א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

אזעקה מנפאל: ליל הסדר הגדול בסכנה

מכולה ובה טון מצות ואלפי בקבוקי יין לליל הסדר בקטמנדו בירת נפאל, תקועה בהודו בשל השבתת נציגות ישראל על ידי עובדי משרד החוץ • למעלה מ-1500 מטיילים משתתפים מידי שנה בליל הסדר • השליח לנפאל הרב חזקי ליפשיץ: "אנו זקוקים לחתימה פשוטה של השגרירות - בלי זה המכולה לא תצליח להגיע אלינו בזמן"

בית חב"ד (במרכז) בקטמנדו, נפאל
בית חב"ד (במרכז) בקטמנדו, נפאל



האם קיומו של ליל הסדר הגדול בעולם הנערך בקטמנדו - עיר הבירה של נפאל - נתון בסכנה בעקבות העיצומים בהם נוקטים עובדי משרד החוץ?

כפי שנודע ל'בחדרי חרדים', מכולה ובה מצרכי הסדר תקועה זה מספר שבועות בהודו מבלי שיתאפשר לשחררה, זאת עקב העובדה כי נדרש אישור מהשגרירות הישראלית בנפאל, וזה אינו ניתן בעקבות העיצומים בהם נוקטים עובדי משרד החוץ המשביתים את הנציגות הישראלית בנפאל.

כאמור, ליל הסדר הנערך במקום הוא הגדול בעולם ומשתתפים בו כ-1500 מטיילים מידי שנה. הסדר נערך בשני אולמות שונים כאשר באחד מהם נערך הסדר בשפה העברית עבור המטיילים הישראלים הרבים השוהים במקום והשני נערך בשפה האנגלית עבור מטיילים יהודים מרחבי העולם.

מלבד זאת דואג שליח חב"ד המקומי לקיים סדר ליל פסח במספר מוקדים נוספים ברחבי נפאל ובהם בכפר מנאנג הנמצא ברום הרי ההימלאיה.

הדרך היחידה להגיע למקום כדי לקיים את הסדר היא באמצעות מסוק המביא את השלוחים לכפר הנידח הנחשב כנקודת ריכוז עבור המטיילים העושים את דרכם במסלול האנפורנא בין הרי ההימלאיה במשך שבועות רבים. בסך הכל משתתפים בליל הסדר בנקודות השונות בכל רחבי נפאל כ-2500 איש.

פנינו אל השליח בקטמנדו הרב חזקי ליפשיץ בכדי לשמוע ממנו על ההיערכות לליל הסדר וכדי לברר האם אכן נשקפת סכנה לקיומו של האירוע בעקבות העיצומים.

"כמנהגנו מידי שנה", מספר הרב ליפשיץ, "הוצאנו מכולה מנמל אשדוד כבר לפני כחודשיים עם כל המצרכים הדרושים לנו, כדי לקיים את ליל הסדר כהלכתו. המכולה מכילה טון מצות, אלפי בקבוקי יין ושאר מצרכי הסדר. המכולה רשומה על שם שגרירות ישראל בנפאל.

"היות ונפאל היא מדינה ללא גישה לים, על האוניה להגיע לנמל כלכולתא בהודו ומשם המכולה מגיעה במשאית במסע שאורך כשבועיים ימים עד לקטמנדו בירת נפאל.

"המכולה אכן הגיעה להודו לפני כשלושה שבועות, אך לצערנו עד עתה לא הצלחנו לשחררה מהנמל כיון שלצורך כך אנו זקוקים לאישור פשוט מהשגרירות שהמטען רשום על שמה אך עקב העצומים במשרד החוץ, השגרירות אינה מספקת את האישורים הנדרשים.

"קיוינו שבתוך זמן קצר הבעיה תיפתר ונקבל את האישור, אך לצערנו המצב נותר כפי שהוא והפתרון לא נראה באופק. בנתיים בכל יום שחולף בו המכולה מאוחסנת בנמל עולה לנו כסף רב.

יש שחוששים שקיומו של ליל הסדר בסכנה בשל האירוע אבל ליפשיץ נחוש: "מבחינתנו האפשרות הזו לא קיימת ולא עולה על הדעת. אנו נעשה הכל בכדי שליל הסדר הגדול בעולם יתקיים. אם העניין לא יסתדר תוך 24 שעות, נבחון ברצינות את האפשרות לקנות את כל המוצרים פעם נוספת ולשלוח את הכל דרך האויר. כמובן שמדובר בעלויות גבוהות על גבול הדימיון, אך נעשה הכל וננקוט בכל דרך אפשריות כדי שהתרחיש הזה של ביטול הסדר חלילה לא יתממש"

"לפני מספר שנים. בדרך לקטמנדו התהפכה המשאית שהובילה את המכולה מכלכולתא והדרדרה מהכביש. נאלצנו לשכור שלושה מסוקים כדי לחלץ מהמכולה ההפוכה את המוצרים הבסיסיים הנדרשים כדי לקיים את ליל הסדר כהלכתו".

"מידי פעמים היו לנו עיכובים בשינוע המכולה, אבל הפעם לראשונה המעכבים הם יהודים. אני מקווה שעובדי משרד החוץ יתעשתו למרות השביתה. כי לא יתכן מצב שבו יהודי יסכן את ליל הסדר לאלפים".

תגובת משרד החוץ לאמור בכתבה טרם התקבלה. היא תפורסם לכשתתקבל.

מהווי בית חב"ד בנפאל לקראת הפסח













שביתה הודו ליל הסדר משרד החוץ נפאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד