להוריד את מספר תאונות הדרכים ואף להציל חיים".

רונית רביב, מנהלת תכנית זה"ב בגן בעמותת אור ירוק: "המתנדבים המגיעים לגני הילדים מהווים דמויות משמעותיות עבור הילדים ומשמשים עבורם מודל לחיקוי והערכה. המשובים על התכנית מדהימים ואנו מקבלים דיווחים רבים מהורים על כך שהילדים מעבירים את המסרים בבית ובעקבות זאת חל שינוי בהתנהגות של בני המשפחה בתחום הבטיחות בדרכים".

102 מתנדבים בתל אביב, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
73 מתנדבים בפתח תקוה, מקיימים פעילויות בנושא זהירות בדרכים לילדי הגנים
60 מתנדבים בראשון לציון, מקיימים פעילויות בנושא זהירות בדרכים לילדי הגנים
49 מתנדבים בדימונה, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
45 מתנדבים בנהריה, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
47 מתנדבים בחולון, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
42 מתנדבים בירושלים, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים

מתנדבי תכנית זה"ב בגן מגיעים לגני הילדים חמושים בווסט זוהר ובבובת ללה דמות מצוירת שנועדה להזכיר לילדים את כללי הבטיחות בדרכים. למה לֶלָה? כי כל הפעלים שעוסקים בבטיחות בדרכים מתחילים בלֶה או בלָה, , בעזרתה הם ממחישים לילדים את הסכנות שבדרכים ומזכירים להם את כללי הבטיחות בדרכים. הפעילות מתבצעת באמצעות סיפורים, שירים, משחקים, דפי עבודה וצביעה. המסרים שאותם מביאים המתנדבים בעקביות ובדרך חווייתית, מסייעים להטמעה של דרכי התנהגות נכונה בדרכים. בנוסף, הילדים משמשים כ"שגרירים" לנושא ומעבירים את המסרים להורים ולשאר בני המשפחה.

במהלך השנה מקיימים המתנדבים מספר פעילויות מיוחדות. ביום מעשים טובים שהתקיים ב- 11 במרץ 2014, הכינו ילדי הגנים "משלוח מעשים טובים בדרכים" לאדם אשר פועל למען הבטיחות בדרכים בסביבת מגוריהם.

בנוסף מתקיימות פעילויות נוספות ביום "ישראל עוצרת"– יום הזיכרון להרוגי תאונות הדרכים אותו ייסדה אור ירוק וביציאה לחופשה בטוחה – מיזם משותף עם ערוץ הופ.

להתנדבות במסגרת תכנית זה"ב בגן יש לפנות לרונית רביב [email protected], , טלפון: 09-7776173.
אור ירוק בדרכים תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד