כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

צונח בסקרים: אובמה בשפל של כל הזמנים

59 אחוז מהציבור האמריקאי מביע הסתייגות מביצועי הנשיא, הסיבה: מדיניות החוץ הכושלת באוקראינה ובקרים; וגם: המדיניות הכלכלית

אובמה, צילום ארכיון
אובמה, צילום ארכיון



שיעור תמיכת הציבור האמריקאי בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, צנח לרמה הנמוכה ביותר בכל נשיאותו: על פי סקר של סוכנות הידיעות "אסושייטד פרס", 59% מהנשאלים הביעו הסתייגות מביצועי אובמה כנשיא; רק 41% הביעו שביעות רצון. להשוואה: בסקר זהה בינואר השנה, הסתייגו 53% מביצועי הנשיא, ו-45% הביעו שביעות רצון.

בסקר הנוכחי, אמרו 62%, כי ארה"ב צועדת בדרך שגויה; 37% בלבד היו מרוצים מהכיוון שבה מתנהלת ארצם.

את הציונים הנמוכים ביותר קיבלה המדיניות התקציבית של אובמה: 63% הביעו הסתייגות, 36% הביעו תמיכה. על שאלה לגבי דרך הטיפול של הממשל בכלכלה בכלל, 59% אמרו שאינם מרוצים, ו-39% הביעו שביעות רצון.

אחת מהסיבות העיקריות לצלילת אובמה בסקר היא מדיניותו במשבר אוקראינה. 57% הביעו מורת רוח מהתנהלות הממשל כלפי רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים, ורק 40% הביעו תמיכה בה. 58% אמרו שאינם מרוצים ממדיניות החוץ של אובמה באופן כללי, ו-40% בלבד הביעו שביעות רצון ממנה.

הסקר מצביע על דיכוטומיה מעניינת. בעוד שרוב משמעותי אינו מרוצה מהדרך שבה מתנהל אובמה בסוגיית קרים/רוסיה, רוב משמעותי דווקא מביע שביעות רצון מהמדיניות שאותה נוקט הממשל: כמעט 90% מהאמריקאים תומכים בהטלת סנקציות על רוסיה בתגובה על סיפוח קרים. כמחצית מהנשאלים סבורים שהסנקציות מידתיות, בשלב זה, בעוד שהמחצית האחרת סבורה שצריך להדק אותן.

פרדוקס: הרוב מתנגד לפעולה נגד רוסיה, ולמדיניות הנשיא

יתר על כן, רוב הנשאלים מביעים התנגדות לפעולה צבאית נגד רוסיה, בדיוק כמו אובמה.
עורכי הסקר אינם מסבירים כיצד ניתן ליישב את מורת הרוח הציבורית מהתנהלות הנשיא בשאלת קרים עם שביעות הרצון הציבורית מעקרונות המדיניות הנשיאותית בסוגיה זו, דהיינו תמיכה בסנקציות והתנגדות לעימות צבאי.

אחד ההסברים הוא שאזרחי ארה"ב פשוט התעייפו מנשיאם אחרי חמש שנות כהונה רצופות משברים וקשיים. הקסם הראשוני פג. מחוקקים דמוקרטים רבים, שמתחילים להיערך לקראת בחירות הביניים לקונגרס בנובמבר השנה, אינם רוצים להיראות עם הנשיא בקמפיין שלהם.

יחד עם זאת, אין ספק, שההתקפות הנמשכות של מחוקקים וכותבים רפובליקאים על ה"חולשה" שמפגין אובמה במשבר אוקראינה הצליחו לכרסם בדימויו, למרות שאף אחד מהם לא הציע דרכים חלופיות לטיפול במשבר. כך, למשל, הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, אמר באחרונה, בכנס של מנהיגים יהודיים בוושינגטון, כי מדיניות החוץ ה"חלשלשה" של הבית הלבן אחראית חלקית למשבר המתעצם באוקראינה: "מדוע איכפת לנו? מפני שזו התוצאה הסופית של של מדיניות חוץ חלשלשה שגורמת לכך, שאיש אינו מאמין עוד בעוצמתה של אמריקה".

"נשיא ארה"ב מאמין שהמלחמה הקרה הסתיימה; או קיי, היא הסתיימה", אמר מקיין. "אבל פוטין אינו מאמין שהיא הסתיימה".

אפילו "ושינגטון פוסט", שמביע השקפות ליברליות בדרך כלל, כתב במאמר מערכת בתחילת החודש, כי לאובמה יש "אחריות חלקית למצב הרוח הלאומי; אם הנשיא אינו קורא למעורבות גלובלית, במקום התכנסות פנימה, אל תוך ארה"ב, שום גורם אחר לא יוכל לעשות זאת.
אובמה סקרים צניחה אוקראינה קרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד